Angenäma problem, fylla akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Herk

    Angenäma problem, fylla akvarium.

    I och med en flytt så har jag helt plötsligt två stycken tomma akvarier att fylla på med fisk. Ett på 150 liter och ett på 275 liter.

    Det mindre hade jag tidigare ett stim glödbandstetror, ett stim Corydoras samt A. thomasi i, vilket fungerade utmärkt. Nu tänkte jag köra något liknande med mycket rötter, sandbotten och svärdsplantor. Corydoras sterbai, Citron- eller Rosentetra samt någon dvärgciklid är tanken. Grön bågciklid hade de hemma i affären, och de var vackra små gynnare. Lite tåligare än Apistos om jag inte har fel?

    Till det större karet är jag mer villrådig. Finns det någon jordätare som skulle passa? De hade ett gäng hyfsat stora G. steindachneri inne i affären, och enligt ägaren skulle det fungera, vad är era åsikter om det? Känns lite för stora om de nu blir 20 cm. Skulle i så fall även ha blå ciklider.

    Ett annat spår jag funderar på är att köra lite mindre CA med eldbuk och multispinosa i första hand. Skulle det kunna vara något?
  • Gäst

    #2
    Ursprungligen postat av Herk
    I och med en flytt så har jag helt plötsligt två stycken tomma akvarier att fylla på med fisk. Ett på 150 liter och ett på 275 liter.

    Det mindre hade jag tidigare ett stim glödbandstetror, ett stim Corydoras samt A. thomasi i, vilket fungerade utmärkt. Nu tänkte jag köra något liknande med mycket rötter, sandbotten och svärdsplantor. Corydoras sterbai, Citron- eller Rosentetra samt någon dvärgciklid är tanken. Grön bågciklid hade de hemma i affären, och de var vackra små gynnare. Lite tåligare än Apistos om jag inte har fel?
    Vill inte generalisera angående tåligheten mellan samtliga Apistos och andra dvärgciklider men visst kan ett par Nannacara anomala (Grön bågciklid) vara ett bra val i ett välplanterat 150-liters SA-kar med tetror och Corydoras.

    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av Herk
      Till det större karet är jag mer villrådig. Finns det någon jordätare som skulle passa? De hade ett gäng hyfsat stora G. steindachneri inne i affären, och enligt ägaren skulle det fungera, vad är era åsikter om det? Känns lite för stora om de nu blir 20 cm. Skulle i så fall även ha blå ciklider.
      Jag kan mycket väl tänka mig att blåciklider funkar ok ihop med en grupp G.steindachneri men när det gäller ett 275-liters så har jag på känn att det blir lite tajt. Utan att veta de exakta måtten på ditt kar så känns det just som ett gränsfall även utan blåcikliderna...

      Kan du möjligen tänka dig ngn Biotodoma-art?

      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • firefox75
        Användare
        • april 2007
        • 234

        #4
        :d

        Cupido...ska du ha blåciklider tillsammans med jordätare så kan det bli tajt...visst att blåcikliden kan leka och trivas i ett 150liters men då går den oftast ensam.
        Leta efter en mindre art av jordätare och framför allt...ge upp om G.steindachneri då de kommer dominera akvariet totalt...
        Minst 540liters är att rekommendera...
        Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
        16500liter odlingskar.
        3500liter vardagliga.
        6kbm tempererad damm.
        MvH
        Daniel
        0735-433428

        Kommentar

        • Herk

          #5
          Tack för svaren!

          Jo, det var väl som jag misstänkte, att 275 var lite tajt för Steindachneri. Vet inte hur enkelt det är att få tag på någon Biotodomaart här uppe i Umeå, de hade inga på grossistlistan iaf. Kanske ska köra på några mindra CA i 275:an och SA i 150.

          Eller skulle Blå+nån annan ciklid fungera?

          mvh
          Patrik

          Kommentar

          • firefox75
            Användare
            • april 2007
            • 234

            #6
            Blå+ någon annan

            Ursprungligen postat av Herk
            Tack för svaren!

            Jo, det var väl som jag misstänkte, att 275 var lite tajt för Steindachneri. Vet inte hur enkelt det är att få tag på någon Biotodomaart här uppe i Umeå, de hade inga på grossistlistan iaf. Kanske ska köra på några mindra CA i 275:an och SA i 150.

            Eller skulle Blå+nån annan ciklid fungera?

            mvh
            Patrik
            Jag skulle nog kört på Blå ciklid och multispinosa.
            Eller varför inte ett gäng Laaetacara Dorsigerus
            och Flagg ciklider?
            Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
            16500liter odlingskar.
            3500liter vardagliga.
            6kbm tempererad damm.
            MvH
            Daniel
            0735-433428

            Kommentar

            Arbetssätt...