Vilka fiskar passar att ha med diskus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael K
    Användare
    • januari 2007
    • 10

    Vilka fiskar passar att ha med diskus?

    Jag har ett 450 liters akvarium där jag idag har tre stycken diskusfiskar och vill gärna utöka artbeståndet. Men vilka fiskar är lämpliga att dela utrymme med diskusfiskar? Kom med förslag )
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Hej Mikael

    Eftersom Diskus är en sävlig fisk så bör den ha lugna akvarie kompisar.
    Tetror, Dvärgciklider typ Apistogramma släktet.. Skalarer och Jordätare är några olika sorter som ksule kunna funka. Även Guppy.
    Jag har själv 1 diskus kvar och vet inte om jag kommer behåladen, men den kör iväg min JHordätare på 20cm+ och slåss med min Dvärg Crenicichla.
    Kanske inte ett typiskt diskus beteende. Den är ändå bara 10-12m hög idag så det är ju ett tag kvar tills den är fullvuxen.
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • Mikael K
      Användare
      • januari 2007
      • 10

      #3
      Men vilka tetror ...

      skulle passa om man tänker på att jag har ett väl torvfiltrerat vatten ... förslag på tetror som gör sig fina i stim och visar färgprakt?

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #4
        Ja smaken är ju som baken, men jag gillar Kardinal Tetra om du skall ha mycket färg.
        Personligen så hade jag riktat in mig på Rödmunnstetra, Dokstickstetra, Rosentetra eller ngn av Fantomtetrorna Röd,Svart och Gul finns.

        All dessa är riktigt snygga i mitt tycket.

        / Kristofer

        Ps. Välkomen till forumet
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • Mikael K
          Användare
          • januari 2007
          • 10

          #5
          Tack för svaret ...

          Men om man vill ha ett stim ... hur mycket fisk handlar det då om? Vilka utav tetrorna är "lättast" att få stimkänsla i för jag vill inte ha fiskarna spridda överallt samtidigt i hela karet ... blir lite grötigt då tycker jag ...

          Kommentar

          • Janne Josefsson
            Användare
            • juli 2007
            • 23

            #6
            Hade jag vart som dig, så hade jag skaffat 3 discusar till. 3 blir för lite då detta oxå är en stimfisk. två grupper med någon Apistogramma till botten. Tetror, kardinal blir nog mat med tiden, skulle nog satsat på citrontetra eller dolkstygnstetra, ca: 20 hade nog blivit lagom.

            Mvh
            Janne

            Kommentar

            • Mikael K
              Användare
              • januari 2007
              • 10

              #7
              Hej igen ....

              Jo jag har förstått att det är för lite med tre stycken ... Jag hade fyra tidigare men en av dessa blev ej accepterad av de tre andra och försvann upp i ett hörn i akvariet och därefter började jag se att fenorna på diskusen var trasiga - kan det vara dom andra som satt sina tänder i denna? - och slutligen så var jag tvungen att ta bort den fjärde eftersom denna ej överlevde ...

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av Mikael K
                Men om man vill ha ett stim ... hur mycket fisk handlar det då om? Vilka utav tetrorna är "lättast" att få stimkänsla i för jag vill inte ha fiskarna spridda överallt samtidigt i hela karet ... blir lite grötigt då tycker jag ...
                (Håller med Janne Josefsson, Fyll på lite med fler diskus!)
                Angående "stimmandet" så stimmar rödmunstetror bäst av de tidigare föreslagna enligt min erfarenhet. (Kardinalerna faller bort...)

                Förövrigt så vill jag puscha för kejsartetror som jag tycker är fantastiskt vackra, är de bara tillräckligt "rädda" för diskusarna så stimmar de nog bra skall du se.

                Colombiatetror tycker jag ochså kan bli rejält snygga som fullvuxna om de trivs, de kan vara intressanta om man vill ha ett högrest alternativ till dolkstickstetror. Kruxet är att de kan nagga lite om du vill ha späda växter men jag har en gång sett ett stort akvarium med diskus och ett 50-tal fullvuxna colombiatetror och det var helt fantastiskt. Skoj att köra lite okonventionella komber tycker jag...

                Mvh/Andreas

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Hej!

                  Hej!
                  Skaffa några till diskus då har du ett gäng diskus är en stimfisk och bör så hållas sedan gärna några scalarer,Mvh Ann-Mari

                  Kommentar

                  • Mikael K
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 10

                    #10
                    ...

                    Vad är dolkstygnstetra för fisk? Har försökt hitta denna men ej lyckats ?

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mikael K
                      Vad är dolkstygnstetra för fisk? Har försökt hitta denna men ej lyckats ?
                      Sök på Hyphessobrycon erythrostigma
                      Högrest stimfisk som under gynnsamma förhållanden kan bli närmare decimetern, namnet av ett blodrött märke på sidan.

                      Mvh/Andreas.

                      Kommentar

                      • Mikael K
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 10

                        #12
                        Tack Andreas ...

                        Tack för hjälpen ... lite svårt med alla namn ... men citrontetran verkar också spännande eftersom den uppenbart verkligen kan bli citrongul i rätt vatten )

                        Kommentar

                        • Pfyrix
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 15

                          #13
                          Vi har 2 discusburkar, den ena med går dom tillsammans med div malar (204 etc) och prickig knorrmal, kardinaltetror och fjärilsciklider. Andra burken går dom tillsammans med stor Adonismal (tror det heter det rätta mig gärna om jag har fel), tigerrandig skednosmal och praktbotier. Har inga problem med dessa blandningar utan det leks ganska regelbundet trots stora malar och praktbotier (fått frisimmare trots många hungriga invånare).

                          Min egna erfarenhet har varit att det går bra så länge dom äter på olika nivåer och de andra invånarna inte har allt för stora tänder.

                          Därimot gick det inte att ha mina turkosa tillsammans med uaru´s, dom struntade i alla andra färgerna men blåa discusen fick rejält med stryk av de så de förpassades till en annat tank.

                          Men detta är ju min erfarenhet och alla fiskar fungerar ju olika.
                          Tokfan med minizoo:t

                          Kommentar

                          • Mikael K
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 10

                            #14
                            Tack P

                            Ja man inser att det finns många alternativ och inget är väl egentligen inte sämre än det andra ... men ändå svårt när man helt saknar erfarenheter från sydamerikanska ... hade tidigare en uppfattning att diskus bara var en "stillasittande" fisk i ett akvarium ... men dessa jag nu har ... njae inte så många men ändå ... har visat att dom har egna liv och intressant beteende )

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Hej!

                              Hej!
                              Diskusen är mycket social och kna bli handtam och kan klappas,mer social fisk får man leta efter,Mvh Ann-Mari

                              Kommentar

                              Arbetssätt...