Växter i mjukt, surt vann

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Josti

    Växter i mjukt, surt vann

    Det finns en del väkster som går bra å holde i mjukt, surt vann.
    Men med GH/ KH nær 0, pH rundt 5 og bra med lys:
    Går det da bra med plantegjødning uten å endre vannverdiene eller gi skadlige element til fisken?
    Og algeproblemer i surt vann kan være et problem. Er det andre midler enn ozon-tilsetning som hjelper på dette?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Jag göder med PMDD i kar med pH ned till 5,0. Jag är dock försiktig med gödning i de karen, kör inte med fulldos. Har haft mina funderingar kring spårämnena och hur de påverkar fisken i just surt vatten, därav försiktigheten. Micro funkar i allafall mycket bättre i surt vatten, en del ämnens "löslighet" verkar kopplade till pH. En viktig sak att hålla reda på med mycket växter i surt vatten är att pH kan svänga mycket kraftigt, annars har jag inte märkt några problem - tvärtom.

    Har inte haft några som helst algproblem i surt vatten. Visst, lite rödalger har dykt upp på rutorna och jag har en udda variant på mörk alg (troligen någon tofsalg) som växer precis ovanför vattenytan (sitter på kanterna av karet samt på täckglaset). Den är dock lätt att ta bort med fingrarna när det blir störande. Grönalger har jag däremot inte sett i någon stor utsträckning, inte heller cyano. Ozon vill jag inte trixa med, klart otrevligt om gasen kommer ut i rummet. Om jag inte missminner mig så ger väl ozon mer syre i vattnet, och är det vad du vill åt så borde en oxydator göra jobbet lika bra. Ingen av dessa två lösningar torde ge effekt på andra alger än cyano.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • april 2002
      • 865

      #3
      Håller med Patrik om att mikroämnen verkar vara farligare vid lägre pH/KH.

      Men om GH är 0 borde inte växterna kunna växa (eftersom dom då inte kan få tag på varken kalcium eller magnesium). Jag har bestämt för mig att detta diskuteras i en artikel på Tropica.dk. Dom var tvungna att lägga till just kalcium och magnesium artificiellt i någon diskusburk hmm..
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        Användare
        • april 2002
        • 865

        #4


        "We are lucky to have very soft water directly from the tap. Our water comes from mountain reservoirs and is primarily snowmelt. It averages about 0.5 to 1 degree General Hardness (GH, or calcium/magnesium hardness). This level of calcium hardness may be fine for a discus-only tank, but we feel it is too low for good plant growth. We add calcium carbonate to boost the GH to about 2 degrees (about 35ppm). "

        I deras fall menar dom nog på att magnesiumhalten i TMG sedan ska räcka, men använder man inte TMG måste man alltså även se till att dosera Mg från tex MgSO4.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Efter ytterligare lite funderingar hade jag inte rekommenderat oxydator i surt vatten heller. Den ger ifrån sig silverkolloid (?) som kanske inte är helt nyttigt i surt vatten heller.

          Och så sant, i ett kar med surt vatten borde kalcium- och magnesiumbrist få växterna att stunta. Själv har jag inte tillsatt något sådant, och det växer ändå. Inte supersnabbt, men i allafall. Vet inte om det som finns i käket räcker för den växtmassa jag har. Då kör jag för första gången kalcium- och magnesiumbromsen!!

          Vågar inte trixa mer med gödning i de sura karen just nu, har ett bra gäng kullar på Inka som går där. Min prio-ordning i de sura karen är fisk, fisk och fisk annars hade jag ingen anledning att dra ner pH till 5,0. Ledsen, defdac - det blir därmed inget experimenterande med växterna i de burkarna...

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Va? Får Tropica sitt vatten från smältande snö i bergen? I Danmark?

            Kommentar

            • Koi-fantast
              Användare
              • november 2007
              • 555

              #7
              Vattnet måste nog komma från Luxembourg-området. Där rinner det en hel del vatten i bergsskrevor och forsar om jag minns rätt från en Europa-tripp.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

              Kommentar

              • Josti

                #8
                Utenom hva Tropica bruker for vann kommer jeg tilbake til trådens tema.

                Det er interessant å høre hvilke metoder dere bruker i surt vann, og det er et tema som kan diskuteres uendelig antagelig. Takk til Patric, du har åpenbart litt kjennskap rundt dette.

                Tilbake til Ozon tilsetning. Det er det kanskje ikke så mye erfaring på, men jeg har sett det anbefalt av profesjonelle Altum odlare.
                Ozon, O3, er en gas som genereres ved høy spenning og spalter luften og samler O'ene for å si det litt forenklet. O3 er ekstremt brannfremkallende og må behandles med stor forsiktighet, og den har en spesiell lukt. Du kan kjenne lukten i sterkt tordenvær eller ved en gammel høyfjellssol (UV spalting). Men ved riktig dosering i akvariet er omdanningen total og lukt og farlig gass slipper ikke ut.
                Ozon virker i akvariet omtrent på samme sett som UV stråling. Det dreper både virus, bakterier,visse alger og parasitter, men er mindre skadelig for filterbakteriene, som vil kunne jobbe normalt, men filteret vil få vesentlig mindre belastning.
                Det omdannes også i vannet til syra, O2, som er bra for fisken i surt varmt vann.
                Det er spesielt egnet for bruk i akvarier hvor man har vildtfanget fisk eller fisk som er ekstremt følsomme for forurensinger. Men det kan nedsette fiskens immunforsvar hvis de senere flyttes til vanlig kranvann. Men med en langsom overgang og tilvenning går dette bra.
                Hva jeg også har lest er at enkelte bruker både Ozon, UV og CO2.
                CO2 for planter og pH senking, de andre for rensing.

                Jeg stiller mest spørsmål om erfaringer. For det jeg har skrevet her er bare resultat av hva jeg leser i ulike bøker, så jeg har ikke prøvd det selv.

                Det neste spørsmålet: Hva bruker dere for å kunne holde en konstant pH på rundt 5? Regnvann? Osmosevann?
                Dette er klart ikke et spørsmål til de som allerede har mjukt, surt vann i kran eller brønn, men til dere som har normalt kranvann med noe GH.

                Kommentar

                • defdac
                  Användare
                  • april 2002
                  • 865

                  #9
                  UV-C bryter ner kelat i mikrogödning så det bör man inte köra om man inte doserar mikrogödningen varje dag...
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Koi-fantast
                    Användare
                    • november 2007
                    • 555

                    #10
                    Nu är jag ingen expert, men om jag förstår dig rätt Josti så vill du boosta växtkraften i ett kar med lågt ph och med normal till stor fisklast.

                    Det jag tänker på är:
                    Makroämnen
                    Järn
                    Easycarbo
                    Mikroämnen

                    Uv-c vekar ta bort spårämnen som järn så det blir lite som att elda för kråkorna om man även tillsätter spårämnen. Aktivt kol har samma effekt så om dessa behövs bör de nog bara användas så sparsamt som möjligt ex. en vecka per månad eller mindre.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Oki, om det är ett seriöst försök på Altumodling så är det kanske motiverat med ozon. Personligen tycker jag det verkar för bökigt, och dessutom är ju gasen farlig - missar man något blir det otrevligt. Nåväl, det får du ju själv bestämma.

                      "Konstant" pH på fem har jag fått genom att torvbehandla osmosvatten. Dels kör jag torv för att förbereda vattnet och dels kör jag med torvfilter i själva akvariet. Har även bok- och eklöv i mina sura kar. Har inte sett det som lönt att försöka få ned pH med syra, vad jag vet så kan pH bli instabilare då. Torv stabiliserar pH. Viktigt med bra torv, en del torv ändras knappt pH alls - ens i osmosvatten. Det ska visst även finnas något som kallas fosfatsystemet, som funkar pH-stabiliserande i surt vatten, på ungefär samma sätt som karbonatsystemet gör det i hårdare vatten.

                      Tror jag har skrivit det till dig tidigare - se upp med vilka växter (och total växtmassa) du har i surt vatten. I ett av karen där jag hade verkligt stor växtmassa (ett enormt snår av Najas), så svängde pH med 2,5 steg under dygnet. Det är kraftigt, och dödar yngel. Funderade länge på varför det inte blev några Inka-yngel i det karet, tills jag kom på det med pH-svängningarna. Numera är de minimerade, och första kullen är på gång. Flytväxter rular.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Josti

                        #12
                        OK, UV lys har klart sine ulemper, og med feil bruk kan det også drepe filterbakterier.

                        Helt enig meg deg, Patrik, at ozon er "bøkigt", og anbefaler ingen å bruke det uten god kunnskap. Men det viktigste var å belyse problemstillingen litt.

                        pH 5 vann har jeg tenkt å tilbrede på samme måte som du sier Patrik. Bra å få bekreftet din metode. Om jeg bruker osmosevann eller regnvann er ikke klart ennå, men osmosevann er jo klart det sikreste.
                        Kan du sende meg litt info/ bilder på hvordan ditt osmoseanlegg er koblet opp, hvilke elementer du bruker og hvilken kapasitet du kjører med (Liter/ døgn) Temperatur på inn-vannet, lagertank osv.

                        Jeg har ingen planer om at mitt nye storkar skal være tett beplantet, men noen vekster vil jeg gjerne ha. Det er ikke viktig at de vokser fort. Snarere er det viktig at de ikke bare dør.

                        Og Koi-fantasten:
                        Nei, jeg skal ikke booste veksten og det blir en veldig lav fiskelast i den nye burken.

                        Men dette er en kunnskapsstudie for meg, og jeg må få takke dere alle for nyttige innspill og at dere deler deres kunskap.

                        Kommentar

                        • Koi-fantast
                          Användare
                          • november 2007
                          • 555

                          #13
                          Det går ju även att bygga en egen koldioxid-anläggning som drivs med ex. jäst. Belysningen går säkert att trycka upp så att du har ex. 1watt per liter vatten av rätt ljus. Viktigt bara att inte köra det för länge per dygn! Nästa grej är ju substratet, och att kolla på ex. Tom Barr eller Diana Walstads metoder. Jag skulle nog kunna tänka mig halm i botten, lera/katt sand på det och sedan sand, totalt gärna ca 10 cm eller mer. Testa och säg hur det går
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Ursprungligen postat av Josti
                            Kan du sende meg litt info/ bilder på hvordan ditt osmoseanlegg er koblet opp, hvilke elementer du bruker og hvilken kapasitet du kjører med (Liter/ døgn) Temperatur på inn-vannet, lagertank osv.
                            Bilder lär knappast hjälpa dig när det gäller mitt osmosfilter. Det är modifierat i flera omgångar (inte planerat, har fått leta lösningar själv). Ursprunget är ett gammalt osmosfilter med filterkammare (förfilter och kolfilter) som liknar de lösa filterkammare man kan köpa i järnhandeln. Om jag inte missminner mig var filtrets ursprungliga kapacitet ca 100 liter/dygn. Nu har jag köpt andra filterpatroner som ger ca 300 liter/dygn. Det finns en del att tänka på när det gäller filterpatronerna (dvs själva osmospatronen). De kan vara av olika material och bör hanteras därefter. En del tål inte klor/kloraminer, en del tål inte varmvatten och en del tål inte att stå oanvända för länge. Lagertanken är en regnvattentunna på 300 liter och invattnet är vanligt kallvatten.

                            Att koppla på detta gamla osmosfilter till vattenledningssystemet har varit ett projekt i sig. Filtret är amerikanskt och jag har fått leta kopplingar rätt lång tid för att få ihop det. Amerikansk och svensk standard är inte riktigt samma sak, lärde jag mig under den processen. Tror att de modernare filtren är enklare att koppla på.

                            Torvfiltreringen gör jag för sig i två hinkar. Har byggt ett enkelt torvfilter som drivs med luft, och detta sänker pH till 5,0 rätt snabbt. Jag blandar sedan ut det torvfiltrerade vattnet med obehandlat osmosvatten - torvvattnet drar ner pH rätt bra i osmosvattnet.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Josti

                              #15
                              Det høres bra ut. Jeg har forespurt på ukile systemer i USA og Tyskland, men ennå ikke valgt hva jeg vil ha.
                              Som du er inne på er tilkobling til vannsystemet, lagringstank, temperaturer og tilgjengelig egnet plass en liten tankemanøver. + avløp. Men jeg holder ok rede på amerikanske standarder kontra ISO, så det går fint.

                              Jeg er litt usikker på hvilken rensingsgrad du får når du øker kapasiteten med 200 % bare ved å bruke andre patroner. Dessute har alle anlegg jeg har sett på en optimal produksjon med ca 25 grader på vannet inn og kapasiteten synker drastisk om du senker inn-tempen.
                              Mengden avløpsvann øker også drastisk ved lavere inn-temp.
                              Og hos meg må jeg også ha reduksjonsventil på inn-vannet. 10 bars vanntrykk sender osmoseanlegget på skogen.

                              Bare et eksempel: antagelig ikke det rette, men det finns mange.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...