Taeniacara candidi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    Taeniacara candidi

    Någon som har eller har haft dessa och kan berätta något?

    Har funderat på dessa firrar flera gånger och idag ramlade jag över några bilder som väckte intresset igen.

    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Otroligt fin liten ciklid. Jag har aldrig sett den till försäljning, och enligt uppgift är den mycket känslig och svårodlad.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Har dels sett den i Tyskland till och från, och dels dyker den upp i butikerna härnere med jämna mellanrum. En polare har haft och odlat den för en herrans massa år sedan. Stämmer med Mikes synpunkter - den är känsligare än Apisto, men hyfsat enkel att odla om man kör den i verkligt svartvatten. Små kullar och små yngel. Kortlivad också. Får du fatt i den ska du nog köpa tre par och köra i separata burkar - lätt hänt att någon trillar av pinn, och då står man där och ska försöka få fatt i ny partner.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • c90368
        Användare
        • september 2007
        • 890

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Har dels sett den i Tyskland till och från, och dels dyker den upp i butikerna härnere med jämna mellanrum. En polare har haft och odlat den för en herrans massa år sedan. Stämmer med Mikes synpunkter - den är känsligare än Apisto, men hyfsat enkel att odla om man kör den i verkligt svartvatten. Små kullar och små yngel. Kortlivad också. Får du fatt i den ska du nog köpa tre par och köra i separata burkar - lätt hänt att någon trillar av pinn, och då står man där och ska försöka få fatt i ny partner.

        Hilsen,

        P
        Borde väl fungera tilsammans med Schackbräden för odling och med Discusarna som förvar av "extra" fisk.
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag vet att "killfolket" i Stockholm har h[llit och odlat dem. Gissningsvis i osmosvatten med alkottar.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • april 2002
            • 897

            #6
            Finns ofta på listorna, så det borde gå att beställa för de flesta affärer.
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Ursprungligen postat av c90368
              Borde väl fungera tilsammans med Schackbräden för odling och med Discusarna som förvar av "extra" fisk.
              Enligt det lilla jag sett av den kommer den inte till sin rätt med andra firrar. Liten och skygg, blir lätt undanskuffad av större fisk. Inbördes rätt aggro däremot. Personligen hade jag kört den i ett eget kar.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • c90368
                Användare
                • september 2007
                • 890

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Enligt det lilla jag sett av den kommer den inte till sin rätt med andra firrar. Liten och skygg, blir lätt undanskuffad av större fisk. Inbördes rätt aggro däremot. Personligen hade jag kört den i ett eget kar.

                Hilsen,

                P
                Tack, det är sådana här råd som gör att man kan spara både pengar, besvikelser och svordomar!
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                Arbetssätt...