Problem med alger?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    Användare
    • april 2007
    • 234

    #16
    Jaha

    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Klart man kan ha snabbväxare från start, kväve är väl oftast den största risken vid uppstart av ett kar. Kruxet är ändå precis som Tropfrog skriver att när det blir kvävebrist så stannar växterna av och algerna får mer spelrum. Alger överlever på betydligt mindre näring än högre växter. Sedan detta med ljusspektra, det är jag helt övertygad om att man inte behöver fundera särdeles mycket över. Visst, det skrivs en del på flera håll om att olika spektra gynnar olika saker, men både växter och alger är rätt anpassningsbara. Enligt min mening är orsaken till olika alger nästan alltid att finna i obalansen mellan olika näringsämnen eller att karet är instabilt (t ex varierande CO2-halter). Att dra ner på belysningstiden något kan hjälpa på marginalen, men att stoppa alger genom att byta lysrör (spektra) tror jag är rätt verkningslöst. Snarare borde det kunna vara direkt kontraproduktivt - växterna tar längre tid på sig att ställa om från ett spektra till ett annat, och i det glappet hinner algerna dra iväg ytterligare.

    Hilsen,

    P
    Så de erfarenheter jag fått stämmer inte då?
    Menar...räckte med att jag böt från marine till powerglo vid trådalger....karet 310liter hade då bara varit igång 5dygn.

    Sen om man får ex. kiselalger så kan man oftast välja lysrör som inte avger mycket rött efter som kiselalger nyttjar rött för sin tillväxt.

    Kvävebrist uppstår väl om man har halv dan syresättning och fiskbestånd?
    Menar att flera fiskar och bra foder får ju bukt med en del alger.

    Men om nu alla tycker att jag snackar i natt mössan...
    Så kan jag bara påpeka att jag enbart läst den såkallade amatörbiologen.
    så jag kan ha fel.

    Annars så kanske dosering KNO3 kan få bukt med kvävet.

    Men om man inte vill krångla med gödning eller näringstillskott så vad gör man då?
    Växterna tar väl bara upp kväve vid ljustimmarna???
    Minskning av ljustimmar borde väl vara bra?

    Fiskar av ger bland annat kväve?
    Så flera fiskar skulle väl klara av att upprätt hålla kvävebalansen?

    Drastiskt minska flödet på filtret då bakteriekulturen vid start lever på kväve och andra näringsämnen för att få bra kolonisation av egen tillväxt ökning.
    Senast redigerad av firefox75; 05 mars 2008, 08:53. Anledning: felstavning
    Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
    16500liter odlingskar.
    3500liter vardagliga.
    6kbm tempererad damm.
    MvH
    Daniel
    0735-433428

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      Tror inte att det finns nån som tycker att du pratar i nattmössan firefox75

      Det är bra att vi har olika uppfattningar om saker o ting.
      Dessutom är det så att det som funkar i ett kar funkar inte alls i ett annat.
      Därför är det fullt naturligt att vi har olika uppfattningar om saker i ting
      o det är just det som gör vår hobby så intressant

      Jag anser att det vi tillför genom fiskmaten inte täcker växternas alla behov.
      O ramlar växterna in i någon slags begränsning så får dom svårare att konkurera med algerna. Om det är enbart nitrat vi talar om så hjälper det att minska ljustiden, detta för att då får karet längre tid att bygga upp nitratnivåerna, dessutom så får algerna mindre spelrum att växa utan konkurans i slutet på ljustimmarna.

      Vad det än är som är begränsande så behövs mera av just det.
      Ja köpte ett PMDD lass inkl micro förrra veckan.

      Enkelt att beställa, snabbt och billigt. Ja gav 203 kr för ett stort lass inkl allt (2 KG). Det tog två dagar från det att ja började leta på nätet till det att allt var hemma betalt o klart.

      Ett nitrattest och lite växtgödning är att rekommendera
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Koi-fantast
        Användare
        • november 2007
        • 555

        #18
        Ett annat sätt är att lägga i lite skalad banan, men det låter nog i flumigaste laget för många..
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #19
          Oj, här drar det iväg.

          Angående snabbväxare..... i nystart så ligger det en del i det. Snabbväxare är oftast växter som tar största delen av sin näring ur vattnet och föredrar amonium, vanlig vid nystart och algtriggern nummer 1. Men när de snabbväxande växterna inte växer och blir algbeklädda så lär inte fler snabbväxare hjälpa. En kombination av bra filter, bakterietillsats, snabbväxande växter och kno3 tillsats tycker jag är den enklaste och smidigaste uppstarten.

          Angående ljus...Visst kan byte av ljuskälla leda till mer eller mindre alger, men resultatet är inte repeterbart i alla andra akvarium, detta har samma anledning som att mer eller mindre ljus hjälper i olíka fall. Det är helt enkelt så att det är en stor skillnad i upptaget generellt i akvariumet varierar otroligt mellan olika lysrör. DVS ett effektivare rör kan leda till brist medans ett mindre effektivare kan leda till överskott av näring. Det har inget med det enskilda rörens spektra att göra utan att effekten bättre motsvarat tillgången på näring i karet. Din erfarenhet är inte fel, bara ej repeterbar. Växter och alger har i princip samma fotosyntesspektrum, behöver samma ljus. Jag tycker det bästa är att experimentera med olika långa belysningsintervaller framför olika ljusrör vid känd intervall, behöver jag nämna att jag är ekonom också

          I övrigt så tycker jag att Larry och Patrik har tillfört mycket i diskussionen, lyssna på dom, de är duktiga akvarister.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #20
            firefox,
            nej, du pratar inte i nattmössan, men det finns så många faktorer som kan spela in vid algtillväxt så det är nästan hopplöst att kartlägga dem. Turligt nog behövs det sällan, om man ser till att växterna har allt de behöver.

            Bytet av lysrör i ditt nystartade kar behöver inte ha haft något att göra med att trådalgerna försvann - karet var nystartat, och algerna kanske hade försvunnit ändå på grund av att karet stabiliserade sig. Nu lär vi inte få reda på det, eftersom du ändå bytte lysrör. Jag säger inte att bytet inte hade någon betydelse, det kan ha påverkat - jag säger bara att vi inte vet. Kanske gav de nya rören mer/mindre ljusutbyte och den grejen gjorde susen.

            Fler firrar kan vara en väg att gå för att öka kvävehalterna, likaså KNO3. Tricket är just att få högre kvävehalter när växterna börjar stunta, så vad man väljer är hugget som stucket. När akvariet börjar komma i balans kan det också vara klokt att minska antalet verkliga kvävesugare, dvs dra ner på antalet snabbväxare. Beroende på filterlösningen kan mer eller mindre kväve försvinna ut ur akvariet som kvävgas, också något att tänka på. Funderade ett tag på att koppla in ett verkligt fett denitrifierande filter i min anläggning, men jag fick kvävebrist i vilket fall. I nuläget får jag tillsätta kväve, och att köra igång ett denitrifierande filter nu skulle enbart förvärra obalansen jag redan har.

            Klart att en minskning av belysningstiden kan ge effekt, men det är inte alltid så. Magnus term "ej repeterbart" är bra - i vissa kar räcker minskad belysningstid finfint, i andra kar ger det ingen effekt. Vi är tillbaks till det med att det är så många faktorer som spelar in så att det är svårt att verkligen veta vad algerna kommer ifrån och hur jag ska hantera dem i just mitt kar.

            Nå, enkla grejer som kan hjälpa är alltid värda att testa.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            Arbetssätt...