SA-vatten!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    SA-vatten!?

    Jag har två egna brunnar. En djupborrad med ett mycket klart och basiskt vatten, denna används för dagligt bruk i hushållet och passar dessutom till många arter av fiskar . Men jag har även en ytlig källa som jag har tillgång till, hade en fundering/förhoppning om att det vattnet kunde passa väl till Dvärgciklider, vilka jag är lite förtjust i! Har liten erfarenhet själv på just det området... men skulle vilja pröva att ha ex. M. ramirezi, kanske A. agassizi och dylika firrar i någon medelstor burk!

    Källvattnets beskaffenhet:
    pH 5,5 upp till maximalt 6 (beroende av årstid)
    vattnet är klart med ett färgtal på 6, ingen grumlighet
    Hårdhet 1,2 dH
    Klorid 8,2 mg/l
    Järn och manganförekomsten är relativt hög

    Vad tror ni om vattnet, ni som har erfarenhet av dvärgciklider!? Nu kommer väl de två jag nämner inte direkt från samma område och har kanske inte samma typ av vatten... Skall väl kanske tillägga att jag provat med några dvärg tidigare, lyckades inget vidare dock. Hade på den tiden kommunalt vatten och det verkade vara så buffrat att det var svårt att få till det...
    Senast redigerad av Hagge; 10 november 2007, 10:58.
    /Fredrik
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Låter som finfint vatten om du kör med växter i burken också. Järn/manganhalterna kanske behöver justeras lite nedåt, men det fixar växterna. Kan vara lite lurigt att hitta växter som klarar låga pH-värden/låga KH, men jag vet att den variant av hornsärv som jag kör funkar bra ner till pH 4,5 (kanske även ännu lägre). Finns en del andra växter som trivs i sådant vatten också, messa mig om det när du drar igång. För att få vattnet mer stabilt (undvika pH-ras) kan du behöva filtrera över torv, alternativ köra med liten fiskbesättning och mycket vattenbyten. Om KH förbrukas helt kan pH störtdyka, och det är inte särdeles skoj ens för de flesta Apisto. Fjärilarna lär iof ryka innan.

    Kanske du även skulle kolla en del andra värden i källan innan du drar igång. Är det jordbruksmarker runt omkring kan det finnas duktiga mängder gödning från åkrarna i vattnet. Inte så skadligt om de använder konstgödsel (fast det kan vara problem med dem också), men kör de ut ren dynga på åkrarna som kan laka ur i källan så är det stora problem. Ta dig även en funderare kring om det kan ske någon besprutning eller annat i närheten som kan påverka vattnet. En extra försäkran är ju att testa en liten burk med källvattnet först, innan du lägger pengar/tid på en stor burk. Få fatt i vildformen av guppy och kör ett kar under ett halvår (så du får med några årstidsvariationer) och kolla vad som händer. Mät pH/KH och se hur firrar/växter funkar.

    Annars så funkar många dvärgciklider även i hårdare och mer basiskt vatten, det man missar är att kunna få yngel av dem. Går ju även fint att köra igång ett lite större kar på studs, testa källvattnet och om inte det funkar så gå över till brunnsvattnet, eller blanda 50/50. Jag vet ju hur det kan klia i fingrarna med att få igång ett kar man är verkligt sugen på, så tålamodet för en guppytest kanske inte är det största...

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 10 november 2007, 11:39.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #3
      Torv har jag liggande, och hade tänkt använda... Det finns åkermark i området men källan ligger ganska högt i bergssluttning (självtryck ner till fastighet), så någon gödning eller besprutning lär inte hamna där, finns ingen fastighet heller högre upp på aktuellt berg så det finns ingen risk för avloppspåverkan o dyl. heller. Källan ligger typ 120m öh, högsta åkermark i närheten typ på 90-100 m öh!

      Järn/mangan är tjänligt med anm. (ur dricksvattenperspektiv). De växter jag provat har i källvattnet växt så det knakar när jag petat up kH/pH lite grann.
      Nitrathalter har jag ej kollat, men de är ju i medeltal 3ggr så höga i grunda brunnar jämfört med bergsborrade...

      Det är just odlingen jag är intresserad av, och det var det jag ej fick att fungera med det kommunala vattnet jag hade då! Jag filtrerade över torv och höll på, men fiskarna trivdes aldrig något vidare så jag gav upp (den gången)! Fick lek vid ett tillfälle, men det blev ej några yngel. Tror jag hade en aningens för liten burk också, så det kan ha bidragit negativt till resultatet överlag också!

      Jag har ju en liten 80l burk stående jag kan prova, har ingen brådska då jag hade tänkt att dra igång det framåt våren... Tackar för svaret "PatrikMalmo" !
      Senast redigerad av Hagge; 10 november 2007, 14:12.
      /Fredrik

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Låter ju toppen - kör igång ett test!! Blir lite avis på vattnet, här är det osmos som gäller. Lurar på ett större filter, det tar ett dygn att få fram 300 liter och det byts en del i lokalen.

        Mät olika kvävekällor, nitrat och ammonium främst. Kör med mycket växter om värdena är höga. Rekommenderar Ceratopteris, flytormbunken. Sanslös kvävesugare och dessutom ger den lite dunkel under så att firrarna blir tryggare. Bara att rensa och kasta när det blir för mycket. Crypts, Javaormbunkar och javamossa funkar oftast ok även under flytväxter. Några testpiloter innan du släpper i dvärgarna är bra, vill du inte ha guppy så kör med någon ytlevande firre som du vill behålla framöver. Smycketetror borde göra sig ypperligt i sådant vatten och med flytväxter så kan det poppa upp ett och annat yngel. Ett 80-liters kar borde kunna härbärgera ett par grottlekande Apisto och ett par fjärilar om det är rätt inrett och man har lite tur.

        Kör agassizii och baenschi i lokalen, de leker regelbundet men pH är för högt så rommen kläcker inte. Sänker sakta men säkert pH så förr eller senare ska det väl lyckas.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...