Fiskar i 325 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjaer
    Användare
    • december 2007
    • 72

    Fiskar i 325 liter SA

    Hejsan!
    Mitt första inlägg på det här forumet

    Jag behöver lite hjälp till fisksammansättningen i mitt kommande 325 liter.
    Antingen blir det et ljust och livligt Tanganyika eller ett lite halvmörkt SA med lugna fiskar. Svårt att välja, tycker båda akvarietyper har sin charm
    Om det blir Tanganyika vet jag ungefär vilka fiskar det ska vara, men det är lite svårare med Sydamerika tycker jag.
    Mina krav är att det ska vara ganska lugna fiskar på 10-20 cm.
    Vill helst ha tre olika arter om det går (ganska ny inom akvaristiken, så vill helst prova så många arter som möjligt).
    Sen ska jag väl ha lite tetror och malar också...

    Om det blir Sydamerika kommer karet att inredas med en massa rötter (red moor och mangrove, har ungefär 5 kg av varje), några stora svärdplantor och kanske några enstaka stenar.

    Kom gärna med förslag till en bra fisksammansättning!

    Tack på förhand!
    Mvh.
    Johan
  • kjaer
    Användare
    • december 2007
    • 72

    #2
    Just, ja... Glömde skriva att det gärna får vara dvärgciklider i sammansättningen, men högst en art, resten ska helst vara lite större ciklider.

    Och akvariets mått är 130*50*50 cm
    Senast redigerad av kjaer; 09 december 2007, 22:49.
    Mvh.
    Johan

    Kommentar

    • Helenai
      Användare
      • oktober 2004
      • 269

      #3
      Skalaren håller sig ju i spannet 10-20 cm (om man tittar på längden). De behöver ju dock minst 50 cm höjd för att må bra.

      Diskus är ju en annan, mer stillsam ciklid. Fast rätt dyr att ersätta om det går åt skogen.

      Aequidens metae är ganska lugn, även om ett aktivt lekpar dra några rundor och rör runt bland småttingarna. Många andra Aequidens-arter hör till de lite mer aggro och motverkar kanske lugnet...

      Leatacara dorsiger är halvstor och hör till de lugnare.

      Jag gillar även A. hongsloi, en gul dvärgciklid (som kallas röd dvärgciklid på svenska p g a röd fläck på magen) och fjärilscikliderna, boliviansk eller vanlig.

      Med en bunt trevliga tetror och mängder av helmysiga pansarmalar borde det bli jättefint!

      Min upplevelse är att det ser bättre ut om man håller sig till en till två arter av varje grupp (tetror, malar, ciklider) så får man ganska lätt en hyfsad harmoni bland mönster, färger och beteenden. Lycka till!
      Senast redigerad av Helenai; 10 december 2007, 11:13.
      Varde ljus... och det vart mörker.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #4
        Hej

        Vad det gäller ciklider i 10-20cm klassen som är lugna så är Jordätae perfekt.
        Biotodoma Cupido, Geophaguis sp. Tapajos Orange Head och Geophagus Taeniopareius är några som blir mellan dessa måtten.
        Aequidens Metae är också fina.
        När det gäller Jordätare så trivs de bäst i grupper om 5 individer eller fler.
        När det gäller dvärgciklider så är Apistogramma släktet personliga favoriter.
        Apistogramma Cacatouides är lättskötta.


        // Kristofer
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Ville du inte ta med Satanoperca leucosticta Kristoffer

          Boliviansk fjärillsciklid. Stabil dvärg.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Ville du inte ta med Satanoperca leucosticta Kristoffer

            Boliviansk fjärillsciklid. Stabil dvärg.
            Hehe

            Nja den blir ju på gränsen till för stor..
            Har forskat lite kring Satanopercorna Larry, bland annat har jag vart i kontakt med en Uwe Werner i helgen, och han är tveksam till att dessa skulle vara sp. redlips, som trotts tidigare.
            Han var faktiskt inne på att det kan var en obeskriven art som jag köpt av dig.
            Funderar på att maila Alf Stalsberg som identifierade Mats Satanoperor som redlips för att se vad han säger om mina, skall även fösöka få tag på Thomas Weidners mail adress och se om han kan var till ngn hjälp.
            Vore kul att veta vad det är man har simmande i burken

            //

            Kristofer
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              ...Och Geophagus sp pindare? (verkligen nätt och tacksam!)

              Mvh/Andreas

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Ursprungligen postat av Crenicichla
                Hehe

                Nja den blir ju på gränsen till för stor..
                Har forskat lite kring Satanopercorna Larry, bland annat har jag vart i kontakt med en Uwe Werner i helgen, och han är tveksam till att dessa skulle vara sp. redlips, som trotts tidigare.
                Han var faktiskt inne på att det kan var en obeskriven art som jag köpt av dig.
                Funderar på att maila Alf Stalsberg som identifierade Mats Satanoperor som redlips för att se vad han säger om mina, skall även fösöka få tag på Thomas Weidners mail adress och se om han kan var till ngn hjälp.
                Vore kul att veta vad det är man har simmande i burken

                //

                Kristofer
                Riktigt kul om du återkommer med vad du kommer fram till.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Det kanske var ett "litet misstag" att sälja dem LN..?

                  Mvh/Andreas.

                  Kommentar

                  • Crenicichla
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1055

                    #10
                    Visst inga problem, jag uppdaterar dig när jag vet mer LN
                    MVH

                    Kristofer

                    Kommentar

                    • kjaer
                      Användare
                      • december 2007
                      • 72

                      #11
                      Tack för svaren, kul med lite respons

                      Helenai: Så A. metae går atså att ha med andra ciklider i ett 325 l?
                      Jag tror inte jag ska ha didcus även fast dom är otroligt fina... Inredning med ganska "vassa" rötter är nog inte så bra till dom om dom går i panik.

                      Apistogrammor är absolut en möjlighet, men jag tror nog att det blir liiite större ciklider i det här karet...

                      Crenicichla: Jag är väldigt fascinerat av jordätare, men med en grupp på minst 5 Geophagus är det väl inte plats till så mycket mera i ciklidväg?

                      Ska man också ha minst 5 Biotodoma? Har för mig att dom är parbildande...


                      Boliviansk fjäril har jag haft, dom är riktigt snygga, men jag ska nog inte ha dom igen just nu, vill gärna prova några jag inte har haft förut.

                      Vad säger ni om 1.1 A. metae, 1.1 Biotodoma cupido (eller en annan mindre ciklid, Laetacara kanske...) och ett par scalarer? Och några malar och kanske ett stim tetror också.
                      Mvh.
                      Johan

                      Kommentar

                      • Crenicichla
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1055

                        #12
                        Ursprungligen postat av kjaer
                        Tack för svaren, kul med lite respons

                        Helenai: Så A. metae går atså att ha med andra ciklider i ett 325 l?
                        Jag tror inte jag ska ha didcus även fast dom är otroligt fina... Inredning med ganska "vassa" rötter är nog inte så bra till dom om dom går i panik.

                        Apistogrammor är absolut en möjlighet, men jag tror nog att det blir liiite större ciklider i det här karet...

                        Crenicichla: Jag är väldigt fascinerat av jordätare, men med en grupp på minst 5 Geophagus är det väl inte plats till så mycket mera i ciklidväg?

                        Ska man också ha minst 5 Biotodoma? Har för mig att dom är parbildande...


                        Boliviansk fjäril har jag haft, dom är riktigt snygga, men jag ska nog inte ha dom igen just nu, vill gärna prova några jag inte har haft förut.

                        Vad säger ni om 1.1 A. metae, 1.1 Biotodoma cupido (eller en annan mindre ciklid, Laetacara kanske...) och ett par scalarer? Och några malar och kanske ett stim tetror också.
                        Jag skulle nog vilja säga att Jordätare är min absoluta favvoritfiskar

                        Biotodomorna är ju inte haremlekare som vissa Apistogramma, men de är ganska skygga. De fungerar bäst i grupper om 5 och uppåt.
                        Däremot så skulle jag inte ha A. Metae och B. Cupido tillsamans, då jag hört att Biotodoma är extremt timida och att tom. lekande fjärilsciklider kan sätta dem på plats.

                        Jag har själv ett 375 kar som jag skall sätta igång med till våren.
                        Mitt planerade upplägg är 4-5st Bitodoma Cupido 1+3 Apistogramma Baenschi och 4st Shackbrädes Ciklider alternativt Apistogramma Agassizzi och tetror.

                        Ett tipps angående jordätare är att alltid köra dem i grupper, utom möjligtvis Brazilensis komplexet, har för mig att de kan gå 2 å 2.
                        Geophagus Brazilensis skulle funka ihop med A. Metae men de blir upp emot 30cm.
                        MVH

                        Kristofer

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          [QUOTE=Crenicichla;713217]Jag skulle nog vilja säga att Jordätare är min absoluta favvoritfiskar

                          Biotodomorna är ju inte haremlekare som vissa Apistogramma

                          Det finns uppgifter om att Biotodoma cupido ibland är haremslekande! (en hane, flera honor) Jag är dock inte säker själv då jag ej har haft just den "jordätaren"...

                          Mvh/Andreas.
                          Senast redigerad av Gäst; 10 december 2007, 17:22.

                          Kommentar

                          • kjaer
                            Användare
                            • december 2007
                            • 72

                            #14
                            Skulle det funka med 1.1 metae och 5 Geophagus orange head tapajos?
                            Mvh.
                            Johan

                            Kommentar

                            • Crenicichla
                              Användare
                              • november 2006
                              • 1055

                              #15
                              Ursprungligen postat av kjaer
                              Skulle det funka med 1.1 metae och 5 Geophagus orange head tapajos?
                              Det låter som en idé... Och jag tror att den skulle funka bra.

                              I mitt andra projekt som är planerat till våren med så skall jag starta upp mitt 720 och där i kommer det gå 1+1 Hypselecara Temporalis 6st Orange Head eller Geophagus Surinamensis och troligtvis A. Metae
                              MVH

                              Kristofer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...