Mergus Cichlid atlas 1.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikrock
    Användare
    • november 2003
    • 97

    Mergus Cichlid atlas 1.

    Är det någon som vet var man får tag på denna bok på engelska? Jag undrar också om nån har koll på vad 2an tar upp.

    En sista bokfråga: Är det nån som har läst den här boken och har en kommentar? http://www.bokus.com/b/9783800109111.html
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    #2
    Ursprungligen postat av henrikrock
    Är det någon som vet var man får tag på denna bok på engelska? Jag undrar också om nån har koll på vad 2an tar upp.

    En sista bokfråga: Är det nån som har läst den här boken och har en kommentar? http://www.bokus.com/b/9783800109111.html
    1) Åtminstone på amazon.com, och naturligtvis på förlaget (Mergus Verlag). (Också 2:an tycks redan finnas även på engelska.) Jag antar att 2:an är en uppdatering, hoppas någon annan kan korrigera om jag har fel.

    2) Det är ett häfte i serien Datz Sonderhefte, dvs en specialutgåva som handlar om SA dvärgciklider. Den börjar med några artiklar om hur man håller fiskarna i akvarium, om molekylär fylogeni, om de nya A-numren för obeskrivna arter. Största delen av häftet utgörs av artpresentationer med foto och data. 128 sidor och text på tyska och engelska.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Nr 1 är svår att få fatt i på engelska. På tyska går det att hitta nya. Mitt tips är antikvariat. Ettan har gått ut, men ska nytryckas. Vet dock inte när i tiden detta ska ske (kanske redan har gjorts, var ett tag sedan jag letade efter den).

      Ettan behandlar dvärgciklider, ffa Apisto, mycket grundligt. Om jag greppat det rätt är det egentligen en avhandling. Du kan bland annat läsa om arternas utveckling, massor med lektips, undersökningar på könsfördelning, biotopbeskrivningar, vattenvärden och givetvis noggranna artbeskrivningar. Bilder en masse, riktig akvarieporr.

      Tvåan är INTE en uppdatering, det är fler beskrivningar på arter som inte fanns med i ettan. Främst Apisto i den också, men några andra SA-småttingar finns också med. Delarna om odling, artutveckling med mera finns inte med i tvåan.

      Båda böckerna är väl värda pengarna om man är intresserad av Apisto. En hel del roliga fakta om man lusläser dem, t ex att agassizii kan ha ett revir om ca 2 m2 i naturen... men att de går att odla i ett 20 liters, om man gör rätt.

      Hör du något om nytryck eller får fatt i ettan så tipsa mig gärna. Den boken står på önskelistan.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • henrikrock
        Användare
        • november 2003
        • 97

        #4
        Akvaristen.se har cichlid atlas 1 på sin lista. När jag ringde dem för att höra närmare fick jag tyvärr beskedet att den är slutsåld. De sa att nytryck är gång, troligen först om nått år dock. Det suger... jag vill verkligen ha den där boken, NU! Om någon har ett extra ex liggande är jag intressent.
        Bokus.com har tvåan för 769:-. Det är ganska mycket, är den värd pengarna tro? Det kliar i beställarfingret.

        Henrik

        Kommentar

        • henrikrock
          Användare
          • november 2003
          • 97

          #5
          Ettan slut även enligt Mergus förlag.

          Tvån kostar via förlaget 42 euro.

          På amazon.com finns ett begagnat ex av ettan med MÅNGA understrykningar för 179 dollar plus posrto från staterna. Då väntar jag hellre på nästa upplaga.
          Senast redigerad av henrikrock; 25 januari 2008, 14:25.

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #6
            har ni kollat med lagret, har för mig att de hade ett gäng sist jag var där. iof ett halvår sen men ändå.

            kolla zoomässan annars han brukar ha apistoböcker
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Jag har som sagt letat efter ettan ett bra tag, men den är skitsvår att hitta på engelska. Det är troligen den bästa Apisto-bok som finns (och kommer att finnas ett bra tag framöver). Tvåan är värd pengarna, helt klart, men det ska helst vara i kombo med ettan. Tvåan innehåller referenser till ettan, så ibland är det frustrerande att inte kunna följa upp vad man läser om.

              Antikvariat eller någon e-handelssida är nog de bästa tipsen - samt att sleva på bra med tålamod.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • jegt
                Användare
                • mars 2006
                • 50

                #8
                Jag kan tipsa om http://www.abebooks.com/

                Jag fick jag på cichlid atlas 1 därifrån för 18 pund efter att ha letat länge efter den på annat håll. De verkar bara ha 2:an där nu men det kan vara värt att hålla ett öga på. AbeBooks är en webshop där man kan köpa begagnade böcker från en massa olika försäljare av begagnade böcker. Exet jag fick tag på kom från en bokhandel i UK och var i mycket gott skick.

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Jag har som sagt letat efter ettan ett bra tag, men den är skitsvår att hitta på engelska. Det är troligen den bästa Apisto-bok som finns (och kommer att finnas ett bra tag framöver). Tvåan är värd pengarna, helt klart, men det ska helst vara i kombo med ettan. Tvåan innehåller referenser till ettan, så ibland är det frustrerande att inte kunna följa upp vad man läser om.

                  Antikvariat eller någon e-handelssida är nog de bästa tipsen - samt att sleva på bra med tålamod.

                  Hilsen,

                  P
                  du kan få kopiera min
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ursprungligen postat av cichlids4fun
                    du kan få kopiera min
                    Det jag verkligen har behövt från ettan har jag redan kopierat... men man tackar!!

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...