Blanda med Skalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dala
    Användare
    • november 2007
    • 154

    Blanda med Skalarer

    Hej,

    Jag har helt ny med akvarie, men fick ett akvarie med sand och lampa gratis så lika bra att köra på. Det är 250l med 2 innepumpar, varav en ny med uv, båda pumpar c:a 750l/h.
    Jag har haft akvariet i c:a 2 veckor och köpte till en början 4 rök scalarer, tänkte nu köpa lite ytterligare fiskar. Scalarerna är c:a 3-5cm med ögonmått mätt.
    Köpte en mal för ett par dagar sen, men den klara sig bara ett par dagar, varför vet jag ej.
    Men under den tiden den levde märkte man att från det att jag satte i den så knapprade skalarerna på den.

    Nu vill jag ha tips på följande förslag, om det är bra/dåligt andra fiskar kanske?
    * 2 malar
    * 2 discus alt. annan lite större färgglad
    * Lämplig art av tentra

    Tacksam för alla tankar och idéer
    Senast redigerad av dala; 08 november 2007, 15:07.
  • Jarnis
    Användare
    • november 2005
    • 415

    #2
    Välkommen till forumet!

    Jag tror att det går bra med dom flesta malar, dom sköter sig i regel själva. Ancistrus-malar är bra på att käka alger och skaffar du ett par så är dom ganska enkla att få lek på vilket alltid är roligt. Corydoras-malar (pansarmal) brukar vara duktiga på att "städa" botten på matrester och trivs bäst i små stim. Corys är roliga malar som ständigt är aktiva, behöver dock helst fin sand för att inte förstöra skäggtömmarna. Gör gärna små stenrösen (grottor) eller liknande där malarna kan dra sig undan (gäller inte Corys) på dagen då dom oftast är aktiva på kvällen / natten.

    Vänta ett tag med att köpa nya malar eller andra fiskar tills akvariet varit igång ett tag och bakterier, vattenvärden och liknande hunnit stabilisera sig. Det är nog lagom med dina 4 scalarer nu i början tills dina filter blivit "aktiva" med bakteriekulturer. Trist att vänta men det är klart bättre för dina fiskar. Glöm inte att "koppa" in nya fiskar lugnt och fint. Låt påsen med nya fisken flyta en stund i akvariet så att temperaturen blir den samma. Fyll sedan på med ditt akvarievatten i små mängder ner i påsen med nyinköpet med jämna mellanrum under en halvtimmas tid. Släpp aldrig en nyinköpt fisk rätt ner i akvariet direkt när du kommer hem.

    Tips på annat sällskap får du säkert av andra här på forumet, har aldrig haft scalarer själv men antar att man bör undvika sk "fenbitare" typ vissa barber.
    Micke

    Kommentar

    • dala
      Användare
      • november 2007
      • 154

      #3
      Ursprungligen postat av Jarnis
      Välkommen till forumet!

      Jag tror att det går bra med dom flesta malar, dom sköter sig i regel själva. Ancistrus-malar är bra på att käka alger och skaffar du ett par så är dom ganska enkla att få lek på vilket alltid är roligt. Corydoras-malar (pansarmal) brukar vara duktiga på att "städa" botten på matrester och trivs bäst i små stim. Corys är roliga malar som ständigt är aktiva, behöver dock helst fin sand för att inte förstöra skäggtömmarna. Gör gärna små stenrösen (grottor) eller liknande där malarna kan dra sig undan (gäller inte Corys) på dagen då dom oftast är aktiva på kvällen / natten.

      Vänta ett tag med att köpa nya malar eller andra fiskar tills akvariet varit igång ett tag och bakterier, vattenvärden och liknande hunnit stabilisera sig. Det är nog lagom med dina 4 scalarer nu i början tills dina filter blivit "aktiva" med bakteriekulturer. Trist att vänta men det är klart bättre för dina fiskar. Glöm inte att "koppa" in nya fiskar lugnt och fint. Låt påsen med nya fisken flyta en stund i akvariet så att temperaturen blir den samma. Fyll sedan på med ditt akvarievatten i små mängder ner i påsen med nyinköpet med jämna mellanrum under en halvtimmas tid. Släpp aldrig en nyinköpt fisk rätt ner i akvariet direkt när du kommer hem.

      Tips på annat sällskap får du säkert av andra här på forumet, har aldrig haft scalarer själv men antar att man bör undvika sk "fenbitare" typ vissa barber.
      Okej, så trots att jag har haft akvariet i c:a 2-3 veckor bör jag vänta med att köpa även mal.
      Som du säger inget kul att vänta, men den som väntar på något gott....
      Då får dom 4 fortsätta äga akvariet..

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Håller med Jarnis, Ancistrus och/eller några Corydoras kan nog passa bra! Hm, du skrev "sand"... Har du det i karet så är det som redan sagts bra för olika corys men jag vill betona att det funkar med grus ochså om den är någorlunda fin, ett par mm eller så OM den inte är "vass"! T.ex Engelsk sjösten på 2-3 mm funkar alltså ochså okej om det nu inte är så att du har sand i egentlig mening.
        När det gäller nyinförsel av fisk så beskrev Jarnis även det på ett bra sätt. Tänk dock på att inte hälla i blandvattnet från påsen i karet!!! Då kan du undvika en rad onödiga problem. Själv brukar jag tömma ut fiskarna i en spann som jag sedan fyller på långsamt med vatten från akvariet, då är det lättare att håva upp fisken när de skall i akvariet istället för att plocka dem ur en sladdrig påse på vattenytan. I spannen kan du ochså dosera en rätt mängd vattenberedning, t.ex aquatan om du är riktigt petig och rädd om eventuellt känsliga fiskar efter en eventuellt jobbig transport.

        När det gäller övrig fisk så ser jag att du verkar vilja ha 2 diskusar... Ligger själv lågt med dikussnack här eftersom en del andra på forumet säkerligen är betydligt mer bevandrade när det gäller dem och deras behov.
        Min "uppfattning";
        Diskus är en stimfisk och skall du ha en grupp så är 250 liter nog ett gränsfall storleksmässigt! Iaf om du skall ha scalarer och andra fiskar ochså... Vet att det finns en sådan tråd här på forumet och uppfattningarna verkar vara delade huruvida det funkar så bra med Diskus/Scalar i alla lägen.

        Men jag skall föreslå en "käck" tetra som är en riktig klassiker i scalarsammanhang. Dolkstickstetran (Hyphessobrycon erythrostigma) är elegant och blir upp till ca 8 cm i längd och har en ganska hög kroppsform så en sådan grupp kanske vore ngt om du avstår diskusar!?!(ifall ingen kan övertyga dig om att det funkar med scalarer+Diskusar i ett 250-liters...)
        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Mangroverötter skulle jag såklart ochså rekomendera till ditt "SA-kar" och det skulle ochså göra eventuella Ancistrusar extra glada!
          Mvh
          Andreas.

          Kommentar

          • dala
            Användare
            • november 2007
            • 154

            #6
            Ursprungligen postat av A C-son
            Håller med Jarnis, Ancistrus och/eller några Corydoras kan nog passa bra! Hm, du skrev "sand"... Har du det i karet så är det som redan sagts bra för olika corys men jag vill betona att det funkar med grus ochså om den är någorlunda fin, ett par mm eller så OM den inte är "vass"!

            Men jag skall föreslå en "käck" tetra som är en riktig klassiker i scalarsammanhang. Dolkstickstetran (Hyphessobrycon erythrostigma) är elegant och blir upp till ca 8 cm i längd och har en ganska hög kroppsform så en sådan grupp kanske vore ngt om du avstår diskusar!?!(ifall ingen kan övertyga dig om att det funkar med scalarer+Diskusar i ett 250-liters...)
            Mvh/Andreas.

            Vad gäller sanden så har jag använder jag mig av rådasand och ser då inte Corys som några problem, eller misstar jag mig?
            Det är precis sådan information jag vill ha.
            Jag såg den tråden tidigare också, men hittar den inte längre.
            Det är just det att jag vill ha dessa 4 scalarer, ett gäng tetror och sedan 2-3 större fisk, kring 10-15cm det var där jag då såg diskus som alternativ. Men kanske finns någon annan sort som är i den storleken som passar med scalarer?

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av dala
              Vad gäller sanden så har jag använder jag mig av rådasand och ser då inte Corys som några problem, eller misstar jag mig?
              Det är precis sådan information jag vill ha.
              Jag såg den tråden tidigare också, men hittar den inte längre.
              Det är just det att jag vill ha dessa 4 scalarer, ett gäng tetror och sedan 2-3 större fisk, kring 10-15cm det var där jag då såg diskus som alternativ. Men kanske finns någon annan sort som är i den storleken som passar med scalarer?
              -Ok!
              -Leta efter tråden på SA i forumet så hittar du den nog, den är inte så värst gammal..
              -En lite större "hög" ciklid som kan trivas bra med scalare är flaggcikliden men den blir vanligen ochså väl stor för ett 250-liters, det finns dock "olika" Flaggciklider där några enligt uppgift skall vara av mindre mått. Tips: Kolla upp Mesonauta insignis bland artbeskrivningarna! 12 cm...
              Mvh/Andreas.

              Kommentar

              • dala
                Användare
                • november 2007
                • 154

                #8
                Ursprungligen postat av A C-son
                -Ok!
                -Leta efter tråden på SA i forumet så hittar du den nog, den är inte så värst gammal..
                -En lite större "hög" ciklid som kan trivas bra med scalare är flaggcikliden men den blir vanligen ochså väl stor för ett 250-liters, det finns dock "olika" Flaggciklider där några enligt uppgift skall vara av mindre mått. Tips: Kolla upp Mesonauta insignis bland artbeskrivningarna! 12 cm...
                Mvh/Andreas.
                Okej, låter schysst, dom var ju fina också.
                Vad tror ni då om att när tiden är inne införskaffa:
                - 2st cyros
                - 2st Ancistrusar
                - 5-10 Dolkstickstetran
                - 2-3 flaggcikliden
                Tror ni dessa skulle passa bra ihop med mina 4st scalarer och kunna samsas i ett 250l kar?

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av dala


                  Okej, låter schysst, dom var ju fina också.
                  Vad tror ni då om att när tiden är inne införskaffa:
                  - 2st cyros
                  - 2st Ancistrusar
                  - 5-10 Dolkstickstetran
                  - 2-3 flaggcikliden
                  Tror ni dessa skulle passa bra ihop med mina 4st scalarer och kunna samsas i ett 250l kar?
                  Jo, det är fina "flaggor" !

                  - 5st corydoras ......
                  - 2st Ancistrus
                  - 5-10st Dolkstisktetra
                  - 2st Flaggciklider

                  Corydorasmalar vill gärna vara ett litet "gäng"
                  När det gäller Flaggciklider så räcker det nog med två ihop med dina scalarer!
                  Idealet vore såklart ett fint par vfr du kanske skulle skaffa en grupp och senare gallra inna de vuxit upp helt för ibland kan den "fredliga" flaggcikliden vara lite intolerant gentemot artfränder, särskilt om karet inte är så värst stort.
                  Mvh/Andreas.

                  Kommentar

                  • dala
                    Användare
                    • november 2007
                    • 154

                    #10
                    Ursprungligen postat av A C-son
                    Jo, det är fina "flaggor" !

                    - 5st corydoras ......
                    - 2st Ancistrus
                    - 5-10st Dolkstisktetra
                    - 2st Flaggciklider

                    Corydorasmalar vill gärna vara ett litet "gäng"
                    När det gäller Flaggciklider så räcker det nog med två ihop med dina scalarer!
                    Idealet vore såklart ett fint par vfr du kanske skulle skaffa en grupp och senare gallra inna de vuxit upp helt för ibland kan den "fredliga" flaggcikliden vara lite intolerant gentemot artfränder, särskilt om karet inte är så värst stort.
                    Mvh/Andreas.
                    Aha, okej. Tack så hemskt mycket för tipsen. Blir att köra på den blandningen sen när det är dags..
                    Börjar däremot oroa mig för mina scalarer, de har betett sig riktigt konstigt idag.
                    De rör sig knappt inget, utan gömmer sig antingen under pumpen eller bredvid och står helt stilla. En i lodrätt ställning brevid pumpen och en på botten i lodrätt som man bara genom att gälarna rör sig kan se att den lever.
                    Är detta vanligt eller något man bör kolla, har inte möjlighet att mäta vattnet då såna saker ska köpas imorgon.
                    De simmade omkring så mycket och hade kul igår..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...