Odla Dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tompa_2006
    Användare
    • februari 2008
    • 17

    Odla Dvärgciklider

    Tänkte höra med er erfarna vilken form av filtrering ni använder i era lekakvarium? Tankarna kommer ligga på 112 liter st.

    Funderat lite över bottenfilter för att slippa att yngel fastnar någonstans.

    Tacksam för svar.

    // mvh
    Senast redigerad av tompa_2006; 14 mars 2008, 01:01.
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Jag hade nog kört med vanliga luftdrivna skummfilter till att börja med.. Sen kanske gått över till ngt litet innerfilter när ynglen växt till sig. Alternativt skaffat en kraftig luftpump frånbörjan som man kan reglera luftflödet på.
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Efter snart 40 år i hobbyn kan jag konstatera att det fillter som är överlägset allt annat är ett väl fungerande bottenfilter vid odling.
      När det gäller odling är det viktigt att optimera vattenkvaliten för maximal utdelning ägg, kläckning och inte minst snabbt växande friska ungar.
      Själv testade jag mängder av filter typer under 80-90 talet men faller oftast till baka på bottenfilter.
      När jag odlar och vill/behöver rena akvarier utan bottenmtrl eller växter så provade jag med att sätta ner ett innerfilter i grusbädd. Som behållare använder jag hushållsburkar av lämplig storlek så att jag får ner 1/2 liter
      grus 2-5mm i behållaren.(100 l akv) Viktigt att insuget kommer så långt ner som möjligt så att hela grusbädden får jobba. Är ynglen mkt små så toppar du med fin sand överst. Har hänt att jag räddat små yngel i filtret.
      När sen grusbädden är smutsig så spola av den i en spann med akvarievattnet så överlever alla nyttiga bakterier som finns där.
      Glöm aldrig att vid odling krävs bra bakteriella filter det mesta som säljs idag är partickelfilter.
      Lycka till!
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      Arbetssätt...