Fjärilar och lekplats

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    Fjärilar och lekplats

    Inredde för ett tag sedan ett odlingskar för ett gäng fjärilar. Stoppade ner 4 hannar och sju honor, rätt nyligen könsmogna och därmed rätt små. Tänkte mig att det kunde bli tre par av det i ett 130-liters kar. Planeringen funkade så långt, vilket bild ett visar. Revir nr 1 togs först, sedan kom nr 2 och efter att ha flyttat inredningen lite kom även revir nr 3. Fint så.

    Hanne i revir nr 1 raggade snabbt upp en dam, likaså hanne i revir nr 2. Lekförberedelser kom igång. Hanne i revir nr 3 snodde så damen från nr 1. Och lekte först av alla - på toppen av torvfiltret!! De har bitar av krukor att leka på, och det har funkat bra innan. Av någon anledning så väljer de toppen av torvfiltret, vilket för mig känns helt ologiskt. Men, men - kanske är vattencirkulationen bäst där, kanske gillar de att ha koll på läget, kanske är det logiskt utifrån att det enbart går fjärilar och tre guppyhannar i karet. Kanske en kombo, beats me... andra dvärgciklider har jag kunnat "styra", dvs de har lekt på förväntade ställen. Fjärilarna verkar dock resonera på ett helt annat sätt än jag. Omväxling förnöjer.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • agalychnis
    NCS Medlem
    • september 2004
    • 195

    #2
    Ja, man vet aldrig vad de hittar på de små liven!
    Jag blev lite nyfiken på ditt torvfilter.
    Hur funkar det?
    Vad är det för fördelar med denna lösning jämnfört med att lägga torv i det "vanliga" filtret?

    Lycka till med odlingen!
    J-E

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Torvfiltret är en enkel lösning, en bit blå filtermatta i botten av en PET-flaska, ett elektrikerrör med små hål i botten, ett tjockt lager torv och så grus ovanpå. Drivs med luft, som drar ner vattnet genom gruset och torven, och så går allt upp igen genom elektrikerröret. Fördelen är väl just att det drivs med luft, så har man inget ytterfilter/annat filter att lägga torven i så går det fint ändå...

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Tittar man på den lekplats som fjäril nr3 har så är den ganska öppen och troligen inte att föredra för dessa ciklider.

        När jag hade denna art så lekte de alltid i närheten av en växt och då helst på platt underlag..som en flat sten. Tydligen så var just detta med en växt som bakgrund viktig och det kanske kan förklara att fjäril nr 3 valt att leka uppe vid torvfiltrets pelare istället för nere på plattan.

        Jag tyckte detta lekbeteende var lite kul att de alltid verkade vilja "luta sig mot ett buskage av växter eller t ex Vallisneria...de lekte aldrig på öppen plats utan ena sidan skulle ha skydd/vägg.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Bra filter Patrik!

          Blir lite nyfiken vilken grovlek på filtermatta kör du! Jag har en liknande variant men tvärs om och baserat på mikrobutt och då ligger gruset i botten sedan torv och mattan överst. Men jag ser ju fördelen med din variant du får vattnet att vandra klar längre väg mycket bra

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Kör mellanstorleken på blå filtermatta. Har precis dragit igång torvfilter av denna modell, men so far, so good. Klart nöjd. Längst ner i filtret ligger lite grov singel för att tynga ner hela rasket, glömde det i beskrivningen.

            Malawe,
            klurade lite kring om det är som dina erfarenheter och det kan mycket väl stämma. Det ska ner lite mer inredning i karet så att revir 3 blir mindre och mer skyddat. Från starten var det inget revir alls i mitten, först när jag flyttade ut roten/stenarna så att det blev större så ockuperades det. Får se om det hinns med idag. Överskottet på firrar ska också ut, de som inte färgat ut och tagit revir verkar mest irriterande på de som håller revir. För övrigt var det bara ett fåtal romkorn kvar igår, och jag misstänker att de är borta idag. Stör mig nu inte särdeles, det var första leken någonsin i denna grupp av fjärilar. Fler är redan på gång, tre honor med synlig genitalpapill. Flirtas hej vilt!!

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • malawialex
              Användare
              • januari 2007
              • 125

              #7
              är det hål i botten på PET-flaskan?
              eller låter du allt komma in uppifrån?
              375l : malawi
              253l : tomt
              222l : yngel malawi

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Inga hål i botten. Vattnet sugs in genom grus/torv/filtermatta och passerar sedan genom ett gäng små hål i elektrikerröret, för att så drivas upp igen.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Roligt att det går bra med dina fjärilar. En kanonfin ciklid som är mycket trevlig att ha i ett kar. Får man den att trivas och må bra så belönas man ganska bra med lekar.

                  Jag hade dock erfarenheten av att de inte alltid klarade att gå från lek till färdigkläckta yngel utan strax innan ynglen skulle kläckas så gjorde fiskarna sig av med rommen...antingen övergav platsen eller åt om dom själva. Verkar som de är lite känsliga för störningar under sin äggvårdande tid.

                  Kommentar

                  • Vic
                    Användare
                    • september 2006
                    • 94

                    #10
                    Ska bli kul att se vad som blir av äggen! Eller det kanske inte var din idé, att försöka få lek på dom?

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Har samma erfarenhet, de kan vara dåliga på att gå från ägg till yngel. Just dessa är dock en liten rest från en kull vars föräldrar faktiskt klarade av det. Beskrev det i en annan tråd för längesedan - de föräldrarna tyckte att toppen av ett filter var en bra plats att flytta ynglen till. Kanske de här fjärilarna har en faiblesse för höjder?

                      Såg ingen rom igår kväll, men de vaktar något och har grävt yngelgropar. Det är dock attans svårt att se rommen om de lekt på sand, så det kan finnas något kvar. Ytterligare ett par hade lekt, på ett bokblad. Tanken är att odla dem, och visar det sig att de inte sköter rommen så får den kläckas artificiellt. Vänta och se är i allafall vad som gäller nu, de får ha några lekar på sig innan jag börjar trixa. Glad över att detta projekt äntligen är igång, jag letade länge efter snygga fjärilar som såg ut som de jag mindes som barn - och dessa är just sådana.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...