SA Setup till 720, tror ni detta är lämpligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    SA Setup till 720, tror ni detta är lämpligt?

    Skall hämta ett 720 till helgen och har funderat på hur setupen skall se ut i karet.
    Har kommit fram till vad jag ksulle tycka var en trevlig setup, men frågan är om den ksulle funka. Vad tror ni?

    Hypselacara temporalis 1+1 = Choklad Ciklid

    Satanoperca Daemon 6st

    Crenicichla Menesezi 1+1

    Heros sp. Redshoulder 1+1

    Inredning kommer bestå av rötter, grenar och btn moduler.

    Alternativt så funderade jag på 2+2 Hypselacara temporalis
    istället för heros
    MVH

    Kristofer
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Hej!

    Spännande artsammansättning. Det är helt klart ett akvarium jag hade velat se. Frågan är hur väl det hade funkat i verkligheten?

    Som jag har förstått det är S. dameon väldigt svåra. Der är dels rätt busiga och dels extremt känsliga för dåliga vattenvärden. Lågt PH ska också vara viktigt. Jag hade nog tänkt två ggr innan jag skaffade den arten och i så fall haft bara den och kanske en av de andra arterna.

    Sen tror jag det kan bli problem med tempramentsskillnader mellan de olika arterna. Chokladerna är snälla, Crenicichlorna är stygga och dameon är busiga, heros kan vara tuffa men vill ha lungn och ro i akvariet.

    Jag tror att det hade funkat bättre om du bytta S.dameon mot tex G. sp orangehead Tapajos eller kanske A. heckeli.

    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Jag känner oxå att det är en kombination som om den fungerar skulle vara mycket intressant..
      När de gäller Daemon så kommer jag tänka efter både en,två och tre gånger innan jag införskaffar dem.
      Frågan är om man orkar hålla på och laborera med vattnet i den grad som de skulle behövas för att hålla rätt vatten värden.

      Därför har jag sneglat lite på S. Acuticeps och S. Lilith med..
      Skall läsa på mer om den i South American Eartheaters, men har för mig att Lilith är enklare och även Acuticepsen är inte riktigt lika känslig.

      Crenicichla är ju generellt en elak jävel, men jag har vart i kontakt med folk som har Menesezi ihop med Skalare, Blå Ciklid och Corrydoras Sterbai och det funkar bra för honom.
      Men däremot så lär de behövas en del gömställe för att Crenicihlan inte skall leva jävel i karet.
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Satanoperca är deffinitivt en av mina favoritgrupper och S. acuticeps tycker jag efter vad jag sett i butik verkar vara väl så snygg som S. dameon. Den är lite mindre och snällare tror jag men den är minst lika känslig som andra Satanoperca då det gäller nitrit och bra vattenvärden. Om den tål neutralt PH vet jag inte.

        Crenicichla ihop med blåciklid och scalar kan kanske funka men båda dessa är ju extremt tåliga fiskar. Det är inte satanoperca (och inte H readshoulder heller, chokladerna är kanske inte känsliga men väldigt försynta). Det finns en del att tänka på men det blir säkert bra till slut.

        mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        Arbetssätt...