Schackbrädesciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • agalychnis
    NCS Medlem
    • september 2004
    • 195

    Schackbrädesciklid

    Hej!
    Är det någon som har erfarenheter av Schackbrädesciklider (Dicrossus filamentosus)? Funderar på att ha dem tillsammans med diskus och lite tetror.
    Det verkar som att de vill ha ungefär samma biotop, vattenvärden och temperatur som diskusar.

    Tacksam för synpunkter!
    J-E
  • Gäst

    #2
    Ursprungligen postat av agalychnis
    Hej!
    Är det någon som har erfarenheter av Schackbrädesciklider (Dicrossus filamentosus)? Funderar på att ha dem tillsammans med diskus och lite tetror.
    Det verkar som att de vill ha ungefär samma biotop, vattenvärden och temperatur som diskusar.

    Tacksam för synpunkter!
    J-E
    En mkt vacker liten ciklid (upp till 10 cm) som brukar hålla sig nära botten på karet. Tycker dock att de kan vara "kinkiga" ibland så det krävs god vattenkvalite för att de skall komma till sin rätt. Räknar iofs med att du jobbar så gott du kan med det till dina diskusar. När de väl funnit sig till rätta i karet brukar det funka bra. Har aldrig haft några diskusar så jag kan inte bedömma hur de funkar tillsammans men tror det går utmärkt.
    Vilken temperatur har du till diskusarna? Haft mina schackbrädesciklider i akvarier med en temp runt 25 grader... vet inte hur hög temp de accepterar... Uppsakattar smått levandefoder mkt!
    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • drd
      Användare
      • december 2004
      • 1112

      #3
      Jag har såna tillsammans med mina skalarer och jordätare numera, tidigare gick dom med diskus i samma burk också.

      Det var inga som helst problem, dom käkade samma mat och gillade den högre tempen oxå.
      Nu har jag haft dom i mitt 720 liters kar i snart ett år, köpte dom på Åleds på väg upp från gbg´s auktion förra året.
      // drd

      Nu med ännu fler malar.......L046 igen

      Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

      Kommentar

      • agalychnis
        NCS Medlem
        • september 2004
        • 195

        #4
        Tackar för synpunkterna! Jag är i planeringsstadiet för ett "amazonas-kar", med bl.a. Diskus, lite tetror och förhoppningsvis några schackbrädesciklider.
        Blir nog ett kar med måtten, 135*50*70 (LBH)= 472 Liter, med mycket rötter och få växter. Har eget mjukt vatten med ph 6.0, så det borde vara perfekt!

        J-E

        Kommentar

        Arbetssätt...