Apistogrammoides pucallpaensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koi-fantast
    Användare
    • november 2007
    • 555

    #16
    Din firre kommer visst från staden Pucallpa vid Rio Ucayali i Peru (Varför heter akvariuefisken så?, Britt-Marie Sundström). Det står lite på den här länken också.. Mvh Matti
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #17
      Eftersom några har frågat efter bilder på mina Apisto så kommer här ett par bilder på fiskarna och deras kar.





      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • FredrikH
        Användare
        • mars 2008
        • 8

        #18
        Snygg fisk och MYCKET snyggt kar!
        200l SA
        Coming: asiatiskt biotopakvarium B.channoides

        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Ursprungligen postat av Olorin
          Jag är lite skeptisk till att bli "tvingad" till att bli medlem för att andra vill se mina fiskar. Tycker det är kontraproduktivt snålt att ha ett forum där man inte får länka in bilder(ens från andra sajter).
          Ja om det hade varit en fotosite... nu är det ju ett tillval att kunna visa bilder =)

          Meningen är ju från början att man ska kunna diskutera ciklidrelaterade ämnen i första hand och på senare tid har det kommit en funktion som gjort det möjligt att visa bilder på sina fiskar vilket kostar pengar och om ingen vill betala så går det inte att ha extra funktioner som kostar pengar men jag förstår vad du menar eftersom det nästa känns som det är standard på nätet i dag att kunna posta bilder etc.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #20
            tjena Olorin
            Vi sågs nere på håvis förra veckan.
            Snyggt akvarium

            Medlemskapet är helt frivilligt, det är helt ok att länka sina bilder från annan plats.

            Ja är med NCS enbart för Ciklidbladets skull
            Sen att man kan bifoga bilder direkt i forumet är en possitiv bieffekt.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Pelle
              Användare
              • maj 2002
              • 387

              #21
              Hej Olorin!

              Kul att se bilder på dina Pucallpaensis! Mycket fina fiskar. Akvariet är riktigt grymt också. Gillar verkligen bakgrunden!

              Här är ett par bilder på mitt 550 liters akvarium som är befolkat av ett 15-tal Nyckelhålsciklider. Plus lite annat.



              Jag försöker för närvarande hitta en grupp Ap. Steindachneri att stoppa i akvariet.

              Andra arter på min önske lista:

              Ap. sp Erdfresser (eartheater)

              Ap. Wapisana (aka "balzfleck", eller "courtship spot") Om jag hittar denna art, så åker Nyckelhåls cikliderna ut

              Jag vill bara ha en apistoart i akvariet, men det får istället vara en grupp på ca 10 individer.

              Är det någon som vet något om arterna ovan så tipsa mig gärna (var jag kan få tag i dem)

              Mvh/

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                #22
                Det var mer beväxt hos dig Pelle. Mitt kommer så småningom, men jag har haft lite svårt att få tag i just de växter som jag vill ha, bland annat rätt mossor. Dessutom växer mossorna lite trögt så det tar sin lilla tid att få upp grönskan. Tur att man har en rejäl BTN där bakom så det funkar ändå.

                Om det där med bilder så menade jag att det borde funka som på plantswap att man kan lägga in bilder i tråden om de ligger på en annan server. Det skulle forumet tjäna på eftersom att så många vill se bilder. Synd att man är lite pank för jag har fel objektiv för att ta fiskbilder och så borde man ju ha en blixt eller en Nikon D3.

                Apropå att få tag i de där arterna Pelle så tror jag det bästa är att ringa Janne på Åleds, han kan få tag i det mest om han vet att han har en kund tror jag.

                Att ha 10 apisto av samma art, ja, då måste det nog finnas mycket gömställen. Jag har haft problem med mina två hannar i ett 250, tur att jag har ett nytt kar till dem.
                Senast redigerad av Olorin; 23 mars 2008, 09:10.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • Pelle
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 387

                  #23
                  Jag har kollat på Åleds hemsida, men det verkar inte finnas inne någon av dessa arter. Jag har lite förhoppningar att få tag på Steindachneri, men de övriga två arterna har jag små förhoppningar om att hitta i Sverige.

                  Jo, det går faktiskt att hålla Apistos i större kolonier. Men man får ha lite känsla för det hela. Det går inte att slänga en grupp vuxna apistos i ett akvarium och tro att det ska fungera.
                  Börja helst med en grupp halvvuxna individer som inte har hunnit bli så territoriella. När allt är stabiliserat så börjar gruppen utökas genom att yngel börjar dyka upp i akvariet. För att undvika inavel, kan man tillsätta några unga fiskar emellanåt.

                  Jag har haft en grupp på 15-20st Ap. Resticulosa i mitt 550 liters akvarium under flera år. Ibland har det varit 3 st yngel hopar som har lotsats runt av honor. Och jag har haft flera utfärgade hanar som har gått i akvariet samtidigt.
                  Även Borellii och Steindachneri går bra att hålla i kolonier.

                  Några regler som jag tror att man ska följa, för att få en "koloni" att funka:

                  1. Börja med unga individer. Undik fullt utfärgad fisk.

                  2. Lämpliga "strykfiskar"/ sällskap. Nyckelhålsciklider är till ex. perfekt för Ap. Steindachneri.
                  I övrigt är yt-orienterade tetror bra. Kardinal fiskar, otocinclus, killies, levandefödare.

                  3. När kolonin är stabiliserad och de sociala strukturerna i gruppen är utkristalliserade, så flytta inte om inredningen. Territorierna förändras om man börjar flytta om rötter/ växter och stenar. Det resulterar i att gruppen börjar om med sina sociala kraftmätningar, och det resulterar i längden att man bara sitter där med en stor dominant hane.
                  "Påtare" som älskar att rota omkring i akvariet dagligen göre sig ej besvär med en apisto-koloni.
                  Jag har inte rört inredningen i mitt 550 liters (se tidigare inlägg för bild) på flera år.

                  4. Mycket gömställen och växter i akvariet. Kan inte bli för mycket. Glöm att du måste se fiskarna hela tiden i akvariet. De måste få möjligheter att "försvinna" in i ett buskage av mossa eller dyka ner i någon hålighet.

                  5. Kolonier av apistos skall naturligtvis hållas i ganska stora akvarier. Stora arter som Steindachneri m.fl skall inte ha akvarier under ca 300 lter.
                  Små arter som Borellii, commbrae, Resticulosa kan hållas i grupper i akvarier ner till 200 liter.

                  6. Håll bara en art av Apisto i akvariet. Flera arter i samma akvarium har aldrig funkat för mig i längden, En art konkurrerar alltid ut den andra efter ett par år.



                  Jag tror att man bör tänka på vilka apisto-arter man väljer också. Vissa är fredligare och mindre territoriella än andra.

                  Dessa har jag haft bäst erfarenhet av:
                  Borellii, Resticulosa, Steindachneri, Giesleri, Vijeta.

                  Inte så bra erfarenhet:
                  Macmasteri, Trifasciata, D.Filamentosa (ingen apisto, men nästan ).

                  Mats har bilder på ett i mina ögon ett fantastiskt akvarium med en koloni Ap. Eunotus på sin zoon.
                  Jag tar mig friheten att länka till den.
                  Cirka 45 st. vuxna Eunotus plus yngel i ett 375 liters. Titta på bilderna, mer välmående Eunotus hanar får man leta efter.
                  Mycket bra exempel på en fungerande Apisto koloni!!



                  Mvh/

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #24
                    Intressant...

                    De mesta jag har läst har varit att en hanne per halvmeter ungefär funkar. Men större kar ger helt klart andra beteenden. Mina Rosentetror som lallade omkring lite hursomhelst i 250liters jagar nu på radband mellan rötter och stenar i 600 liters karet. Så jag förväntar mig ändringar även på Apistona.

                    Gömställen, självklart. Tycker det är häftigast med akvarium när det dyker upp en fisk man inte sett på ett tag. På tal om det har jag inte sett till någon av ancistrusarna som jag släppte i häromdagen så det finns nog fina grottor under rötterna.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • Koi-fantast
                      Användare
                      • november 2007
                      • 555

                      #25
                      Olorin, jag förstår vad du menar när det gäller "vilken" förening ska man egentligen gå med i och stödja?? Från början såg jag två skäl, lägga upp bilder och annonsera på siten, sen finns det så många olika forum på olika språk och det gör ju inte saken lättare. Svenska forum som jag besöker är:
                      Ciklid.se (Ciklider)
                      Plantswap.se (Växter)
                      Zoopet.se (Allmänt)
                      Goc.se (Malar)
                      Haninge akvarieförening, Bollmora akvarieförening, Stockholms akvarieförening...
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        #26
                        Vilken förening? Det var egentligen inte alls nåt jag funderade över, men du har en poäng i att det finns några stycken att välja på. Fast för min del så går jag med i lokala föreningar där man verkligen kan träffas, byta fiskar och så. Men det har jag ingen här så just nu låter jag föreningslivet vara. Och nä, jag tänker inte starta en själv för det är en massa tråkig administration med det.

                        Hej, förresten LN. Det var kanske lite din förtjänst att jag gick in och länkade in ett par bilder nu, hänger mest på plantswap för den mysiga stämningens skull så jag har droppat min närvaro på de flesta andra ställen. Har du några bilder på dina kar någonstans eller är allt under ombyggnad nu?
                        Senast redigerad av Olorin; 23 mars 2008, 12:50.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #27
                          Här är lite bilder visserligen lite gamla
                          Här kommer lite bilder som togs för en timme sedan på mina kar jag har i huset. 540 SA-akvarium


                          Här lite nyare en bit in i tråden
                          Hej! Startar härmed en tråd som kommer att handla om ett akvarieprojekt som är som är startat. Jag har tidigare dryftat frågan i denna tråden. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56628 Efter ett rejält bakslag när jag fick en stor vattenskada (kolla CB:1 2007) och http://www.ciklid.org/forum/showthread


                          Sen har ja varit med i några fototävlingar här Ciklid.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            #28
                            Lite gamla? Ehrm, om jag läste rätt var bilderna från 2004. Man får väl gissa att du hunnit byta fisk i nästan samtliga kar och att de 100 ancistrusynglen numera är rätt maffiga

                            Jag får nog göra ett hembesök och se hur det egentligen ser ut, men jag får väl hålla mig undan tills du burit färdigt för du kör ju med stoora baljor ser jag
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 7334

                              #29
                              Kan nu tipsa om att bilder finns i artregister för denna art:
                              Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se
                              ____________________________________________

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 1554

                                #30
                                Titta min lilla firre är med i registret, den var ganska raskt uppdaterat.
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...