2 apistohanar i 144 liters..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    Användare
    • september 2006
    • 94

    2 apistohanar i 144 liters..?

    Har varit inne på att ha 6 st fjärilsciklider som skulle få para ut sig i mitt 144 liters, men efter att ha funderat lite så blir jag lite sugen på att ha någon apistogramma istället. Hade tänkt att ha 2 hanar av en art, och sen runt 4-6 honor. Den som ligger på topp just nu är A. agassizi, men vågar man verkligen stoppa ner två hanar i ett 144 liters? Bottenytan är 95x40. Är sugen på dom flesta apistogramma, huvudsaken är att det ska gå bra med 2 hanar och den ska inte vara för lätt att få yngel på. Den får gärna vara ganska vanlig. Övriga fiskar som kommer gå i karet blir 20 st Kolglödstetror, kanske ett par Ancistrus och 5-10 corys.
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    #2
    Ursprungligen postat av Vic
    Har varit inne på att ha 6 st fjärilsciklider som skulle få para ut sig i mitt 144 liters, men efter att ha funderat lite så blir jag lite sugen på att ha någon apistogramma istället. Hade tänkt att ha 2 hanar av en art, och sen runt 4-6 honor. Den som ligger på topp just nu är A. agassizi, men vågar man verkligen stoppa ner två hanar i ett 144 liters? Bottenytan är 95x40. Är sugen på dom flesta apistogramma, huvudsaken är att det ska gå bra med 2 hanar och den ska inte vara för lätt att få yngel på. Den får gärna vara ganska vanlig. Övriga fiskar som kommer gå i karet blir 20 st Kolglödstetror, kanske ett par Ancistrus och 5-10 corys.
    Enligt min erfarenhet är det i minsta laget för två hannar. Jag försökte med samma uppsättning i ett 300-liters och det funkade inte. Varför inte nöja dig med en hanne och flera honor. Vill du kan du också ha fjärilar tillsammans med dom.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • Vic
      Användare
      • september 2006
      • 94

      #3
      Det sägs vara mer och bättre yngelvård om man har fler än en hane i akvariumet och så är det kul att se när hanarna spänner och utmanar varrandra om reviret(utan att någon ska fara illa såklart)

      Kommentar

      • Vic
        Användare
        • september 2006
        • 94

        #4
        Tror du inte ens att det går om jag har riktigt mycket gömställen och börjar med ungdjur som får växa upp med varrandra?

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Kan gå med verkligt många gömställen och klara avgränsade revir. Risken du tar är ändå att en hanne klipper hela karet, och då kommer den andre hannen att sakta tyna bort. Jag hade nog hållt mig till en hanne och två honor (de ska ju också ha sina revir). Fjärilar som "komplement" - apisto och fjärilar har lite olika revirkrav, så det borde gå att inreda karet bra så att båda arterna får plats.

          Tror för övrigt du får samma effekt med bra yngelvård om du kör någon "ditherfish" i mellanskiktet/ytan. Apiston blir extra vaksam om det finns något som kan upplevas som hot mot ynglen. Men det är klart, någon fight får man inte se. Är hannarna exakt lika stora så kommer det att funka, men det är svårt att få till det så. Hade ett 110-liters med två par opalciklider i, och hannarna var exakt lika stora - det är nog en av mina allra bästa akvaristiska upplevelser. Fast en vacker dag så utmanade en av dem den andre, och det blev munkamp av. Naturligtvis så vann den ene, och den andre var död dagen efter.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Vic
            Användare
            • september 2006
            • 94

            #6
            Hm, ok! Tack för ditt utförliga svar!

            Jag tror nog att jag kör på fjärilar ändå.. Det verkar lite lättare. Ska skaffa 6 st VF om jag får tag på det som ska få para ut sig, har hört att det ska gå bra, vad tror ni?

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • februari 2004
              • 1127

              #7
              Ursprungligen postat av Vic
              Hm, ok! Tack för ditt utförliga svar!

              Jag tror nog att jag kör på fjärilar ändå.. Det verkar lite lättare. Ska skaffa 6 st VF om jag får tag på det som ska få para ut sig, har hört att det ska gå bra, vad tror ni?
              Det kommer säkert att gå bra! Zoomässan har VF fjärilar.
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Jag har 3 hanar Apistogramma kakaduides + 6 honor i ett 140 liters, och det går bra.

                Men det måste vara överfullt med gömslen.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Fjärilarna kommer att gå bättre än flera Apisto, tror jag i allafall - men inga firrar har läst böckerna, så det kan gå bra som i Wilhelms fall. Tänk på att VF fjärilar är betydligt trixigare att hålla än de akvarieodlade. Bättre vattenkvalitet och bra vattenvärden är nästan ett måste, ffa om du ska ha yngel på dem. De är inte heller lika färgstarka som de akvarieodlade.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Vic
                    Användare
                    • september 2006
                    • 94

                    #10
                    Ok!
                    Vågar man sätta ner en trio A. agassizii och 2 par fjärilciklider i akvariumet?

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Vågar och vågar... jag hade satsat på ett par fjärilar och trion. Firrarna kommer bättre till sin rätt om de har lite space.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • plåtis
                        Användare
                        • juni 2002
                        • 212

                        #12
                        Jag har haft 2 par fjärilar och 2 hannar + 4 honnor av A Cacatuoides i ett 150 liters. Men den mindre hannen av A såg man inte mycket av. Och det var mycket med växter och rötter. Men det blev yngel av Apiston som växte upp. Men inga fjärils yngel. Tycker det är en problem med fjäril när det gäller att föda upp yngel,
                        Lasse.H

                        Kommentar

                        • Vic
                          Användare
                          • september 2006
                          • 94

                          #13
                          Tack så mycket för alla svar!!
                          Är född som våg, har svårt för att bestämma mig Ett till förslag! 3 st Bolivianska fjärilsciklider och en trio A. agassizii? Hade tänkt köra på Bolivianerna först så dom kan para ut(om det inte är 3 hanar/honor)
                          Vilket pH ska jag ha?

                          Kommentar

                          • malawialex
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 125

                            #14
                            Vf fjärilsciklider finns inte just nu på zoomässan. va inne där i veckan och dom hade inga. men han brukar ha mycekt dvärgciklider. det är ett bra ställe om du ska se mycket dävrgciklioder på en dag.
                            375l : malawi
                            253l : tomt
                            222l : yngel malawi

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Bolivianska fjärilar blir rätt stora, osäker på om jag skulle rekommenderat något sällskap till dem i ett så litet kar. Om du inte tänkt odla firrarna så kan du köra med vanligt kranvatten, högt pH funkar fint för att hålla fisken. Vill du ha chans att få fram yngel får du gå ner mot pH 7 och kanske ännu lägre med agassizin. Se upp med pH-värden under sju, lätt hänt att det sjunker mycket snabbt när man lirar med lågt pH. Inte skoj att hamna på pH 4 "av misstag".

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...