Hjälp - Vad göra?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dala
    Användare
    • november 2007
    • 154

    Hjälp - Vad göra?!

    Hej hej,

    Jag tror att jag har fått pricksjukan på mina fiskar, ett gäng scalarer. Såg det först ikväll så kan inte vara så långt gånget, med bara en och en annan prick på fiskarna.
    Det är ju svårt att veta om det är det eller inte när det bara 1-2,3 prickar på 3 av scalarerna. Men syns inget på tetrorna eller malarna.
    är det ide att köpa medicin under morgondagen och köra en kur, borde jag byta c:a 1/3 av vattnet redan ikväll eller köra kuren och sen efter ett par dagar byta vattnet?

    //Patrik
    Senast redigerad av dala; 11 december 2007, 22:16.
  • dala
    Användare
    • november 2007
    • 154

    #2
    Okej,nu har jag i alla fall köpt medicin och har haft i nu 2:a omgången.
    Ser lite märkligt ut med knallgrönt vatten.
    Ska det verkligen bli så, har haft i enligt akvariehandlarens direktiv 20 droppar per 100 liter, alltså 45 droppar i mitt fall då jag har ett 250l kar.

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #3
      Jag hade för mig att protozin som man anv förr gav blått vatten men det kanske är annat märke... Jo vattnet blir färgat som medicinen är färgad. siliconet blir tom färgat av medicinen.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #4
        Hej

        Kul att du är ny på Akvarie! Det är en underbar hobby..

        Vad det gäller att vattnet är grönt, så låter det fullt normalt. Medeciner brukar färga vattnet.
        En sak som man med tidien lär sig är att man inte alltid behöver få panink vid minsta tecken på "sjukdom" Om mina fiskar ser hängiga ut, elelr om de har något utslag/vit prick osm jag inte sett tidigare så brukar jag lösa upp 3dl jod fritt grovsalt i ljumet vatten och hälla i karet.
        Mitt kar är på 540L så i ditt fall borde 1,5dl räcka.
        Men om du har Corrydoras så kan de vara känsliga mot saltet.
        Jag har Corrydoras och i mitt kar har jag inte haft problem med dem i samband med salt, men ger nga garantier för att det automatiskt funkar likadant hos andra.
        Ofta räcker drt med ett 30-50% vattenbyte och salt i karet.. Hjälper inte det så är det dags för medicin

        MVH

        Kristofer
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Vad har du för temperatur i ditt akvarium dala?

          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • keno
            Användare
            • oktober 2006
            • 119

            #6
            Ett tips när du medicinerar är att t.ex tömma halva akvariet med vatten, då spar du dyra droppar med medicin!

            Kommentar

            • dala
              Användare
              • november 2007
              • 154

              #7
              Okej, tack för alla svar och bra tips.

              Sånt är så svårt att veta då det både på nätet, och i en akvariebok jag köpt, gör si o gör så. Och då handlar de om att medicinera byt vatten si och så ofta, så skönt att få lite "riktiga" synpunkter på hur man ska behandla de små liven.

              Vad gäller min temperatur i karet så ligger den kring 26-27 grader tror jag, har en värmare ställd på 28grader, men tempen verkar inte fungera. Bara en klisterlapp jag satt på glaset.

              Kommentar

              • dala
                Användare
                • november 2007
                • 154

                #8
                Ursprungligen postat av Crenicichla
                En sak som man med tidien lär sig är att man inte alltid behöver få panink vid minsta tecken på "sjukdom" Om mina fiskar ser hängiga ut, elelr om de har något utslag/vit prick osm jag inte sett tidigare så brukar jag lösa upp 3dl jod fritt grovsalt i ljumet vatten och hälla i karet.
                Mitt kar är på 540L så i ditt fall borde 1,5dl räcka.
                Men om du har Corrydoras så kan de vara känsliga mot saltet.
                Jag tänkte på det som du skrev med att hälla i salt i karet.
                Gör du det då i samband med ett vattenbyte eller kan man bara ta och hälla i saltet?
                Tänkte på att när man ser något märkligt sådär kanske man inte vill vänte ett par dagar tills man har tid med vattenbyte..

                //Patrik

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Ursprungligen postat av dala
                  Okej, tack för alla svar och bra tips.

                  Sånt är så svårt att veta då det både på nätet, och i en akvariebok jag köpt, gör si o gör så. Och då handlar de om att medicinera byt vatten si och så ofta, så skönt att få lite "riktiga" synpunkter på hur man ska behandla de små liven.

                  Vad gäller min temperatur i karet så ligger den kring 26-27 grader tror jag, har en värmare ställd på 28grader, men tempen verkar inte fungera. Bara en klisterlapp jag satt på glaset.
                  Det beror en hel del på vilka sjukdomssymptom man har på fiskarna.

                  Har du lägenhet eller vart står karet? Jag har personligen inte använt en doppvärmare på åratal då jag bor i lägenhet och tempen ligger konstant runt 26-27 grader (förutom vid vattenbyten då det sänks ett par grader och under varma sommardagar då man får kämpa för att hålla tempen nere vid den nivån).

                  Personligen skulle jag gjort ett vattenbyte innan jag tillsatt salt...

                  Kommentar

                  • dala
                    Användare
                    • november 2007
                    • 154

                    #10
                    Jo jag bor i lägenhet, men det är en gammal fastighet ifrån 1800 och blir lätt lite svalare då.
                    Sä som garanti kör jag med doppvärmare så inget illa händer...

                    //Patrik

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1055

                      #11
                      Jag har faktiskt gjort både och med saltet.. Men om det vart ngt akut så har jag gjort vattenbyte direkt.. Oavsett tid på dygnet mm.
                      Om man inte har tid just då så kanske man har det 1h senare.
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • dala
                        Användare
                        • november 2007
                        • 154

                        #12
                        Ursprungligen postat av Crenicichla
                        Jag har faktiskt gjort både och med saltet.. Men om det vart ngt akut så har jag gjort vattenbyte direkt.. Oavsett tid på dygnet mm.
                        Om man inte har tid just då så kanske man har det 1h senare.
                        Okej, tack för hjälpen.
                        Får se om den här kuren hjälper nu i alla fall, men bra at veta till nästa gång det blir något liknande.

                        //Patrik

                        Kommentar

                        • dala
                          Användare
                          • november 2007
                          • 154

                          #13
                          Nu har jag kört kuren med mot pricksjuka, tog en 4 dagars behandlig, då prickarna inte försvunnit efter 3 dagar.
                          Det har det inge gjort nu heller efter 4 dagar, törs man då tro att det inte pricksjuka?
                          Såg en ny prick idag på stora ryggfennan, tidigare hade den en prick precis i början på fenan, nu hade han en i mitten av den ty. Men svårt att se i och med att de inte så ofta spänner ut den helt.
                          Vad kan man göra?
                          Tänkte byta vatten imorgon, men är det rätt eller ska jag låte medicinen få vara vattnet ett tag?
                          Mitt första gäng scalarer dog en mystisk död, vill nu inte att detta gäng ska möta samma öde..

                          //Patrik
                          Senast redigerad av dala; 15 december 2007, 20:01.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...