Apistogrammor och bottensubstrat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjaer
    Användare
    • december 2007
    • 72

    Apistogrammor och bottensubstrat?

    Bryr apistogrammor sig egentligen om vilket bottensubstrat man använder?
    I naturen lever dom ju ofta blandt metertjocka lövhögar och då kommer dom väl egentligen aldrig i kontakt med botten..
    Så länge det inte har vassa kanter borde det väl inte spela någon roll. Eller?
    Mvh.
    Johan
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #2
    För dem som lever bland döda löv är det väl bladen som är bottensubstratet. Vad som finns under spelar väl bara roll om det påverkar vattenkemin. Men alla Apistogramma-arter lever ju inte så i naturen. Däremot fungerar det nog för för de flesta i akvarium. Det är ju inte bladen som sådana dom vill ha utan de gömställen som erbjuds.

    Dessutom är säkert vattenkemin precis på ytan av bladen helt annorlunda än i resten av akvariet. Jag inbillar mig att bakterier och svamp inte trivs något vidare - vilket är bra för fiskägg och -yngel.

    Kommentar

    • kjaer
      Användare
      • december 2007
      • 72

      #3
      Tack för svaret!

      Jag tänkte också på att om man har sand filtrerar dom det genom gälarna och letar föda i det. Men behöver dom kunna det för att må bra?
      Senast redigerad av kjaer; 03 mars 2008, 19:19.
      Mvh.
      Johan

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #4
        Ursprungligen postat av kjaer
        Jag tänkte också på att om man har sand filtrerar dom det genom gälarna och letar föda i det. Men behöver dom kunna det för att må bra?
        Om man undviker att hålla alltför rent i akvariet så blir det nog tillräckligt med skruffs bland bladen att leta föda i.

        En dröm och idé jag haft något år är att importera levande "leaf litter" från tropikerna med alla bakterier, maskar och kräftdjur etc. kvar. På samma sätt som man importerar "levande sten" till saltvattensakvarier idag. I Riksmuseets biodiversitets-utställning finns ett saltkar utan fisk som nu har stått i drygt ett år. Det är facinerande att se hur det fortfarande förändras och dyker upp nya organismer! Jag tror på tesen "ju högre biodiversitet desto stabilare miljö" och att det även går att tillämpa i akvariet. Och tänk så praktiskt (och miljövänligt) att sitta hemma i sin fåtölj och se hur regnskogspölen lever och frodas utan att behöva åka dit (flygavgaser, magsjuka etc.). Men man får ju hålla lite striktare på hygienen med ett sådant akvarium och inte dricka av vattnet

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Så länge bottensubstratet är tillräckligt fint/runt för att gräva i så spelar det ingen roll enligt mig. Ska du ha yngel får du tänka på att det måste vara kalkfritt. Fin sand, fint grus, torv, löv, grenar - allt funkar. Det Apistokar som funkar bäst för mig i nuläget har "ren" glasbotten, ett gäng krukskärvor samt löv. Inte till för att vara snyggt, utan för att odla. Med löv i karet kan det vara bökigt att hålla rent, men det löser jag genom att tömma karet helt med jämna mellanrum. Nya fräscha löv blir det i samma veva.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • kjaer
            Användare
            • december 2007
            • 72

            #6
            Erik:
            Det vore väldigt intressant om det skulle fungera... Det finns faktisk löv från SA att köpa, men jag tror inte det följer med maskar och kräftdjur med dom


            Patrik: Tack för svaret.
            Orsaken till att jag frågar är att jag skulle vilja ha apistogrammor i ett växtkar någon gång. Och då funkar det ju inte så bra med sandbotten...
            Mvh.
            Johan

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Har ett 375 som innehåller ek och bokgren, sjösand från baskarp och växter ,Sagittaria subulata + s. dvärg,javaormbunke samt flytande ormbunke.Belysning två 11 watt lågenergi lampor.I detta kar går A. eunotus ca 45 st. samt 5 st.L 103 malar.Vattnet filtreras genom två blå kuber samt droppfilter.Vattenbyte 50l ca.var tredje vecka,Ph 6,0-6,5.Något mer gör jag ej förutan rensar bland växterna ca varje halvår.Matar med räkmix,levande och artemia.Det är ett av dom mest lättsköta kar jag har,sjukdom nej allt funkar hur bra som helst.Någon gång går det fisk till våra auktioner i föreningen.Det är roligt att se hur fisken beter sig när dom är så många vuxna på så liten yta,hur reviren går över varandra,gäller båda könen.Handjuren har en storlek på ca.9 cm och vissa har utvecklat puckel,det är ett skådespel att se när dom tar ett "jäkla" tag låser käftarna och snurrar runt,kan pågå i ett par timmar med pauser.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Mats,
                låter som ett verkligt schysst kar!! Har du möjlighet får du gärna lägga upp några bilder på det, vore roligt att se.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • kjaer
                  Användare
                  • december 2007
                  • 72

                  #9
                  Det var många apistos i ett 375... Kaospricipen?
                  Mvh.
                  Johan

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej.
                    Skall se om jag kan fota till kvällen för det är för ljust i lokalen nu ,kaos kar svar nej.
                    mvh Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • kjaer
                      Användare
                      • december 2007
                      • 72

                      #11
                      Inte..? Men hur kan det då funka med så många?
                      Mvh.
                      Johan

                      Kommentar

                      • Mats
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 804

                        #12
                        Hej.
                        Det var en i USA tror jag det var som hade nåting bortåt 400 i ett kar på 500 l. som var fyllt med löv och Caacatuoides,läste om det för många årsedan.
                        mvh Mats
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                        Kommentar

                        • Mats
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 804

                          #13
                          Hej Igen.
                          Har hittat det.Det var här på ciklid.En som heter Uwe Römer var det och översatt av Roger Häggström : Apistogramma i akvariet.Datum 2002-02-14.
                          700 st. var det och storleken 550 L .Hittade det i min pärm.Rätt datum är 1996-05
                          mvh Mats
                          Senast redigerad av Mats; 05 mars 2008, 16:04.
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                          Kommentar

                          • kjaer
                            Användare
                            • december 2007
                            • 72

                            #14
                            Nja, det var inte Uwe Römer som have det utan David Soares.
                            Men vad jag har förstått är det ungdjuren som lever så här tätt. Dom större djuren som ynglar finns ute på djupare vatten.

                            Jag tycker iallafall det är allt för mycket med så många...
                            700 på en yta av lite under en m2 är jo också mycket mer än 1000 på 9 m2.

                            Bara för att det går behöver det inte vara ideelt...
                            Mvh.
                            Johan

                            Kommentar

                            • Mats
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 804

                              #15
                              Hej.
                              Nu har jag fotat och lagt upp på min zoon.Synd bara att dom stora hanfiskar ville ej komma fram satt över en tim. och väntade men tji det blev bara små han och honfiskar som vaktade revir och smått.Har lagt upp ett med borell också men det skall komma mer här.
                              mvh Mats
                              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                              Kommentar

                              Arbetssätt...