Växter i mjukt, surt vann

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #16
    Just det, jag glömde nämna att jag har breddavlopp på tunnan - ibland får filtret gå under natten, och det kan bli en del vatten på golvet om man saknar breddavlopp.

    Jag har inte mätt ledningstalet i mitt osmosvatten, men KH är inte mätbart med mitt test och pH blir 7 (från kranvattnets KH 5-6 och pH 8,3). Med lite syra i så sjunker pH som en sten. Räcker fint för mina behov. Finns säkert bättre filter på marknaden idag, mitt är ju gammalt. Det du länkade till verkar onekligen betydligt vassare än mitt filter, men ett nytt osmosfilter är inte prioriterat i nuläget. Det med vilken temp invattnet ska ha borde handla om vilket membran man har. Mitt membran funkar bäst med kallvatten - varmvatten förstör det.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • c90368
      Användare
      • september 2007
      • 890

      #17
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo

      "Konstant" pH på fem har jag fått genom att torvbehandla osmosvatten. Dels kör jag torv för att förbereda vattnet och dels kör jag med torvfilter i själva akvariet. Har även bok- och eklöv i mina sura kar. Har inte sett det som lönt att försöka få ned pH med syra, vad jag vet så kan pH bli instabilare då. Torv stabiliserar pH. Viktigt med bra torv, en del torv ändras knappt pH alls - ens i osmosvatten.
      Har du ett tips på torv som fungerar? Har själv köpt torv hos handelsträdgården och ja, den sänker Ph men färgar vattnet grymt mycket, även efter genomvattning med varm vatten.

      Försöker få ett bra "klimat" till mina Schackbrädesciklider
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Ursprungligen postat av c90368
        Har du ett tips på torv som fungerar? Har själv köpt torv hos handelsträdgården och ja, den sänker Ph men färgar vattnet grymt mycket, även efter genomvattning med varm vatten.

        Försöker få ett bra "klimat" till mina Schackbrädesciklider
        Svårt att ge tips på torv, den varierar en hel del. Det man kan göra är att be att få "prover" och testa torven innan man köper mycket. En halv näve räcker bra. Läggs i en liten bytta/glas med osmosvatten över natten. Dagen efter mäter man pH, som då bör ligga runt fem. Genomlufta kraftigt under någon halvtimme, och mät pH igen. Ligger pH kvar på samma som innan luftningen är torven bra. Färg får man stå ut med, viktigare att pH inte stiger vid genomluftning.

        Jag köpte en säck trädgårdstorv (viktigt: OGÖDSLAD), men den var helt kass för pH-sänkning. Som leksubstrat funkar den däremot klockrent. Den torven jag kör med nu är dels egenhändigt plockad på en torvmosse och dels inköpt i blockform.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...