Apistogrammoides pucallpaensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    #31
    Ursprungligen postat av Olorin
    Titta min lilla firre är med i registret, den var ganska raskt uppdaterat.
    Man lägger upp när man får en stund över.

    För den uppmärksamme så kan man se att just Apistogramma har fått ett rejält uppsving med bilder senaste dagarna. Detta med stort tack till Apisto-tråden som gjort att många lagt upp bilder och skicakt in till Artregister.

    Lite kompletterande beskrivningar också, så kommer apisto att vara ett föredömme i registret.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #32
      Just beskrivning vågar jag mig inte på, har inte haft fisakrna länge nog för att uttala mig generellt. Känner bara mina fyra individer och de kanske inte är normala.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 7334

        #33
        Ursprungligen postat av Olorin
        Just beskrivning vågar jag mig inte på, har inte haft fisakrna länge nog för att uttala mig generellt. Känner bara mina fyra individer och de kanske inte är normala.
        Var inte just menat till dig utan mer en uppmaning till alla som är intresserade och besitter en kunskap om Apistos.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • Koi-fantast
          Användare
          • november 2007
          • 555

          #34
          Ursprungligen postat av Olorin
          Just beskrivning vågar jag mig inte på, har inte haft fisakrna länge nog för att uttala mig generellt. Känner bara mina fyra individer och de kanske inte är normala.
          Även om ditt observerande inte är generellt så kan det ändå vara av intresse för andra om det på något sätt förtydligar bilden, sålänge du bara skriver att du har observerat följande... På så vis kommer vi kunna fylla på kunskapsbanken om olika arter. Ett annat sätt är ju att översätta från andra källor och även meddela från vilken källa materialet kommer ifrån, men detta vet säkert de som har hand om artregistret mer om och om det behövs. Jag skulle kunna översätta mer från fishbase om det är av intresse?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #35
            Min första observation är i alla fall följande.

            Pucallpaensis skiftar färg kraftigt. Det finns en aggressiv/dominant färgdräkt och en undergiven. Den undergivna färgdräkten påminner om honornas färg d.v.s med tydligt mörkare band längst sidolinjen som annars inte syns på hannarna. Vid direkt konfrontation får fiskarna helt svarta ögon. Därpå cirklar hannarna runt varandra med utspärrade fenor och biter sig sedan fast i munnen på vararandra och utkämpar sedan en dragkamp som oftast varar några minuter. Därpå jagas förloraren in i ett hörn eller gömsle(rötter och kraftiga buskage rekommenderas).

            Finns det tillräckligt med rötter, stenar och annat för att etablera tydliga gränser kan flera hannar dela upp ett akvarium. Jag har själv hållit två hannar i ett 250 liters utan problem. Men om man ruckar på deras cirklar och flyttar på till exempel en rot så börjar revirstriden om igen. Har då ett av reviren "försvunnit" trängs förloraren hårt och kommer till och med att attackeras av honorna. Normalt sett håller honorna mindre revir än hannarna och har endast mindre revirstrider med andra honor. I mitt fall slutade det med att jag trötnade och flyttade den förlorande hannen till ett annat kar.

            Fiskarna är inte blyga. Även vildfångade exemplar simmar frisk omrking i akvariet och lär sig snabbt att gå till ytan vid matning. Äter gärna flingfoder som blivit blött. Dock tveksamt om det är en nyttig diet.

            Om det är av något värde får ni gärna lägga det i beskrivningen.
            Senast redigerad av Olorin; 24 mars 2008, 19:08.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              #36
              Såja, igår var jag och hämtade några pucallpaensis till, samt 5 Agassizi. Så nu har släpp loss alla samtidigt(rättvisa är vikigt när reviren ska fördelas) i det 600liters som stått och väntat.

              Har en del bilder i en tråd på planswap om någon är intresserad.


              Vet inte om jag ska skriva mer om mina observationer av deras beteende i den här tråden eller starta en ny. Vad säger ni?
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #37
                Har du köpt dom hos Johan på Håvis?
                Är rätt sugen på att köpa på mig några discus till. Han har några som skulle passa helt perfa i mitt SA kar.


                Starta en ny tråd med dina iaktagelser
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Joakim Draktoft
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 7334

                  #38
                  Ursprungligen postat av Olorin
                  Vet inte om jag ska skriva mer om mina observationer av deras beteende i den här tråden eller starta en ny. Vad säger ni?
                  Fortsätt du i denna tråd, så blir det en bra samling av erfarenheter från dig och andra gälande A. pucallpaensis

                  *Edit: Eftersom Larry hann skriva före mig och vi båda tolkar det olika, så ändrar jag mig lite beroende om jag tolkat dig rätt.

                  Fortsätt med iaktagelser av A. pucallpaensis i denna tråd.
                  Skapa en ny tråd fär iaktagelser av A. agassizi
                  Senast redigerad av Joakim Draktoft; 28 mars 2008, 08:47.
                  Joakim Draktoft
                  f.d Webmaster Ciklid.se
                  ____________________________________________

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #39
                    Ok, vi håller oss till en Pucallpatråd, kände att den här tråden börjar bli lång och haft lite konstiga vinklingar ett tag. Agassizii får bli ny tråd när jag sett nåt skoj.

                    Angående inköp så är alla mina från Åleds som var den enda jag kunde hitta med VF i sortimentet i min "närhet". Dessutom är Åleds en riktigt fin och välskött verksmamhet så det är värt ett besök bara för det nästan.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • c90368
                      Användare
                      • september 2007
                      • 890

                      #40
                      Försöker hålla koll mellan hostattacker och feberfrossa, brrr
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        #41
                        Hoppas du är frisk nu c90368 och inte suttit och hostat framför skärmen och väntat på en uppdatering

                        Hursomhelst så tänkte jag skriva lite om helgens observationer.

                        Första dagen i nya karet var både Pucallpaensis och Agassizi flitiga med att simma fram och tillbaka vid frontrutan. Dag två var jag inte hemma, men idag har läget ändrats. Nu har den största Agassizin tagit över befälet i karet och har ett ganska tydligt grepp över hela ytan faktiskt. Men han bryr sig inte om den vänstra 3delen så mycket. Just nu simmar han mellan sina tre honor och inspekterar deras inflyttning samt ger Agassizi nummer 2 ett nyp om han visar sig på öppna ytor.

                        Pucallpaensishannarna håller till i karets bakre mer beväxta zoner. En av den har ett ganska etablerat revid i den vänstra tredjedelen under svärdplantorna. En annan hanne simmar tämligen bekymmerslöst omkring både här och där. Den tredje och minsta hannen simmar i mitten av karet och beblandar sig med honorna(verkar som han kamoflerar sig som hona).

                        Pucallpas håller för det mests till i vänsta tredjedelen, men gör även ganska planlösa utflykter i hela karet och får då en liten gänga om de går in i en Agassizi honas revir.

                        Intressant och faktiskt ganska cilivilserat uppträdande, hade räknat med mer bråk och tydligare gränser.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • c90368
                          Användare
                          • september 2007
                          • 890

                          #42
                          Är på bättringsvägen, men inte helt kurrant ännu

                          Vad roligt det är när det fungerar i burkarna

                          Nu är det bara att vänta på att någon av hannarna börjar fundera på giftermål. Då kan det börja hända saker!
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            #43
                            De verkar inte så giftas sugna, däremot verkar ett par av dem pigga på att göka runt lite, men honorna är lite mer ointresserade än så länge.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • c90368
                              Användare
                              • september 2007
                              • 890

                              #44
                              Ursprungligen postat av Olorin
                              De verkar inte så giftas sugna, däremot verkar ett par av dem pigga på att göka runt lite, men honorna är lite mer ointresserade än så länge.
                              Låter bekant på något sätt
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 1554

                                #45
                                Känt fenomen ända sedan rommartiden Det såg jag på Rome på TV igår.
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...