discus och scalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ron426
    Användare
    • maj 2008
    • 112

    väldigt fint

    jo, jag hadde tre små discus av samma art, och dom dog en efter en under några få dagar, helt plötsligt, de var friska innan och åt med god aptit, men de växte inte, så uppenbarligen var de fel på alla tre, men inte resten av min fisk, så de var nog ett fel i deras kull, alla tre kom från samam kull. du kan möjligen haft ett liknade fall, för jag tror ju inte scalarerna e orsaken. doch sejs det ju att discus bör vara Fler än scalarerna, samt lika stora eller större. jag vet inte hur många discus du hadde och hur stora de var?
    http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

    Kommentar

    • nils42
      Användare
      • januari 2003
      • 931

      Ursprungligen postat av kaj.p
      Slänger in en ny bild på mina. O gälparasiter nja slår möjligtvis ut yngel på så kort tid ingen större fisk. Låter mer som något mekaniskt fel. Hur stora var de Nils.
      Hej!
      Discusen var fullvuxen 1,5 år gamla.
      Mer mekanik än ljus, värme och pump har jag inte i akvariet och de fungerade normalt. Nytt vatten några dagar innan ( kommunalt )
      Gälparasiter låter lite udda för plötslig död tycker jag själv också.
      Allt här i livet har ju någon orsak och det är just det som är frågan.
      Hälsn Nils

      Kommentar

      • Ron426
        Användare
        • maj 2008
        • 112

        har du Ingen värme Eller pump i karet??? det e ju nästan samma som att mörda discusen, om du inte har över 26 graders rums temp så att karet har samma....och ingen pump? det behövs ju circulation!
        http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

        Kommentar

        • nils42
          Användare
          • januari 2003
          • 931

          Ursprungligen postat av Ron426
          har du Ingen värme Eller pump i karet??? det e ju nästan samma som att mörda discusen, om du inte har över 26 graders rums temp så att karet har samma....och ingen pump? det behövs ju circulation!
          Hej!
          Som jag skrev ovan; MER mekanik än ljus, värme och pump har jag inte.
          I mitt språkbruk innebär det, att jag har ljus, att jag har värme och att jag har pump.
          Hälsn Nils

          Kommentar

          • Ron426
            Användare
            • maj 2008
            • 112

            ok, sorry. men, var scalarerna större eller mindre än discusen?, och du hadde bara två discus, ja?. tvivlar att scalarerna stressat ihjäl dem, men endå. men förmodligen var det nån sjukdom eller något som drabbat dem, discus e ju trots allt kännsligare än scalarer för det mesta
            http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

            Kommentar

            • nils42
              Användare
              • januari 2003
              • 931

              I början 2, sedan 4 discus. Fortfarande 2 skalarer kvar + neontetra och de ser friska och pigga ut
              Hälsn Nils

              Kommentar

              • Ron426
                Användare
                • maj 2008
                • 112

                då var de nog bara någon sjukdom som scalarerna klarade eller så, det e bara att försöka igen med discusar
                http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                Kommentar

                • nils42
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 931

                  Ursprungligen postat av Ron426
                  då var de nog bara någon sjukdom som scalarerna klarade eller så, det e bara att försöka igen med discusar
                  Hej!
                  Du slog nog huvudet på spiken. Frågan är vad är detta " bara någon sjukdom " svalarerna klarade av, men inte discusen?
                  Hälsn Nils

                  Kommentar

                  • Gäst

                    Hej!

                    Hej!
                    Jag har 7 st mycket stora scalarer som går med 9 diskus fungerar bra,/Ann-Mari

                    Kommentar

                    • Ron426
                      Användare
                      • maj 2008
                      • 112

                      ja, jag tvivlar att scalarerna e orsaken till discus död, jag vet själv att de funkar. dock har jag 10 discus och två scalare, och scalarerna e ennu inte så stora, men de växer snabbt som bara den.
                      http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

                      Kommentar

                      • nils42
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 931

                        Ursprungligen postat av annmari
                        Hej!
                        Jag har 7 st mycket stora scalarer som går med 9 diskus fungerar bra,/Ann-Mari
                        Hej!
                        Det låter gott och glädjande. Då kan man ju åtminstone inte beskylla dessa fina scalarer som orsak. Att en art ( discus ) dör helt plötsligt, måste ju naturligtvis ha en orsak.
                        Har någon annan råkat ut för samma sak?
                        Hälsn Nils

                        Kommentar

                        • Whistler

                          Jag kör ett 450 med fyra skalarer och fem discusar. De har bara gått ett par månader, men det funkar rätt bra. De två minsta skalarerna är lika stora som discusarna, men de stora skalarerna är mer än dubbelt så höga. Inga problem. Jag handmatar och alla får mat, det är ingen som kör bort någon annan.

                          Kommentar

                          • nils42
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 931

                            Ursprungligen postat av Whistler
                            Jag kör ett 450 med fyra skalarer och fem discusar. De har bara gått ett par månader, men det funkar rätt bra. De två minsta skalarerna är lika stora som discusarna, men de stora skalarerna är mer än dubbelt så höga. Inga problem. Jag handmatar och alla får mat, det är ingen som kör bort någon annan.
                            Hej!
                            Fortsatt gott och glädjande. Jag måste väl ha råkat ut för en engångshändelse, som därför inte kommer att hända igen.
                            Hälsn Nils

                            Kommentar

                            Arbetssätt...