Cichla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    Ursprungligen postat av Allbrand
    Alla cichlorna på Universeum äter för fullt !
    idag köpte jag räkor med skal som du sa och mycket riktigt så tog dom
    honan är piggast hon kommer till mat hålet o hugger efter fingret,
    jag tror dom blev lite stressade av att komma ner imitt kar jag har gallrat ordentligt nu .
    dom går med 3 pearsi 4 fredrichstali och 2faceatum.
    dessa fiskar är verkligen kanonsnygga det häftigaste jag haft
    tack för all hjälp när vi packade (teamvork)
    hör av dig om du kommer förbi göteborg!
    Off topic. Så mina gamla pearsei lever än. Hur stora är de?

    Kommentar

    • Allbrand

      Ursprungligen postat av Lundensis
      Off topic. Så mina gamla pearsei lever än. Hur stora är de?
      Tyvär så är hanen inte kvar och honan har flyttat tillPatrik på tjörn i ett 1200liter
      dom pearsi jag har är från egen uppfödning föräldrarna till dom köpte jag av sandbylasse 1994,
      Vad har du i ditt kar?

      Kommentar

      • MickeA
        Användare
        • juni 2003
        • 456

        Ursprungligen postat av Allbrand
        Alla cichlorna på Universeum äter för fullt !
        idag köpte jag räkor med skal som du sa och mycket riktigt så tog dom
        honan är piggast hon kommer till mat hålet o hugger efter fingret,
        jag tror dom blev lite stressade av att komma ner imitt kar jag har gallrat ordentligt nu .
        dom går med 3 pearsi 4 fredrichstali och 2faceatum.
        dessa fiskar är verkligen kanonsnygga det häftigaste jag haft
        tack för all hjälp när vi packade (teamvork)
        hör av dig om du kommer förbi göteborg!
        Då så, bara dom får acklimatisera sig lite till så kommer du nog att få se det häftigaste ätbeteende du nånsin sett i ett akvarium. Dom har inga tänder men dom biter hål på händerna ändå om man inte är försiktig. Hör gärna av dig/er nån mer gång och berätta hur det går.

        Jag hade hoppats (och bävat för) att Frölunda skulle hamna i kvalserien, i så fall hade jag nog blivit tvungen att åka ner till Göteborg när dom möter Leksand, men nu verkar det ju inte bli så. Ska försöka övertala polaren att vi förlägger årets dykresa lite längre söderut i sommar så kan vi ta Universeum istället för Havets hus för en gångs skull.

        Kommentar

        • Torsten
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 647

          Så dina gamla Cichlor går på Universeum nu Micke?? Coolt...
          Hur gick det med alla yngel då??

          Kommentar

          • MickeA
            Användare
            • juni 2003
            • 456

            Ursprungligen postat av Torsten
            Så dina gamla Cichlor går på Universeum nu Micke?? Coolt...
            Hur gick det med alla yngel då??
            Japp, alla utom två som David tog hem själv. Jag trodde att det gick strålande med ynglen för dom äter och växer så det knakar, men nu när jag matade nyss så var det ett som var väldigt hängigt och stod bara uppe i ett hörd, så såg det inte ut när jag matade i förmiddags, misstänker att det blir en förlust till och så är jag nere i fjorton återstående. :-/

            Idag har jag handlat en djävulsk, ursäkta uttrycket, massa växter och nyss har jag, iförd våtdräkt, krupit runt i det 20cm djupa vattnet i akvariet och planterat dessa under ett par timmar. jag tror det blec ganska bra, vi får se, akvariet är under uppfyllning nu igen.

            Sen ska jag nog tömma i min stackars discus, mina tre pansarmalar och mina fyra-fem ancistrus i stora akvariet och flytta cichlaynglen till 400-litersburken och låta dem växa upp där istället, kanske plantera in någon sorts lättförökad kompisfisk också däri så har dom mat så dom klarar sig ett tag framöver.

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              Ursprungligen postat av Allbrand
              Tyvär så är hanen inte kvar och honan har flyttat tillPatrik på tjörn i ett 1200liter
              dom pearsi jag har är från egen uppfödning föräldrarna till dom köpte jag av sandbylasse 1994,
              Vad har du i ditt kar?
              Bocourti, loiselli, tetracanthus, friedrichsthalli, JD, carpinte, grammodes.

              Kommentar

              • MickeA
                Användare
                • juni 2003
                • 456

                Nu är jag så fräck så att jag bumpar upp den här tråden med en färsk bild på ett av ynglen mina. Dom har växt rätt duktigt på sistone sedan dom började käka frysta mygglarver. Idag testade jag med mysis också och det åt dom med glupande aptit. Har 11 eller 12 stycken kvar nu.

                Det är inte det lättaste att ta kort på dem för dom står aldrig stilla, lyckades få med en skaplig bild i alla fall.

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 647

                  Hur är dom på torrfoder? Eller skulle det vara dömt att misslyckas??

                  Kommentar

                  • MickeA
                    Användare
                    • juni 2003
                    • 456

                    Har prövat med granulat några gånger men det uppskattas inte. Dom smakar men spottar ut det. Precis som med svarta mygglarver. Fast med övning kanske det går.

                    Kommentar

                    • Torsten
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 647

                      Drar igång denna gamla tråden lite.....

                      Har 10st Cichla Temensisyngel nu. Helt klart fräcka fiskar med stor aptit...
                      Torrfoder e sådär, frysfored bättre, men det som går åt direkt e Ancitrusyngel!

                      Hade 4-5 i akvariet från början för att hålla rent och efter mindre än en vecka e alla borta, jag hann se stjärten sticka ut ur munnen på en av abborrarna...

                      Kommentar

                      • Leopoldi
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1082

                        ...

                        Kommentar

                        • Leopoldi
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 1082

                          Anli´s gammla firre

                          Kommentar

                          • tjornpatrik
                            Användare
                            • augusti 2006
                            • 830

                            Snygg Leopoldi. Har inte haft Cichlor själv men blev vansinnigt sugen när jag såg Davids (Allbrand) live. Vilka enorma och vackra varelser!

                            Offtopic:
                            Såg att Lundensis frågade om sina gamla Pearsei tidigare i denna tråden ,här kommer en bild på de tre som jag övertagit från David: http://www.geting.se/viewimage.php?i...pearsei%20.jpg .jpg
                            ( Är medlem och ansökt om NCS behörighet men inget händer varför jag lägger upp den på geting )

                            Kommentar

                            • Lundensis
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 2262

                              Ursprungligen postat av patriks155
                              Snygg Leopoldi. Har inte haft Cichlor själv men blev vansinnigt sugen när jag såg Davids (Allbrand) live. Vilka enorma och vackra varelser!

                              Offtopic:
                              Såg att Lundensis frågade om sina gamla Pearsei tidigare i denna tråden ,här kommer en bild på de tre som jag övertagit från David: http://www.geting.se/viewimage.php?i...pearsei%20.jpg .jpg
                              ( Är medlem och ansökt om NCS behörighet men inget händer varför jag lägger upp den på geting )
                              Fin bild och fina fiskar!

                              Kommentar

                              • Fiskliv.se
                                NCS Medlem
                                • december 2017
                                • 29

                                Dammar av denna gamla tråd och slänger in en fråga till er som fått lek på Cichla, har ni haft lek med en hane och flera honor? Jag har nämligen lek på g med Kelberi där hanen har två honor som är villiga.
                                www.fiskliv.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...