Lysrör - annorlunda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dala
    Användare
    • november 2007
    • 154

    Lysrör - annorlunda

    Hej Hej,

    Jag har sökt all information här på forumet ang. lysrör nu när jag skulle köpa nya, verkar vara ett hett ämne.

    Efter all information jag sett här på forumet så hade jag bäst mig för Philips aquarell för växterna och sen Power-Glo alt Marine-Glo för att få det blåa och återge färgerna bra.

    Mitt problem är att när jag skulle köpa Philips rör, så sålde dom inte det i djuraffären utan hade att välja på Sun-Glo eller Hagen Flora-Glo och blev då Flora-Glo.
    När jag nu idag skulle köpa det andra röret, så hade de ingen av dessa kvar i min längd, och som jag är så har jag svårt att vänta eller åka runt och leta, och valde då den enda de hade inne för min längd.
    Det blev en Sera Blue Sky Royal, men resultat blev inte alls bra enligt mitt tycke.

    Det är mer vitt i karet och inte den blåare nyansen jag ville åt, satte flora-glo som de bakre. Funderar på att lämna tillbaka de röret imorgon och sen åka runt och leta efter Marine eller power.

    Någon som har erfarenhet om dessa rör ovan och om det är bra osv?
    Samt vilket ni kan rekommender, om jag trots allt borde behålla det eller vilket jag borde välja istället?
  • Gäst

    #2
    kolla här http://saurama.aqua-web.org/index.htm

    Kommentar

    • dala
      Användare
      • november 2007
      • 154

      #3
      Ursprungligen postat av Krille J-son
      Jo, jag har kollat där och står mellan valet och kvalet med marine-glo och power-glo och ska testa mellan dom.
      Men i och med att det jag köpte idag Sera blue sky inte finns med på den sidan undrar jag om någon har erfarenhet krind det lysröret?

      Skulle vilja ha information såsom om jag borde byta eller kanske rentav ha kvar för att det är bra på ett visst sätt.
      Eller byta så jag har kvar denna men byter bort Glo-Flora för att det andra är bättre, etc.?

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av dala
        Jo, jag har kollat där och står mellan valet och kvalet med marine-glo och power-glo och ska testa mellan dom.
        Men i och med att det jag köpte idag Sera blue sky inte finns med på den sidan undrar jag om någon har erfarenhet krind det lysröret?

        Skulle vilja ha information såsom om jag borde byta eller kanske rentav ha kvar för att det är bra på ett visst sätt.
        Eller byta så jag har kvar denna men byter bort Glo-Flora för att det andra är bättre, etc.?
        Vill du ha ett rör för växterna eller vill du ha ett rör som tar fram det blåa eller vill du ha ett rör som tar fram det röda.
        Eller vill du ha ett rör som tar fram både det blåa och det röda.Janne

        Kommentar

        • dala
          Användare
          • november 2007
          • 154

          #5
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Vill du ha ett rör för växterna eller vill du ha ett rör som tar fram det blåa eller vill du ha ett rör som tar fram det röda.
          Eller vill du ha ett rör som tar fram både det blåa och det röda.Janne
          Jo, i och med att jag kör ett SA-kar med ett gäng växter så vill jag ha ett rör som är extra vänligt mot växter.
          Samt ett rör som gärna tar fram båda färgerna om det finns något vettigt. I annat fall något som tar fram det röda i fiskarna, men helst inte så att hela karet lyser rött.

          //Patrik

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av dala
            Jo, i och med att jag kör ett SA-kar med ett gäng växter så vill jag ha ett rör som är extra vänligt mot växter.
            Samt ett rör som gärna tar fram båda färgerna om det finns något vettigt. I annat fall något som tar fram det röda i fiskarna, men helst inte så att hela karet lyser rött.

            //Patrik
            Har du testat philips aquarell, det är bra både för växter plus att det är bra både för blå och röda fiskar.Janne

            Kommentar

            • dala
              Användare
              • november 2007
              • 154

              #7
              Det var det röret jag ville ha först, men akvariebutiken hade inte den utan rekommenderade då Hagen Flora-Glo istället.
              Det nya röret kan jag byta imorgon, Sera blue sky, men Flora-Glo kan jag inte byta.
              Så vad tror du om att blanda aquarelle och Flora-Glo?

              Har läst här på forumet att man bör ha antingen marine-glo eller power-glo i kombination med aquarelle, men mitt Flora är bara drygt 1 vecka gammalt så vill inte kast bort de redan.

              //Patrik
              Senast redigerad av dala; 29 december 2007, 02:20.

              Kommentar

              • dala
                Användare
                • november 2007
                • 154

                #8
                Idag har jag bytt ut det röret. Tänkte köpa Aquarell, åkte runt till 4 olika akvariebutiker men inte en enda hade hemma. Och bara 1 av dessa hade de i sitt sortiment överhuvudtaget.
                Blev väldigt förvånad då det här på forumet verkar det vara helt självklart med aquarell.

                Istället blev det ett marine-glo och känner mig nöjd, hoppas bara växterna och fiskarna också blir det.

                Tycker det är svårt att veta vad som är för växter och sånt och hur står betydelse det egentligen har.
                Undrar även vad de olika kelvin talet står för, flora-glo har ju 2800 K och marine-glo verkar inte ha något kelvin tal alls.

                Tack för all info!

                //Patrik

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #9
                  Jag vill inte göra dig nedstämd men flora glow är inte alls snyggt tycker jag. Väldigt gult ljus. Det ser ut som man har haft i aquafuran i vattnet. Har du kollat på PWSS.se dom åker runt o levererar typ varannan vecka+ deras priser ligger klart under butikers. Du får betala 60kr för körningen men då kan man ju beställa flera saker på en gång, foder mm. Dom har aquarelle till bra pris.Det röret blir du inte missnöjd med tror jag, sen lyser dom länge utan att tappa så mkt styrka. Mvh Mattias


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Jag tycker aquarelle är ett otroligt dåligt rör med tanke på att det snabbt ändrar karaktär och vart efter bidrar till skumma algbildningar som alldrig kommer med dom flesta andra rören. Dom lyser snyggt i början men ställer du flera burkar på rad med olika gammla rör i så ser man en stor skillnad. Jag har testat så det är inget jag fått för mig.

                    Marine-glo låter mer som ett rör för koraller etc... kanske funkar bra till växter med.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • patrickeriksson
                      Användare
                      • oktober 2007
                      • 355

                      #11
                      Om jag inte misstar mig så är Marine-Glo ett blått (actinic) rör. Då borde det funka bra ihop med ett dagljus rör, och kanske också med Flora-Glo. Risken är väl om du har ett rör som är väldigt gult och ett som är blått så kan du råka ut för ett grönt sken

                      I ett av mina kar kör jag med ett blått rör (Zoo Med Actinic 420) tillsammans med ett Philips Deluxe Daylight på 6500K (super billigt) och den kombon ser riktigt bra ut.
                      Patrick Eriksson

                      Kommentar

                      • dala
                        Användare
                        • november 2007
                        • 154

                        #12
                        Okej, tackar för infon.
                        Kommer att köra med detta sen får jag se om jag kanske byter ut flora-glo mot aquerelle vart efter.

                        Ångrar fatkiskt lite att jag köpte aqua-glo blev väldigt blått. Men det var vad de rekommendera i affären, såg sen att de står saltvatten på paketet.
                        Och köpte faktiskt samtidigt ett gäng SA ciklider

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Kolla här så ser du hur det ser ut med ljuset med hjälp av 1st Power Glo och 2st Aquarelle.

                          Jag har hållt på en stund med mitt 720L akvarium...stått stilla för det mesta...men börjar nu så smått få upp farten igen och vill gärna se med er om ni har idéer. Så...tala om vad ni gillar och vad ni inte gillar med det ni ser. Kom med tips! Jag vill ha ett snyggt kar när det väl hoppar igång. Har även funderat på att

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Kolla här så ser du hur det ser ut med ljuset med hjälp av 1st Power Glo och 2st Aquarelle.

                            http://www.ciklid.org/forum/showthre...=56795&page=14
                            Hur har vitbalansen i kameran varit ställd?
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • dala
                              Användare
                              • november 2007
                              • 154

                              #15
                              Lösning

                              Lösningen blev att jag köpte ett Aquarelle, hittade ett i Lkpg, och satte i istället för flora-glo. Så nu har jag aqaurelle längst back o marine-glo där framme och måste säga att jag blev nöjd med resultatet

                              Och billigare än både flora-glo och sera blue sky som jag har testat tidigare. 170 riksdaler var ju som hittat

                              Kommentar

                              Arbetssätt...