Efterlysning: Apistogramma Steindachneri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle
    Användare
    • maj 2002
    • 387

    Efterlysning: Apistogramma Steindachneri

    Är på jakt efter en grupp Apistogramma Steindachneri. (Ca 8-9 st vore optimalt).
    Har någon sett till sådana i någon butik, eller på någon lagerlista hos någon grossist?
    Enormt tacksam för alla tips!
    (Notera: Råd om att beställa via akvarie affärer eller ringa runt på olika affärer har jag redan fått.)

    Mvh/ Per
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    #2
    Ett annat förslag än butik
    Där är en bild på artregistert, namn på fotografen som tog bilden. Han kanske har några, om man kan få tag på han?
    [url]http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=185[/url
    Om du söker namnet på hitta.se, så finns inte så många med det namnet
    Senast redigerad av discusred; 05 januari 2008, 13:28.

    Kommentar

    • Pelle
      Användare
      • maj 2002
      • 387

      #3
      Tack för tipset, men bilden är ju minst 12 år gammal. (ciklidbladet 9608.)

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Problemet med apistos är ju att de är små o kraven är att man måste ta en hel låda av varje art dvs ca 100-150 st. Detta gör att det "satsas" på de som man vet är lätta osälja.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • april 2002
          • 897

          #5
          Även vid utlandsimport tycker jag att leverantörerna blivit snälla, och ofta får man ta 1/4 låda också. Denna fisk tycker jag dock borde finnas på närmare håll, dvs redan hos någon svensk grossist.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          • Pelle
            Användare
            • maj 2002
            • 387

            #6
            Jag har kollat ett par av de svenska grossisterna. Akvarieteknik och Simontorp med de har inte med arten på lagerlistan.
            Steindachneri är ju inte någon storsäljare precis. Utseendet/färgerna är ju inte så väldigt imponerande.
            Men det är helt klart en mycket intressant ciklid. Den avviker en del från andra apisto arter genom sin storlek (8-10cm för hanar). En del forskare menar också att det är möjligt att det är en av de äldsta apistogramma arterna, och möjligtvis den "felande länken" mellan Apistogramma och Geophaginerna.
            En udda detalj som jag har märkt när jag har haft Steindachneri är att de även äter gröna ärtor. Jag brukade mata mina Laetacara, nyckelhål och Gymnos med gröna ärtor. Och till min förvåning så åt stendachneri också med lika god aptit Jag har aldrig sett någon annan apisto art äta vegetabilier överhuvudtaget.

            Mvh/ Per

            Kommentar

            • Pelle
              Användare
              • maj 2002
              • 387

              #7
              Kaj, jag noterade för ett tag sedan att du hade A.Steindachneri. Har du några kvar? Några yngel att sälja?

              Mvh/ Per

              Kommentar

              • Gabbi
                Användare
                • april 2002
                • 897

                #8
                Ursprungligen postat av Pelle
                Jag har kollat ett par av de svenska grossisterna. Akvarieteknik och Simontorp med de har inte med arten på lagerlistan.
                Steindachneri är ju inte någon storsäljare precis. Utseendet/färgerna är ju inte så väldigt imponerande.
                Trots detta så förekommer den ju på listor då och då, så även om det självklart har lite med säljbarhet att göra tror jag det också har med årstid och tillgång att göra.
                www.akvarielagret.se/akvarieboken

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gabbi
                  Även vid utlandsimport tycker jag att leverantörerna blivit snälla, och ofta får man ta 1/4 låda också.
                  Från Brasilien ??
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Gabbi
                    Användare
                    • april 2002
                    • 897

                    #10
                    Ja, jag brukar glatt kladda i de mängder jag tycker är lämpligast och oftast får jag faktiskt det. Värre är det med Afrika, där får man nästan alltid 10 lådor elefantfisk, vad man än beställt.
                    www.akvarielagret.se/akvarieboken

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pelle
                      Kaj, jag noterade för ett tag sedan att du hade A.Steindachneri. Har du några kvar? Några yngel att sälja?

                      Mvh/ Per
                      Sorry Pelle JAg har inga. Mitt bestånd av apistos idag är lite fattigt.
                      A, Eunotus sp red tail och A. hognei för tillfället men var lugn fler arter kommer inom kort. Men om man ändå är i Åled så ta en tur till Halmstad zoologiska med. Kjelle brukar ha gott om bra dvärgciklider.
                      Senast redigerad av kaj.p; 05 januari 2008, 21:57.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Var ett tag sedan jag spanade efter steindachneri, men jag vet att Peter på Akvarietjänst här i Malmö har haft dem inne rätt nyligen. Ska troligen dit i morgon, kan checka av om det finns några kvar om jag kommer ihåg det. Han pekade ut dem specifikt för ett tag sedan och de var verkligen granna.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...