a. borelli

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle
    Användare
    • maj 2002
    • 387

    #46
    Honorna är alltid gula, oavsett vilket område eller vilken färg hanarna omkring dem har.
    Det är bara hanarna som uppvisar en varierad (polykromatisk) färgsättning. Bestående av gult, blått och röda prickar.

    Precis som Erik skriver, så är uppträder färgvarianterna syntopiskt. Alltså alla varianter kan förekomma på samma fångstplats.

    Dock så dominerar den blå (opalfärgade) varianten i södra utbrednings området. Och den gul blå, traditionella varianten dominerar i norr.

    I öster så dominerar (se tidigare inlägg) kraftigt gula färgvarianter. Ofta kan hela huvudet och nacken vara kraftigt gulfärgade.

    Några exempel på typiska färgvarianter:

    Yellowhead


    vanlig blå gul


    Uruguay borelli


    Opal


    Mvh/ Per

    Kommentar

    • Pelle
      Användare
      • maj 2002
      • 387

      #47
      .....ny fungerande länk till en färgvariant från östliga utbredningsområdet:

      Uruguay borellii


      Mvh/ Per

      Kommentar

      • Felipe
        Användare
        • april 2002
        • 327

        #48
        Nar du sager "Uruguay borelli", vet du da vem det ar som fangade dessa?
        Felipe

        Kommentar

        • Pelle
          Användare
          • maj 2002
          • 387

          #49
          Jag menade "Rio uruguay´s....flod system". Syftade på de iaktagelser som Wolfgang Staeck har gjort i Sao Borjas området (i Brasilien).
          Vad jag vet så har det inte hitills varit känt i "apistokretsar" att Borellii kunde fångas, så långt söderut som i Uruguay (landet). Jag undrar, blev Sven Kullander överraskad över att kunna fånga Borellii i Artigas?

          Vad jag har förstått av de diskussioner som har förts på Apistogramma.com´s forum, så har även förekomsten av Commbrae i Uruguay givit en del "höjda ögonbryn" bland en del experter (syftar i första hand på Mike Wise) .

          Mvh/ Per

          Kommentar

          • Felipe
            Användare
            • april 2002
            • 327

            #50
            Ursprungligen postat av Pelle
            Jag menade "Rio uruguay´s....flod system". Syftade på de iaktagelser som Wolfgang Staeck har gjort i Sao Borjas området (i Brasilien).
            Vad jag vet så har det inte hitills varit känt i "apistokretsar" att Borellii kunde fångas, så långt söderut som i Uruguay (landet). Jag undrar, blev Sven Kullander överraskad över att kunna fånga Borellii i Artigas?

            Vad jag har förstått av de diskussioner som har förts på Apistogramma.com´s forum, så har även förekomsten av Commbrae i Uruguay givit en del "höjda ögonbryn" bland en del experter (syftar i första hand på Mike Wise) .

            Mvh/ Per
            OK!, NU AR JAG MED....
            DET HADE INTE FORVANAT MIG OM STAECK HADE FANGAT BORELLI DA HAN VAR HAR FOR NAGRA AR SEDAN OCH FANGADE (ILEGALT...) NAGRA FA MIL FRAN SAMMA PLATS.

            OM SVEN BLEV OVERRASKAD?, VET EJ, FRAGADE INTE
            MEN JAG TROR INTE HAN BLIR OVERRASKAD LANGRE NAR DET GALLER FANGST I URUGUAY, VI HAR JU FANGAT EN DEL ARTER SOM "INTE" SKULLE FINNAS I DE VATTENDRAGEN DEM FANGADES(BASIN) SASOM NAGRA CRENICICHLOR OCH GYMNOS.


            MAN HAR VETAT OM A.commbrae I SALTO (100 Klm. soderut om A.borelli platsen) SEDAN 1996 TROR JAG....
            ENLIGT MIN ERFARENHET BEHOVER EN DEL EXPERTER BLOTTA NER SINA FOTTER LITE MERA INNAN DE UTTALAR SIG
            DET ENDA JAG KAN UTTALA MIG OM AR DET ATT A.commbrae FINNS I FLERA PLATSER RUNT OM I SALTO OCH ARTIGAS, OCH A.borelli HAR AN SA LANGE BARA FANGATS I ARTIGAS.
            MEN JAG KAN ABSOLUT INGENTING OM APISTOS; HAR BARA FANGAT DEM MEN ALDRIG TAGIT NAGRA MED MIG HEM.
            (oj var jag var sur idag......sorry.....det beror nog pa att vi ska ge oss ut pa fangst denna helg och det har regnat sedan i tisdags...)
            Felipe

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #51
              Det är roligt med fisk. Man tror att man börjar lära sig var dom bor och hur dom ser ut. Och plötsligt dyker det mest oväntade upp. Riksmuseet har ganska mycket fiskar från Paraguay och Uruguay. I Paraguay gjorde vi åtskilliga resor till 100-tals platser under en 6-årsperiod. På dom 2-3 sista insamlingstillfällena, alla relativt nära vår bas, museet i San Lorenzo, hittade vi flera arter som vi aldrig fått förut. Varför hade vi inte hittat dem tidigare?

              Det är precis som fiskargubbarna i Stockholms Skärgård som fiskat i 30 år och plötsligt får upp sin första sjurygg eller tångspigg.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #52
                Vilken bra tråd om en gammal.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                Arbetssätt...