Mal i discus tank

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • februari 2005
    • 143

    Mal i discus tank

    Hejsan.

    En liten fråga, startat discus kar, stoppade i två små (4cm) gibbiceps i karet.
    Har sett att dessa giullar att suga på discusarna....öhh... varför gör de detta?
    Är det farligt för discus?
    Vad händer när de blir större?
    Bör jag byta?

    /Jim
  • drd
    Användare
    • december 2004
    • 1112

    #2
    JA du inte e det så skoj för diskusarna inte att bli avsugna av ett par ettriga pleckos inte

    Det kan till och med vara så pass stressande att dina diskus mår riktigt dåligt av det och blir sjuka och inte repar sig igen så släng ut dom där sugmalarna igen och släng ner ett par små ancistrusar istället till dina alger och kanske ett gäng otocinklusar.
    // drd

    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Hade samma problem med Otosar när jag hade discus, en av dem kom på att det var en utmärkt proteinkälla att äta av discusens slemlager, den Otocinclusen fick en snabb och smärtfri död. Som drd skrev, ut med dem direkt för det stressar discusarna oerhört.
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Hej!
        Lilljimpna orsaken till att malarna gör så är att dom gilla r sekretet som diskus kan utsöndra det är mums mums för dom,Mvh Ann-mari

        Kommentar

        • lilljimpan
          Användare
          • februari 2005
          • 143

          #5
          vad ska jag ha istället då? Någon som testat sturisoma? (stavniing?) (helicopter mal) vill ju ha i någon alg ätare

          Kommentar

          • discusred
            Användare
            • juni 2004
            • 851

            #6
            Ursprungligen postat av lilljimpan
            vad ska jag ha istället då? Någon som testat sturisoma? (stavniing?) (helicopter mal) vill ju ha i någon alg ätare

            Dom är dom största bovarna när det gäller suga fast på discus!!!
            Testa en Hypancitrus art.

            Kommentar

            • Anemon
              Användare
              • juni 2006
              • 156

              #7
              Nu blir jag nyfiken!

              Är det bara på just palettciklider som malar suger sig fast? Och gäller det alla malar?

              Kommentar

              • Anemon
                Användare
                • juni 2006
                • 156

                #8
                "Palettciklider"

                nu vart detsnurrigt i alla fall

                Diskus åsyftas givetvis * snurrig idag*

                Kommentar

                • olaJ
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 584

                  #9
                  Med tanke på alla glada psykedeliska färger och mönster det finns på era favoritfiskar så får dom väl för f-n finna sig i att bli betraktade som slickepinnar......hrrmmmpp.....bjuda ut sig på det viset för att sedan ångra sig, duger icke!
                  "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 1159

                    #10
                    Jag har aldrig haft problem med ancistrus och discusar, det verkar som om det är individuellt från mal till mal om de gör detta, kan vara att brist på mat triggar detta beteende, och att de sedan fotsätternför att det är ett smidigt sätt att få mat, men det är bara en spekulation.
                    Senast redigerad av Bilbo; 05 mars 2007, 17:47.
                    // Magnus Arvidsson

                    Kommentar

                    • odis
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 74

                      #11
                      Jag kör med guld-ancistrus tillsammans med mina diskus. Tycker att de är mer "värmetåliga" än den vanliga svart/bruna. Däremot skall man nog undvika att ha malar tillsammans med diskus om man vill odla då malarna är "romtjuvar". (Möjligt att man kan klara det med en nattlampa men jag skulle inte chansa...)
                      //Anders

                      http://www.hallandsakvaristerna.org
                      http://www.gcg.se
                      http://www.ladycoons.se

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 1919

                        #12
                        Ursprungligen postat av odis
                        Jag kör med guld-ancistrus tillsammans med mina diskus. Tycker att de är mer "värmetåliga" än den vanliga svart/bruna. Däremot skall man nog undvika att ha malar tillsammans med diskus om man vill odla då malarna är "romtjuvar". (Möjligt att man kan klara det med en nattlampa men jag skulle inte chansa...)
                        borde ju inte vara någon skillnad på guld och vanlig tycker ja

                        Kommentar

                        • maltandis
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 1567

                          #13
                          Skicka i nåra corydoras istället, men de äter ju inte så mycket alger. Fördelen med corydoras är ju att de syns å det é ju kul om man ser sina firrar:-)
                          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                          Kommentar

                          • R66

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bilbo
                            Hade samma problem med Otosar när jag hade discus, en av dem kom på att det var en utmärkt proteinkälla att äta av discusens slemlager, den Otocinclusen fick en snabb och smärtfri död. Som drd skrev, ut med dem direkt för det stressar discusarna oerhört.
                            Var kan man hitta en lista på vilka malar/fiskar man kan ha i sitt Discus-kar?
                            Jag har också haft bekymmer med att malarna suger sig fast på fiskarna...
                            Det hade varit kul om någon har en mer eller mindre komplett lista på vilka som dels klarar av vattnet och dels inte är elaka fiskar!

                            Kommentar

                            • Lutt
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 1919

                              #15
                              Ursprungligen postat av R66
                              Var kan man hitta en lista på vilka malar/fiskar man kan ha i sitt Discus-kar?
                              Jag har också haft bekymmer med att malarna suger sig fast på fiskarna...
                              Det hade varit kul om någon har en mer eller mindre komplett lista på vilka som dels klarar av vattnet och dels inte är elaka fiskar!
                              lista med malar


                              Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...