Cichla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • juni 2003
    • 456

    Inatt har det hänt grejer i karet igen. *pust* Vaknade vid halv fyra av en djäkla smäll nerifrån källaren. Jag sover på övervåningen! Dock gick jag inte ens upp, jag blev lite rädd att det var nåt som hade gått sönder i akvariet, men efter en stunds lyssnande på helspänn avskrev jag det i mitt stilla sinne som att det måste ha varit någonting på radion som jag hade missat att stänga av innan jag somnade. Jag har ju skadat mitt knä och måpste spänna på en stödskena för att kunna gå någorlunda och trappor är ingen hit, därför gick jag inte ner och kollade.

    Stängde av radion och somnade om, två-tre timmar senar kom nästa rejäla smäll som fick mig att vakna, nu var det ju ändå morgon så det var lika bra att gå upp och halta ner i källaren.

    När jag tittar in io akvariet som bara har nattlampan tänd ser allt normalt ut först men sen ser jag att en av cichlirna har nånting STORT intryckt i munnen, det visar sig vara min åtta år gamla scalarehanne som jag gjorde misstaget att släppa i stora burken för några månader sedan, den har varit livrädd och gömt sig bakom en stubbe sedan dess och inatt tog så hans liv slut.

    Vidare upptäcker jag att två stycken täckglas saknas, dessa är 73x33cm och 4mm tjocka, väger därmed en hel del dessutom är det nog 7-8 cm mellan vattenytan och glasen.

    Täckglasen hittade jag i akvariet, det ena hade gått sönder men det andra hade klarat sig sånär som på att det blivit lite stött i ena hörnet. Det trasiga gick faktiskt att lägga tillbaka, men det är en stor bit borta i ena kanten.

    Jag fiskade upp glasen och blev därmed biten ett par gånger. Nog för att dom inte har några tänder, men det känns ändå en del när dom brakar in i en i 200km/h!

    Lägger tillbaka glasen och upptäcker en stor romkaka på bakgrunden igen samt att det andra lekparet verkar riktigt på gång, det lär nog bli en romkaka till inatt eller imorgon natt misstänker jag.


    Gick upp, åt frukost och grejade lite sen satte jag mig vid datorn en stund när det brakade till i akvariet igen, detta flera timmar senare. Haltade mig in i rummet och såg att alla täckglas låg kvar i alla fall, däremot hade den stackars scalaren blivit utspottad och det var VILD jakt mellan fiskarna om vem som kunde få i sig liket, lyckligtvis hann jag få tag i den med håven innan någonting mer gick sönder.

    Jag börjar ärligt talat tröttna på dessa fiskar nu, skulle hemskt gärna vilja dra upp en kull med yngel bara och sen göra mig av med dom, för just nu är dom billiga!


    Trasigt täckglas:

    Kommentar

    • MickeA
      Användare
      • juni 2003
      • 456

      Romkakan:

      Kommentar

      • xandersx
        Användare
        • september 2005
        • 72

        nänä, du har förmodligen det tuffaste hobbyakvariet i sverige, så ha kvar fiskarna och låt dem bli ännu större.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          Ursprungligen postat av MickeA
          Crenicichla... är inte det en annan sak? Men i alla fall kan det säkert vara så att dom svälter ihjäl också, jag jobbar ju så dumt när jag går skift så jag hinner ju sällan mata mer än en gång om dagen, eventuellt två varannan vecka.
          Jag tror att de svalter ihjal. Ta med en liten artemiaklackare och ett litet akvarium och mata som en vilde pa jobbet. Forstar inte riktigt vad du menar med att Crenicichla ar en annan sak. Enligt Kullanders gamla inaktuella trad ar de systerslakten http://www2.nrm.se/ve/pisces/acara/cichphyl.shtml dvs mer lika kan de inte bli utan att vara en annan cichla.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • MickeA
            Användare
            • juni 2003
            • 456

            Ursprungligen postat av xandersx
            nänä, du har förmodligen det tuffaste hobbyakvariet i sverige, så ha kvar fiskarna och låt dem bli ännu större.
            Hehe, men jag är sugen på att göra det SNYGGT! Det går bara inte att ha ett snyggt akvarie och stora monsterfiskar på samma gång, tråkigt nog, dom grisar och bökar och skitar ner och till slut blir det inte så skoj längre. Och nu har dom ju börjat riva akvariet rent fysiskt också.

            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Jag tror att de svalter ihjal. Ta med en liten artemiaklackare och ett litet akvarium och mata som en vilde pa jobbet. Forstar inte riktigt vad du menar med att Crenicichla ar en annan sak. Enligt Kullanders gamla inaktuella trad ar de systerslakten http://www2.nrm.se/ve/pisces/acara/cichphyl.shtml dvs mer lika kan de inte bli utan att vara en annan cichla.
            Mjao, nu är jag ju faktiskt sjukskriven och har en kull på gång så nu ska det banne mig matas!
            Vad jag menar med att Crenicichla och cichla inte är samma sak vet jag inte, jag bara gissade. Det är du som är biologen här, jag är bara en lekman.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              Enligt senare fylogenier sa ar Crenicichla inte systerslakte. Hursomhelst sa har folk ofta "mystisk" yngeldod hos Crenicichla. Fran egen erfarenhet sa beror denna till 100% pa for lite mat.

              Retroculus ar systerslakte i manga fylogenier. I andra Astronotus.

              Hur ser ynglen ut? Har de ett svart streck langs kroppen?
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • MickeA
                Användare
                • juni 2003
                • 456

                Hmm, det har dom nog, även om det kanske inte är så väldigt väl markerat. Jag har inte riktigt tänkt på det, men jag tror att dom har det.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  Ser ynglen ut sa har? http://www.geocities.com/NapaValley/...teusfemale.jpg
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • MickeA
                    Användare
                    • juni 2003
                    • 456

                    Nja, den svarta randen är inte lika markerad.. Jag letade upp en bild. Syns kanske inte så bra, jag försökte lägga upp en större version på min teliasida, men den vill inte sammarbeta med mig.
                    Senast redigerad av MickeA; 03 november 2006, 12:14.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      Lagg garna in bilder som vi far anvanda i artregistret (och skriv garna en text ocksa): http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?id=327
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • MickeA
                        Användare
                        • juni 2003
                        • 456

                        Nu tyckte telia bättre om mig. Större version av ovanstående bild: http://web.telia.com/~u28005059/cichlayngel.jpg

                        Bilder till artregistret...Ptja... vore man en fotograf så... Men lyckas jag knäppa nåt bra nån gång så laddar jag upp dom.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          Ursprungligen postat av MickeA
                          Nu tyckte telia bättre om mig. Större version av ovanstående bild: http://web.telia.com/~u28005059/cichlayngel.jpg

                          Bilder till artregistret...Ptja... vore man en fotograf så... Men lyckas jag knäppa nåt bra nån gång så laddar jag upp dom.
                          Ser inte ut som crenicichlayngel maste jag saga. Fotot ovan passar utmarkt i artregistret tycker jag!
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 2964

                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Ser inte ut som crenicichlayngel maste jag saga. Fotot ovan passar utmarkt i artregistret tycker jag!
                            Håller med, bättre med någon bild än inga alls!
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            • _Varanus_
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 123

                              Här har jag lite bilder på mina 3 Cichla ocellaris (troligtvis?)

                              Mvh Adam

                              Kommentar

                              • MickeA
                                Användare
                                • juni 2003
                                • 456

                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Ser inte ut som crenicichlayngel maste jag saga. Fotot ovan passar utmarkt i artregistret tycker jag!
                                Okej, för min del får du gärna lägga in det där.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...