Nytt kar, äntligen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    Nytt kar, äntligen

    Ja så var det dags efter 4 års uppehåll att skaffa ett nytt kar. Detta står på inköpslistan: 1 st. akvarium 2,0-1,6X0,7X0,7 meter. 2X eheim intervallfilter. 2-3 st. MH ramper. Co2 anläggning, BTN bakgrund.

    I detta kar hade jag tänkt mig 5-8 Altum, några jordätare eller Pansarmalar (om det funkar med växter), 400 st. tetror samt massor av växter.

    Detta skall vara ett biotopkar så jag vill ha förslag på skötsel, pumpar, belysning, fiskar, mm.

    Jag är i grunden en lat person så jag har mina funderingar på om jag klarar Altum då jag tidigare endast har haft rovmalawi.
    Senast redigerad av Rickard; 02 mars 2008, 15:44.
    M.v.h.
    Rickard
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    #2
    Synpunkter på fiskförslag

    Så här kanske det blir:
    5 VF Satanoperca leucosticta
    3+3 F1 Apistogramma steindachneri
    1+3 F1 Nannacara anomala
    200- 300 Odlade Hemigrammus erythrozonus(glödbandstetra)
    15 Odlade Corydoras melanistius melanistius
    6 F1 Altum Guyana
    2 VF Helikoptermal
    2 VF Typ ansistus (glömt namnet) L147 tror jag.
    25 Carnegiella strigata(marmorbilbuk).
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • Koi-fantast
      Användare
      • november 2007
      • 555

      #3
      Jag skulle satsa på färre arter och fler av samma art.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

      Kommentar

      • malawialex
        Användare
        • januari 2007
        • 125

        #4
        WOW det kommer bli tufft!

        se till att köpa en 2 stycken MEGA svärdplantor, ha en stor filtervolym bakom bakgrunden, kanske även lite torv?


        har även kollat upp i vilka affärer i min närhet där dom har alla dom här fiskarna, du bor i nybro, vet inte var det ligger får gå in på eniro

        men ett ställe jag var o kolla på i förmiddags har alla dessa firrar inne

        Kungsbacka zoomässan han hade väldigt många olika arter och storlekar på jordätarna, jag fick inte glödbands tetrorna till 250 men du kanske kan köpa lite då och då nya:p


        /Alex
        375l : malawi
        253l : tomt
        222l : yngel malawi

        Kommentar

        • malawialex
          Användare
          • januari 2007
          • 125

          #5
          Ursprungligen postat av Koi-fantast
          Jag skulle satsa på färre arter och fler av samma art.
          Karet är rätt stort, och jag tror det hade blivit fräckt med alla fiskarna, men jag skulle nog skippat glödbandstetrorna och kört med kanske 50 stycken kardinaltetror,
          375l : malawi
          253l : tomt
          222l : yngel malawi

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            #6
            Antal arter

            Skall man plocka bort något blir det Nannacara anomala
            och/eller Apistogramma steindachneri. Jag vill inte ha kardinaler eftersom det blir inte "biotopmässigt", däremot kanske man skall byta tetrerna till en större art, det viktigaste är att dom skall vara i stimm. När det gäller torv skulle jag helst vilja slippa det, men måste man ha det? Hur mycket arbete blir det med ett sådant kar?
            Senast redigerad av Rickard; 02 mars 2008, 19:45.
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • april 2002
              • 727

              #7
              Affär

              Jag räknar med att beställa allt hos en affär (troligtvis Stoby men man vet inte) och då tror jag att dom kan skaffa det mesta eftersom det handlar om några kronor.
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                Hej!

                Ska du vara biotopriktig är nog kardinaltetran minst lika bra som kardinaltetran. Jag tycker det låter rätt bra totalt sett. Kanske vänta lite med alla arter och börja med tex. jordätarna, några malar och tetrorna. Sen kan du ju fylla på lite efterhand när du har lust. Ett sånt här akvarium blir ju aldrig riktigt färdigt (sån väl är).

                mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Tycker att det låter som en kanonsammansättning.

                  Skippa inte apistosen eller bågfenan. Dom tar inte mycket plats o samtidigt så kommer det att vara dom fiskarna som kommer att göra hela karet spännande genom att dom ser till att det händer saker sådär i skymundan in under bakom.

                  Karet är så stort att ja hade nog dessutom efter ett tag skaffat några A. Metae. Stor snäll fisk som kan förgylla
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Rickard
                    Användare
                    • april 2002
                    • 727

                    #10
                    Filtrering o ljus

                    Jag har funderat mycket på fisken men jag har ingen vana att sköta en Amazonbiotop. Vad krävs i filter, flödeshastighet, torv/ej torv, Vilken typ av MH.
                    M.v.h.
                    Rickard

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      Hej!

                      Just eftersom du är nuy på SA kan det finnas anledning att börja med ett par arter och fylla på efterhand. Vilka arter som finns tillgängliga att köpa varierar också kraftigt. Alla arter finns inte att få tag på vid ett och samma tillfälle.

                      Då det gäller filtrering skulle jag rekomendera minst ett ytterfilter och en total pumpkapacitet på 3-4 ggr vatten volymenvolymen. Satanoperca är extremt känsliga för dåliga vattenvärden så bra filtrering och regelbundna vattenbyten är viktigt.

                      Scalarerna kan kanske kräva torvfiltrering men övriga arter kan nog klara (även om förökning kan vara problem) sig i neutralt PH utan torvfiltrering. Co2 drar ju också ner PH.

                      Då det gäller MH har jag ingen aning, fiskarna bryr sig inte om belysningen utan det har mer med valet av växter att göra.

                      mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Crenicichla
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1055

                        #12
                        Mina Satanopercor har aldrig vart några problem med "peppar peppar" men visst är det så att jordätare i allmänhet behöver bra vatten för att trivas.
                        Jag kör med BTN bakgrund och använder baksidan som biologisktfilter. Har typ 80L filtermassa och det funkar kanon!
                        Jag hade förmodligen inte börjat med Satanopercorna i karet utan låtit karet "mogna" och även känna att man själv kommer in i flytet igen.

                        Leucosticta är en förbannat snygg Satanoperca dock så jag får helt klart säga att jag tycker du gör att bra val av fisk!

                        MVH

                        Kristofer
                        MVH

                        Kristofer

                        Kommentar

                        • Rickard
                          Användare
                          • april 2002
                          • 727

                          #13
                          Ph filtrering

                          Andledningen till mitt lilla motstånd av torvfiltrering är att jag vill ha klart vatten. Däremot bör jag använda det så gör jag det. Vilka metoder används för att få det optimala Ph i ett SA kar?

                          När det gäller pumpar så tittar jag på Ehiem P3e som skall klara 1200 liters kar. Jag hade tänkt att använda Ehusufrat (eller vad det nu heter) som filtermassa. Troligen skaffar jag 2 st eftersom det blir större filtermassa och dom kan ställas på flödet. Man kanske skulle ha en annan pump endast för torv (typ ecco)?

                          Om man använder bakgrunden som filter, blir det inte extremt bökigt att rengöra filtermassa?
                          M.v.h.
                          Rickard

                          Kommentar

                          • Crenicichla
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1055

                            #14
                            Om man använder bakgrunden som filter, blir det inte extremt bökigt att rengöra filtermassa?[/QUOTE]

                            Grejen är den att när man har ett så stort fileter så behöver man aldrg/nästan aldrig rengöra filtret då bebrytningen bli såpass god så att det inte sätter igen sig..
                            Jag använder torv, men för mig är inte heller klart vatten det viktigaste

                            MVH

                            Kristofer
                            MVH

                            Kristofer

                            Kommentar

                            • firefox75
                              Användare
                              • april 2007
                              • 234

                              #15
                              Om du ska ha

                              Svart vatten så räcker det med en dos ekextrakt på flaska för att du ska kunna klara det i cirka 3månader.
                              Annars är det mopanirötter några.
                              Eheim pro3electric så finns bara electric till 700kar.
                              eheim 2080 är det nog du menar.

                              Ska du ändå ha två ytterfilter så kan du ju köra en eheim 2080 och sen serafil 1300.

                              Eco ska du inte köra...läcker som ett såll efter ett tag...
                              Kör hellre 2080 som bio och mekaniskt och sen serafil 1300 bio och kemiskt.
                              Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                              16500liter odlingskar.
                              3500liter vardagliga.
                              6kbm tempererad damm.
                              MvH
                              Daniel
                              0735-433428

                              Kommentar

                              Arbetssätt...