Apistogrammors revirstorlek.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjaer
    Användare
    • december 2007
    • 72

    Apistogrammors revirstorlek.

    Funderar lite på hur stora revir apistogrammor har i naturen. Det lär väl variera efter habitat och art...
    Nån som vet något om det?
    Mvh.
    Johan
  • henrikrock
    Användare
    • november 2003
    • 97

    #2
    Enligt Ciklidboken håller hanarna ett revir på 120 cm i diameter, inom vilket flera honor har mindre revir.

    Kommentar

    • kjaer
      Användare
      • december 2007
      • 72

      #3
      Okej, läste att det kan vara upp till 1000 individer på 9 m2. Men dom kanske har revir i flera lager blandt löven
      Mvh.
      Johan

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av kjaer
        Okej, läste att det kan vara upp till 1000 individer på 9 m2. Men dom kanske har revir i flera lager blandt löven
        Det kan säkert variera mycket och dom finns inte på alla ställen
        men där vi såg ganska många var det mest små individer kanske 1-3cm och det är inte osannolikt att det blev 1000 djur per 9m2
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Väldigt olika, vad jag har greppat. Har också läst om och sett bilder på att det kan krylla av Apisto på vissa ställen. Om jag greppat det rätt så är det inte där reviren finns. De större firrarna går gärna ett par dm djupare, och där är troligen reviren. Läste om A. agassizii i naturen, och deras revir kan tydligen vara upp till 2 m2 (med flera honor). Är reviret bra inrett är det sannolikt mindre. Till sist: ett revir behöver inte vara konstant i fysisk mening. Det kan vara flyttbart, beroende på hur ynglen rör sig.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 804

            #6
            Hej.
            Har a. eunotus ca. 60 st i ett 375 l. som är 150+50 och därav är ca. 25 hannar.Reviren över lappar varandra ,här går 4 stora och resten små får sammsas om resten.Det blir härliga strider ibland.
            mvh Mats
            Senast redigerad av Mats; 26 januari 2008, 15:07.
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • kjaer
              Användare
              • december 2007
              • 72

              #7
              Okej, så det är bara ungdjuren som lever så tätt...
              Mvh.
              Johan

              Kommentar

              • Hagge
                Användare
                • januari 2003
                • 432

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Väldigt olika, vad jag har greppat. Har också läst om och sett bilder på att det kan krylla av Apisto på vissa ställen. Om jag greppat det rätt så är det inte där reviren finns. De större firrarna går gärna ett par dm djupare, och där är troligen reviren. Läste om A. agassizii i naturen, och deras revir kan tydligen vara upp till 2 m2 (med flera honor). Är reviret bra inrett är det sannolikt mindre. Till sist: ett revir behöver inte vara konstant i fysisk mening. Det kan vara flyttbart, beroende på hur ynglen rör sig.

                Hilsen,

                P
                Jag har haft några agassizii tidigare genom åren (aldrig lyckats särdelses bra med dem). Jag har nog haft dem i för små kar tror jag. Hade dem i kar runt ca 100L, men hur jag än inredde det så var det det inte tillräckligt för mer än en hane, den andra tynade oundvikligen bort...
                /Fredrik

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 804

                  #9
                  Hej.
                  Glömde säga att dom stora är ca.8 cm och dom mindre hannar är runt 5cm.
                  mvh Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hagge
                    Jag har haft några agassizii tidigare genom åren (aldrig lyckats särdelses bra med dem). Jag har nog haft dem i för små kar tror jag. Hade dem i kar runt ca 100L, men hur jag än inredde det så var det det inte tillräckligt för mer än en hane, den andra tynade oundvikligen bort...
                    Stämmer med mina erfarenheter. Har lurat på att testa en annan art i samma kar, i stället för flera hannar agassizii. Kanske går bättre, ffa om den andra arten verkligen skiljer sig från agassizii i färg/form och beteende.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Hagge
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 432

                      #11
                      Ligger i startgroparna nu för att sätta igång ett litet kar och försöka få tag i en grupp snygga agassizii, lite sugen på några M ramirezi också....
                      /Fredrik

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        #12
                        Det beror lite på vad man menar med snygga Agassisi, men var inne på Stoby igår och de hade färggranna double red och någon variant till. Gelt klart odlade varianter och så hade ett kar vita prick så de måste allt piggna till, men det fanns i alla fall inne. Annars har ju Åleds mycket fin VF fisk inne just nu. Tänker åka dit och skaffa lite Borelli när jag fått mitt 600 liters stabilt.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...