Apistogramma bitaeneata el. Nannacara taenia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    Användare
    • januari 2005
    • 31

    Apistogramma bitaeneata el. Nannacara taenia?

    Jag har varit sugen ett tag på att skaffa några Apistogramma bitaeneata men har inte lyckats hitta några där jag bor.

    Men för några dagar sen såg jag bilder på Nannacara taenia och blev faktiskt lite nyfiken på dessa.

    Nu måste jag fundera lite innan jag bestämmer mig och undrar om det är någon som haft båda arter och som kan berätta lite om dem? Jämför gärna för och nackdelar med båda arter.

    Vet någon förresten vilken del av SA N. taenia kommer ifrån och vilka andra arter de delar biotop med?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men."

    - Alice Walker
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #2
    Rent spontant känns N. taenia som en härdigare fisk. Honorna är rejälare i storlek och lite mer lättfödda än apistogrammornas dito. Fishbase listar den som från trakterna kring Belem och Para.
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Rekommenderar Nannacaran framför Apiston. Håller med Gabbi om att den är härdigare. A. bitaeniata är vad jag vet en äkta svartvattens-apisto, så ska du ha yngel på dem får du trixa en hel del med vattnet. Nannacaran brukar normalt sett klara att dra upp yngel i kranvatten. Det enda man får hålla koll på med den är gömställen och fighter, men det gäller Apiston också. Hannen blir rejält mycket större än honan och kan vara rätt het på gröten när det gäller lek. Kan gå illa för honan där. Efter lek är det precis tvärtom - har aldrig sett en ciklidhona som med sådan frenesi smäller till hannen. Efter leken kan det alltså gå illa för hannen, trots storleksskillnaden.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • c90368
        Användare
        • september 2007
        • 890

        #4
        Bågciklid och Apistogramma fungerar för det mesta tillsammans.

        Där det inte finns plats för två par av Apistogramma kan man stoppa in ett par Bågcilkider.
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        Arbetssätt...