Sa med växter ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evilsteken
    Användare
    • december 2007
    • 37

    Sa med växter ?

    någon som kan dela med sig tips hur man kan få cikliderna att låta bli att tugga sönder alla växter (ciklidgräs, anubias, svärdplanta jättevalesineria) tråkigt om ja måste kassera allt blir så tomt då har ni nå inredningstips i övrigt till sa ?
    Senast redigerad av evilsteken; 12 december 2007, 23:48.
    160 liter centralamerika
  • firefox75
    Användare
    • april 2007
    • 234

    #2
    Tugga sönder kan

    du inte hindra dem från....
    Skulle råda dig att skaffa hårdbladiga växter.
    Anubias, blå stricta, lotus, vallisinera, cryptocoryne.

    Om du inte vill att växterna ska flyta omkring på ytan efter att cikliderna grävt så lägg lite tyngre stenar runt plantorna.
    Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
    16500liter odlingskar.
    3500liter vardagliga.
    6kbm tempererad damm.
    MvH
    Daniel
    0735-433428

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • augusti 2006
      • 830

      #3
      Har själv haft ett helsike fast med mina CA i kombination med växter. Provat allt och efter att jag egentligen gett upp råkade jag hitta en snabbväxande växt som heter Limnophila Sessilliflora, denna ser ut att vara godis men konstigt nog gillas den inte av någon av mina. Bocourtin kan dock vara framme och ta sig några bett (hälften spottas ut). Å då pratar vi ciklider som tom satt i sig hela javaorbunkar på några timmar. Kom för något års sedan hem från Gbg med två jätte vallisnera på 50-60 cm och efter en natt fanns bara krukan kvar.

      Kan ju vara värt ett test med Sessillifloran och se om dina gillar Sessillifloran. Ända nackdelen med denna är att börjanr den växa så växer den och de rejält, rensade säkert var tredje dag när jag hade den.

      Men som Daniel säger, använd stora stenar för att förankra med. Jag brukar behålla krukar och köra fast den runt en sten med buntband och sedan lägga stora stenar runt.

      Kommentar

      • evilsteken
        Användare
        • december 2007
        • 37

        #4
        Ursprungligen postat av patriks155
        Har själv haft ett helsike fast med mina CA i kombination med växter. Provat allt och efter att jag egentligen gett upp råkade jag hitta en snabbväxande växt som heter Limnophila Sessilliflora, denna ser ut att vara godis men konstigt nog gillas den inte av någon av mina. Bocourtin kan dock vara framme och ta sig några bett (hälften spottas ut). Å då pratar vi ciklider som tom satt i sig hela javaorbunkar på några timmar. Kom för något års sedan hem från Gbg med två jätte vallisnera på 50-60 cm och efter en natt fanns bara krukan kvar.

        Kan ju vara värt ett test med Sessillifloran och se om dina gillar Sessillifloran. Ända nackdelen med denna är att börjanr den växa så växer den och de rejält, rensade säkert var tredje dag när jag hade den.

        Men som Daniel säger, använd stora stenar för att förankra med. Jag brukar behålla krukar och köra fast den runt en sten med buntband och sedan lägga stora stenar runt.


        ska kolla på lite andra växter då och förankra dom lite bättre men som sagt det blir lite tröttsamt när dom börjar röja hehe den enda växt dom inte rört är anubias , ciklidgräset är dom väldigt förtjust i
        Senast redigerad av evilsteken; 12 december 2007, 19:59.
        160 liter centralamerika

        Kommentar

        • firefox75
          Användare
          • april 2007
          • 234

          #5
          Skulle

          iallafall köra på några hårdbladiga växter.
          Anubias är ju giftig så den låter fiskarna vara.
          Cryptocoryne är ju väldigt hårdbladiga och kraftiga lika så blå stricta.
          Mina fiskar(hantel ciklider) som är notoriska växtätare har inte ens rört mina växter och då smaskar de i sig vallisineria och Sessillifloran som jag har haft.
          Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
          16500liter odlingskar.
          3500liter vardagliga.
          6kbm tempererad damm.
          MvH
          Daniel
          0735-433428

          Kommentar

          Arbetssätt...