Biotodoma cupido???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Liza

    Biotodoma cupido???

    Nu har inte jag en aning om mina cupido darlings är sydamerikanska, men till min undran: Jag har ett par och hanen har börjat bete sig mycket underligt de sanste dagarna!
    Han gömmer sig bakom en stock och ligger prick stilla, och varje gång honan kommer och ska kolla läget jagar han bort henne! Däremot står han bara helt still när en av mina kurvciklider kom och nafsade på honom!
    Honan har någon mystisk lekdräkt för hon har mycket mer färger än vanligt. Kan detta ha något samband med hanens plötsliga behov av att vara ensam? Dessutom stryker hon magen mot botten ibland! Hon kliar sig inte utan glider bara med magen mot botten!
    Detta är mycket mystiskt och jag vet inte vad som har tagit åt de små liven, kan någon kunnig person hjälpa mej, börjar bli orolig!!! Kram/Liza

  • Mikael Olsson

    #2
    Ovanligt mycket färg på honan hos Biotodoma cupido brukar betyda att lek är på gång.
    Problemet med Biotodoma är dock att hanarna relativt ofta inte är "på humör" när honan tycker att det är dags! Detta brukar kunna avhjälpas genom att hålla fler fiskar i grupp istället för parvis (Biotodoma är inte speciellt "trogna"). Biotodomayngel är också relativt känsliga den första tiden.
    Fiskar som ligger still mot botten är aldrig bra. Jag har själv vid ett tillfälle råkat ut för att en Biotodoma fick typiska bukvattensotsymptom (trådig ljus avföring + uppsvullen buk), vilket annars är ovanligt bland "jordätare". Håll utkik efter symptom!

    //Mikael

    Kommentar

    • Liza

      #3
      oj...det blev fel....ivarje fall fick kurvcikliden så stora sår att han dog...det var vid detta tillfälle som bulan uppstod. Cupido hanen beter sig inte direkt som att han är sjuk, han verkar bara besvärad av finnen. Ha det bra/Liza

      Kommentar

      • Liza

        #4
        Nej vafan nu blev detta jättekonstit! Hälften av det jag hade skirivit föll bort!!!
        Till saken: Det är inte bukvattensot, däremot har hanen något som liknar en inåtvänd finne på sidan. Jag har kollat honom en vecka nu, och nu ser det ut som att det börjar komma var ur "finnen". Det kan ju iofs vara någon trevlig parasit åxå... Han beter sig inte direkt som att han är sjuk, men han verkar besvärad av "finnen". Den kan kanske ha uppkommit i samband med ett misstänkt slagsmål med en kurvciklid för ett tag sedan. Detta är väldigt mysko! Svara, viktigt!!! Kram/Liza

        Kommentar

        Arbetssätt...