Märkligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dala
    Användare
    • november 2007
    • 154

    Märkligt

    Jag hade ett ämne hur tidigare där jag fick massor av tips på åtgärd vid vita prick på scalarer.
    Det har nu gått en vecka efter det, har kört medicinkur i 4 dagar - 5:e dagen gjorde jag ett vattenbyte på 30-40% och hade sen i grovsalt.

    Prickarna är fortfarande kvar, det handlar om 1-2 vita prickar per fisk, ser inte riktigt ut som de vita prickarna jag sett på nätet, men ändå vita - ser ut som det går in lite, som sår ungefär och inte bara ytligt..
    På en fisken hade den en vit ganska stor prick på ryggfenan och en på ena sidafenan. Där har de båda nu varsina hål istället för att fenan gått sönder.

    Mina dolkstickstetror bakfener samt scalarerna övriga fenor ser numer väldigt porösa ut, ser ut lite som att de kanske bryts ner sakta men säkert.
    Kan det vara fenröta?
    Men vad förklarar de vita prickarna?!

    Jag har gogglat och sökt information, men hittar ingen och hoppas på hjälp här så man förhoppningsvis slipper komma hem ifrån julsemestern och spola ner all fisk.

    //P
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Låter inte som vita prick tycker jag.

    Kollat här?

    Vet att det fanns någon sida med alla sjukdomar och massor med bilder "Pandoras Aquarium" eller något, hittar inte adressen, är det ngn som har den?

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • augusti 2006
      • 830

      #3
      Du ladda ner den här!!!!

      Seras sjukdomsguide.

      Kan du ju helt klart få ledtrådar.

      Kommentar

      • dala
        Användare
        • november 2007
        • 154

        #4
        Ursprungligen postat av patriks155
        Du ladda ner den här!!!!

        Seras sjukdomsguide.

        Kan du ju helt klart få ledtrådar.
        Tack för den infon, fortsatte även att söka lite till efter mitt inlägg här.
        Hade också en sida med alla sjukdomar, men hittade inte hller den men kom in på forumet på zoonen.
        Hittade ett inlägg som beskrev detta vädligt bra som fenröta.
        Men däremot förstår jag inte de vita prickarna på kropparna, det är i och för sig bara på 3 av de 4 scalarerna som har vit prick på kroppen, ingen annan av fiskarna har, så kan ju vara sår efter lite fajt.
        Den ena har strax ovanför ena ögat, den andre har på sidan precis i början på undre fenan, men ändå på kroppen och den tredje har precis i början på den övre fenan.


        Men kollar på dessa sidor efter mer info.

        Tack för hjälpen!

        //P
        Senast redigerad av dala; 18 december 2007, 21:53.

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • augusti 2006
          • 830

          #5
          Ursprungligen postat av dala
          Tack för den infon, fortsatte även att söka lite till efter mitt inlägg här.
          Hade också en sida med alla sjukdomar, men hittade inte hller den men kom in på forumet på zoonen.
          Hittade ett inlägg som beskrev detta vädligt bra som fenröta.
          Men däremot förstår jag inte de vita prickarna på kropparna, det är i och för sig bara på 3 av de 4 scalarerna som har vit prick på kroppen, ingen annan av fiskarna har, så kan ju vara sår efter lite fajt.
          Den ena har strax ovanför ena ögat, den andre har på sidan precis i början på undre fenan, men ändå på kroppen och den tredje har precis i början på den övre fenan.


          Men kollar på dessa sidor efter mer info.

          Tack för hjälpen!

          //P

          Du har inte bilder på prickarna?? Nu är det ju Nifurpirinol (Aqua-furan) du ska köra med om om du ska medicinera mot fenröta samt grovsalt.
          Fast jag hade nog provat större vattenbyte i kombination med grovsalt först och/eller intensivbad på 30 min i hink (står hur i bruksanvisningen). Aqua-furan och liknande är ju inte så snällt mot filterbakterierna.

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Låter helt klart som fenröta om fenorna löses upp och drar sig inåt fenroten.,
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Har haft sådana "sår" på några av mina scalarer också. Försvann efter att jag satte dem i eget kar och körde ner ett par teskedar salt (125 liters kar).

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • dala
                Användare
                • november 2007
                • 154

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Har haft sådana "sår" på några av mina scalarer också. Försvann efter att jag satte dem i eget kar och körde ner ett par teskedar salt (125 liters kar).

                Hilsen,

                P
                Hej Hej,
                Har tyvärr inget extra kar att sätta dom i .
                Så här har jag gjort under veckan:
                Testade att göra ett vattenbyte i söndags och tillsatte då 1½dl salt, i går kväll tilsatte jag 1 dl salt. Men när de fortfarande såg dystert ut idag på lunchen så köpte jag medicin mot det, JBL Furanol på djurmagasinet och har haft i 10 tabletter.
                Ska ha kuren i 4 dagar och sen kan man börja mata igen o så, men ska iväg på fredag så hoppas det hinner bli något sådär då, för tänkte då göra ett vattenbyte och kanske ha i mer salt.
                LÅter det bra eller är det korkat att göra på det sättet, kanske finns något annat sätt att göra?

                //P

                Kommentar

                • tjornpatrik
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 830

                  #9
                  Furanol har jag aldrig testat men det är ju Nifurpirinol så det funkar säkert bra. Låt bli att mata bara under behandlingstiden om du vill undvika att belasta karet och ev få nitrit. Sen är det ingen nackdel att ta stickprov på nitrit värden efter behandlingen också tycker jag eller ialf hålla noga koll på fiskarna. Har själv råkat ut för nitritförgiftning för länge sedan efter behandling med Aquafuran (tog det inte på allvar de där med att bakterier dör och matade).

                  Jag hade helt klart gjort ett rejält vattenbyte innan jag börjat mata igen om kuren är slut (om det inte står ex att du ska lägga i tabl dag 1-4 och sedan verka i 7 till osv ). Sedan hade jag även tagit det lungt med matningen i början och inte kört på som vanligt dag 4!

                  Kommentar

                  • dala
                    Användare
                    • november 2007
                    • 154

                    #10
                    Ursprungligen postat av patriks155
                    Jag hade helt klart gjort ett rejält vattenbyte innan jag börjat mata igen om kuren är slut (om det inte står ex att du ska lägga i tabl dag 1
                    -4 och sedan verka i 7 till osv ). Sedan hade jag även tagit det lungt med matningen i början och inte kört på som vanligt dag 4!
                    Jo, det är det som är lite jobbigt. Jag skulle lägga i 1 tablett/30 liter och skulle sedan "värka" i 4 dagar och sen göra ett vattenbyte.

                    Problemet är dock att jag åker iväg på fredag kring lunch och kommer inte tillbaka förrän den 27:e.
                    Så undrar vad du tror om att byta vattnet redan fredag förmiddag och då för säkerhetsskull pga avbruten behandling ha i lite salt och sen lägga i mat-tabletten (weekend food) strax innan man åker.

                    Tror du detta sätt skulle fungera, skulle du våga chansa på det?
                    Nu är det ju inga dyra fiskar, men mängden kostar ju ändå .

                    //P

                    Kommentar

                    • Mats
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 804

                      #11
                      Hej.
                      Dom klarar sig utan mat.
                      mvh Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • dala
                        Användare
                        • november 2007
                        • 154

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mats
                        Hej.
                        Dom klarar sig utan mat.
                        mvh Mats

                        Okej, så skippar då att ge dom mat på 1 vecka.
                        Det känns oroligt, men säger du det så.

                        Men vattnet kan jag byta imorgon i alla fall utan problem?
                        Vet inte hur pass noga det är med behandlingar så, men som sagt så
                        tänkte jag kompensera det med lite salt istället.

                        //P

                        Kommentar

                        Arbetssätt...