Problem med alger?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dala
    Användare
    • november 2007
    • 154

    Problem med alger?!?

    Frågan har säkerligen varit uppe förr, men hittar inte riktigt det på ciklid.se efter sökning i forumet.

    Jag har ett SA akvarium på 250l med växter, 1 marine-glo och 1 aquarelle 30w, och har på sistone fått väldigt mycket tofsalger.
    Jag byter c:a 30% vatten varje vecka, har läst att det kanske kan bera på det.
    Använder mig av TetraPlant FloraPride var 4:e vecka enlig instruktion för att få växterna finare, men det har inte lyckats.
    Tror att det är de då det ser ut som grönt hår på alla växter och dom mörknar och förstörs.
    Jag la i ytterligare växter i torsdags, c:a 10st och dom är redan täckta med alger.
    Jag har 2 ancistrus, 5 corrys och 1 L-201 som äter alger men vill bli av med dom helt och hållet då inte malarna klarar det.

    Någon som kan ge några bra tips, jag tar emot alla förslag då det ser riktigt tråkigt ut.?!
    Har hört o läst delade meningar om EasyCarbo, kanske kan vara något?
  • firefox75
    Användare
    • april 2007
    • 234

    #2
    Tjena Dala

    Ursprungligen postat av dala
    Frågan har säkerligen varit uppe förr, men hittar inte riktigt det på ciklid.se efter sökning i forumet.

    Jag har ett SA akvarium på 250l med växter, 1 marine-glo och 1 aquarelle 30w, och har på sistone fått väldigt mycket tofsalger.
    Jag byter c:a 30% vatten varje vecka, har läst att det kanske kan bera på det.
    Använder mig av TetraPlant FloraPride var 4:e vecka enlig instruktion för att få växterna finare, men det har inte lyckats.
    Tror att det är de då det ser ut som grönt hår på alla växter och dom mörknar och förstörs.
    Jag la i ytterligare växter i torsdags, c:a 10st och dom är redan täckta med alger.
    Jag har 2 ancistrus, 5 corrys och 1 L-201 som äter alger men vill bli av med dom helt och hållet då inte malarna klarar det.

    Någon som kan ge några bra tips, jag tar emot alla förslag då det ser riktigt tråkigt ut.?!
    Har hört o läst delade meningar om EasyCarbo, kanske kan vara något?
    Som sagt easycarbo slår bort en del alger...men jag skulle nog valt 6st siamesiska algätare istället innan.
    Ska du köra med EasyCarbo så skippa FloraPriden utan kör med Tropical Plant29kr/lilla flaskan).
    Jag skulle egentligen skippa marineglo eftersom det ger på tok för blått ljus...kör på 2st aquarelle eller ett aquarelle och ett powerglo.
    Ljustimmar bör ligga på 9-12timmar/dag lite eroende på vart du har ditt akvarium ståendes.

    Två frågor till:
    Ska du upp till Norrköpings Akvarium idag???
    DM har Multispinosor nu om du är sugen på dem.
    Mitt par har ju yngel så de lär inte gå vidare på ett tag.
    Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
    16500liter odlingskar.
    3500liter vardagliga.
    6kbm tempererad damm.
    MvH
    Daniel
    0735-433428

    Kommentar

    • Ulf M.
      Användare
      • december 2006
      • 53

      #3
      Hej!

      Jag är verkligen ingen expert, men att köpa många växter är nog en bra strategi. Om man köper många olika arter ökar man sannolikheten att någon art trivs så bra att den blir konkurrenskraftig mot algerna. Satsa på många olika, [B]snabbväxande [B]arter, tex Hygrophila, vattenpest, hornsärv (andra kan säkert fylla på med fler lämpliga arter!). Köp också någon flytväxt, de kan också vara konkurrenskraftga mot alger genom att de kan ta CO2 från luften (CO2 är mer tillgängligt i luft än i vatten). Kanske inte byta vatten så ofta, var fjortonde dag kanske räcker; då blir vattnet mer näringsrikt för växter. Och ha tålamod! Alger kan se räliga ut, men är enlig min erfarenhet sällan farliga för fiskarna.

      Mvh Ulf

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Så här års när vårsolen börjar skina så kan solen räcka väldigt långt in i rummet.

        Sen tycker jag att ibland så spelar det ingen roll vad man gör eller inte gör så kommer algerna iallafall.
        Jag tror att det fattas nått i ditt vatten som gör att algerna växer mycket bättre än dina planterade växter.
        Prova med att dosera lite mera växtnäring samt minska belysningstiden med en timme eller så
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Jag ser en uppenbar risk för att du har kvävebrist i ditt akvarium med den skötselregimen. Om man har kvävebrist så kommer micronäringstillsats som tex florapride bara att göda algerna, dina egna observationer bekräftar detta. Om man ger växterna mer kol via tillsats av tex easycarbo så ökar du behovet/upptaget av kväve och förvärrar situationen.

          Missförstå mig inte, jag tycker att easycarbo är ett bra preparat, men det är inte lösningen på dina problem.

          Dina problem löser du på två möjliga sätt:
          1: sluta med microtillsats och minska på vattenbytena, så fort du ser att växterna börjar att ta sig så kan du börja med micro igen.
          2: Fortsätt som innan men tillsätt kno3 vid vattenbyte.

          Oavsett vilken metod du väljer så kan ett bra no3 test vara en mycket bra investering, den lär en en hel del om balansen i akvariet och minskar behovet av vattenbyten.

          Även om åtgärder ökar växternas förmåga att konkurera med algerna och minskar algernas tillväxttakt så kommer de alger som redan växt till sig inte att försvinna. Där är det mekanisk bearbetning som gäller. Bottensubstrat vänder man på, angripna växtdelar gallras bort och inredning antingen vänds eller skrubbas ren.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • dala
            Användare
            • november 2007
            • 154

            #6
            hej Hej,

            Tack för alla tips!
            Sprang förbi Valvet efter jobbet och hörde med honom också kring frågan och tänker då avvakta innan jag gör något där i och som sagt dra ut på tiden til 2 eller 3 veckor mellan vattenbyten.

            Vi kom även tillsammans fram till att det är trådalger som jag har drabbats av, trodde det inte det fanns något som hette så.

            Får väl se då hur det artar sig nu i 2-3 veckor framåt.
            Om inte någon har någon bra ide på åtgärd för den sortens?

            //Patrik

            Kommentar

            • firefox75
              Användare
              • april 2007
              • 234

              #7
              Men som jag sa

              Ursprungligen postat av dala
              hej Hej,

              Tack för alla tips!
              Sprang förbi Valvet efter jobbet och hörde med honom också kring frågan och tänker då avvakta innan jag gör något där i och som sagt dra ut på tiden til 2 eller 3 veckor mellan vattenbyten.

              Vi kom även tillsammans fram till att det är trådalger som jag har drabbats av, trodde det inte det fanns något som hette så.

              Får väl se då hur det artar sig nu i 2-3 veckor framåt.
              Om inte någon har någon bra ide på åtgärd för den sortens?

              //Patrik
              Skaffa siamesiska algätare(robban hade en hel drös i lagom storlek) sen skulle jag nog trots allt tippa på att trådalgerna uppkommit pga felaktiga lysrör och eventuellt även lystimmarna.
              Sen så bör man som förslagits faktiskt köra med många snabbväxande arter så som hornsäv, cabomba, polysperma som hjälper till att suga näring ur vattnet...
              Sen tycker jag nog att du ska minska mängden växt näring då plantorna inte riktigt hunnit rota sig...
              EasyCarbo tillsätter ju kol och då växter till stordel består av kol så tror jag att rotningsprocessen går fortare.

              Om du är tveksam till hur du ska mota dina trådalger så snacka med defdac som har svar på det mesta iallafall om växter och alger.

              Men jag tycker personligen att du ska göra som jag skrivit ovan...
              Förresten...vad kör du med för foder???
              De flesta foder ex. supervit har hög andel fosfat i sig...vilket i ett relativt ny startat akvarium ger en explosiv algblommning...
              Välj annat foder ex. tropical ciklidcolor med mindre fosfat eller crisp som bevisligen motverkar algtillväxt.
              Sen se till att få fart på växterna ordentligt...och tillsätt absolut inget extra växtgödning som innehåller fosfat och nitrit.
              Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
              16500liter odlingskar.
              3500liter vardagliga.
              6kbm tempererad damm.
              MvH
              Daniel
              0735-433428

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Snabbväxande växter kommer tyvärr inte att hjälpa, visserligen strippar de vattnet på algtriggande amonium men de förvärrar också kvävebristen. När du ser att växterna har tagit fart och att den värsta kvävebristen är över så kan du dundra på med några snabbväxande, men inte innan. DVS exakt samma som med easycarbo, vänta till kvävebristen är över. De flesta akvarieväxter behöver inte rota sig för att växa, det är en adaption till att leva på land där hela växten inte sitter nersänkt i näringslösning.
                MVH
                Magnus
                Senast redigerad av tropfrog; 03 mars 2008, 21:21.

                Kommentar

                • firefox75
                  Användare
                  • april 2007
                  • 234

                  #9
                  Men???

                  Ursprungligen postat av tropfrog
                  Snabbväxande växter kommer tyvärr inte att hjälpa, visserligen strippar de vattnet på algtriggande amonium men de förvärrar också kvävebristen. När du ser att växterna har tagit fart och att den värsta kvävebristen är över så kan du dundra på med några snabbväxande, men inte innan. DVS exakt samma som med easycarbo, vänta till kvävebristen är över. De flesta akvarieväxter behöver inte rota sig för att växa, det är en adaption till att leva på land där hela växten inte sitter nersänkt i näringslösning.
                  MVH
                  Magnus
                  Så du menar att man inte ska ha snabbväxande växter i från start för att det kan uppstå kväve brist???

                  På tal om vad som kan vara felet...trådalger tar väl upp blått ljusspektra???
                  Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                  16500liter odlingskar.
                  3500liter vardagliga.
                  6kbm tempererad damm.
                  MvH
                  Daniel
                  0735-433428

                  Kommentar

                  • dala
                    Användare
                    • november 2007
                    • 154

                    #10
                    Ursprungligen postat av tropfrog
                    Snabbväxande växter kommer tyvärr inte att hjälpa, visserligen strippar de vattnet på algtriggande amonium men de förvärrar också kvävebristen. När du ser att växterna har tagit fart och att den värsta kvävebristen är över så kan du dundra på med några snabbväxande, men inte innan. DVS exakt samma som med easycarbo, vänta till kvävebristen är över. De flesta akvarieväxter behöver inte rota sig för att växa, det är en adaption till att leva på land där hela växten inte sitter nersänkt i näringslösning.
                    MVH
                    Magnus
                    Oekj, tack för den informationen.
                    Har idag polysperma 2 stora buskar redan, men även den är täckt med alger.
                    sen har jag vallisneria och en massa annat som jag inte vet vad det är.

                    Avvaktar med näring och annat i 2-3 veckors tid och får hoppas att växterna tar sig bättre.
                    Blir galen om jag måste köpa nya växter.

                    Jo, jag kollade på dom algätarna. Hur många är lämpliga att ha?
                    Har ju redan 4 sugmalar och 5 corrys, kan man kanske ha 5 sådana i så fall, eller fler?
                    //Patrik

                    Kommentar

                    • Koi-fantast
                      Användare
                      • november 2007
                      • 555

                      #11
                      Ursprungligen postat av dala
                      ...Jo, jag kollade på dom algätarna. Hur många är lämpliga att ha?
                      Har ju redan 4 sugmalar och 5 corrys, kan man kanske ha 5 sådana i så fall, eller fler?
                      //Patrik
                      4 sugmalar låter ganska lite i ett 250 och Corry är väl mest bottenätare.. ? Alger och bakterier är annars en förutsättning för att livet uppstått, så lite respekt förtjänar de enligt mig.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                      Kommentar

                      • dala
                        Användare
                        • november 2007
                        • 154

                        #12
                        Ursprungligen postat av Koi-fantast
                        4 sugmalar låter ganska lite i ett 250 och Corry är väl mest bottenätare.. ? Alger och bakterier är annars en förutsättning för att livet uppstått, så lite respekt förtjänar de enligt mig.
                        Jasså, det är det?
                        Hmm, törs jag då säga att bara av dom är ancistrus.De andra 2 är l-201 och l-411 som inte är allt för sugna på alger.
                        Men ser ut som att min l-201 har tagit sitt förnuft till fånga och äter alger numer
                        Kanske blir att investera i ett gäng såna då innan siameserna
                        Hur många är vettigt att ha, om jag köper 4 ancistrus till så att jag har 6st är det lagom?
                        Eller 6st till så att jag har 8?

                        //Patrik

                        Kommentar

                        • firefox75
                          Användare
                          • april 2007
                          • 234

                          #13
                          4 ansictrus i ett 310-540liters funkar bra

                          Ursprungligen postat av dala
                          Jasså, det är det?
                          Hmm, törs jag då säga att bara av dom är ancistrus.De andra 2 är l-201 och l-411 som inte är allt för sugna på alger.
                          Men ser ut som att min l-201 har tagit sitt förnuft till fånga och äter alger numer
                          Kanske blir att investera i ett gäng såna då innan siameserna
                          Hur många är vettigt att ha, om jag köper 4 ancistrus till så att jag har 6st är det lagom?
                          Eller 6st till så att jag har 8?

                          //Patrik
                          Så 6st i ditt borde göra susen...
                          Sen så kanske du borde inskaffa siamesiska algätarna ändå...
                          För ju fortare du får bort algerna desto snabbare kan du få stabilitet i karet.
                          Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                          16500liter odlingskar.
                          3500liter vardagliga.
                          6kbm tempererad damm.
                          MvH
                          Daniel
                          0735-433428

                          Kommentar

                          • dala
                            Användare
                            • november 2007
                            • 154

                            #14
                            Tack för all info.
                            Ett gäng nya malar får det då bli och sen avvakta läget.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Ursprungligen postat av firefox75
                              Så du menar att man inte ska ha snabbväxande växter i från start för att det kan uppstå kväve brist???

                              På tal om vad som kan vara felet...trådalger tar väl upp blått ljusspektra???
                              Klart man kan ha snabbväxare från start, kväve är väl oftast den största risken vid uppstart av ett kar. Kruxet är ändå precis som Tropfrog skriver att när det blir kvävebrist så stannar växterna av och algerna får mer spelrum. Alger överlever på betydligt mindre näring än högre växter. Sedan detta med ljusspektra, det är jag helt övertygad om att man inte behöver fundera särdeles mycket över. Visst, det skrivs en del på flera håll om att olika spektra gynnar olika saker, men både växter och alger är rätt anpassningsbara. Enligt min mening är orsaken till olika alger nästan alltid att finna i obalansen mellan olika näringsämnen eller att karet är instabilt (t ex varierande CO2-halter). Att dra ner på belysningstiden något kan hjälpa på marginalen, men att stoppa alger genom att byta lysrör (spektra) tror jag är rätt verkningslöst. Snarare borde det kunna vara direkt kontraproduktivt - växterna tar längre tid på sig att ställa om från ett spektra till ett annat, och i det glappet hinner algerna dra iväg ytterligare.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...