Cichla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Eller stall artemian pa kylskapet. Da klacker den snabbt. Alternativt, satt en kraftig glodlampa ovanfor.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • MickeA
      Användare
      • juni 2003
      • 456

      Jag har flyttat in kläckningsanordningen i ett varmare rum nu. Många många som har dött idag med, helt utmärglade, usch vilken skitstövel jag känner mig som nu. :-/

      Testade att mata med röda mygglarver idag. en del åt dem faktiskt, tom dom ynglen som är så nära döden man kan komma lyckades få i sig en och annan larv. Hoppas det räcker åt dem tills jag fått fart på kläckandet igen. Kommer inte att bli ekonomiskt att kläcka artemia at dem i alla fall så nåt nytt måste hittas på till nästa kull. Set dom här som i stort sett förlorade nu i alla fall. Kanske kan rädda ett tiotal om jag har tur.

      Kommentar

      • Torsten
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 647

        Hur går det med dina yngel Micke??

        Kommentar

        • MickeA
          Användare
          • juni 2003
          • 456

          Tre fjärdedelar gick nog åt, men nu har jag ett litet stim som tycks ha klarat sig. Dom käkar faktiskt röda mygglarver, men fortfarande är dom för små för att kunna svälja riktigt.

          Kommentar

          • MickeA
            Användare
            • juni 2003
            • 456

            Med en gnutta sorg i hjärtat så verkar det som att jag blir av med cichlorna på lördag, och i princip alla andra fiskar jag har också. Satte ut ett par annonser igår och jag trodde aldrig att det skulle vara så lätt att sälja dem men det är faktiskt massor med folk som har ringt hela dagen. Tänk om man hade fått lika många samtal angående bilen som jag satte ut annons på samtidigt, men där har inte en människa hört av sig än.

            Usch, det kommer att bli tomt utan kräken. :-/

            Kommentar

            • wofflan
              NCS Medlem
              • september 2003
              • 660

              säljer du ynglen också?
              Mvh Fredrik

              Kommentar

              • MickeA
                Användare
                • juni 2003
                • 456

                Ursprungligen postat av wofflan
                säljer du ynglen också?
                jag vet inte, nu gick det ju så fort med alla andra fiskar så jag tror nog att jag behåller ynglen ett tag till och drar upp dom till lite större storlek. jag måste ju ha någonting kvar att pyssla med tills man får fart på stora burken igen så det lutar åt att dom 15-20 ynglen jag har blir kvar.

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 647

                  Kanonfina fiskar du har Micke, men det körde ihop sig för mig...
                  Har ev. Cichla Temensis-yngel på G, men inget säkert ännu.

                  Blir det Discus å tetror i din balja nu då??

                  Hoppas dina yngel växer till sig, eller det e kanske dom du ska ha i sen??

                  Kommentar

                  • MickeA
                    Användare
                    • juni 2003
                    • 456

                    Ursprungligen postat av Torsten
                    Kanonfina fiskar du har Micke, men det körde ihop sig för mig...
                    Har ev. Cichla Temensis-yngel på G, men inget säkert ännu.

                    Blir det Discus å tetror i din balja nu då??

                    Hoppas dina yngel växer till sig, eller det e kanske dom du ska ha i sen??

                    Jao, jag har inte riktigt bestämt vad det blir. Discus ska ju ha så djäkla varmt så det kanske hindrar annan fisk lite grand, det lutar nog mest åt altumscalarer, jordätare och lioknande, uppblandat med L-malar, pansarmalar, tetror och diversa. en riktig fisksoppa med andra ord.

                    Ynglen växer så det knakar nu när jag har fått dom att äta frysfoder så man slipper kläcka enorma mängder artemia varenda dag. Dessutom har Jocke börjat sälja nån slags levande larver av nåt slag som dom äter med glupande aptit.

                    Temensis vore skoj att testa någon gång.... hehe, men inte än på några år...peppar peppar.

                    Kommentar

                    • Torsten
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 647

                      Såg att det är fler som har Cichlor till salu på nätet.
                      Jag försöker nog sikta in mig på Temensis från Danmark framåt våren!

                      Hojta till sen vad du skaffar så svänger jag nog förbi när vi e uppåt å tar med lite fika den gången.. =)

                      Kommentar

                      • MickeA
                        Användare
                        • juni 2003
                        • 456

                        Då bokar jag några temensisyngel från dig efter att du fått lek på dem, det lär bli ganska lagom tills när jag börjar tröttna på små fjolliga fjärilsciklider och malar.

                        Kommentar

                        • Torsten
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 647

                          Hur går det med dina yngel då?? Växer dom något??

                          Blir det bara lek så är nog yngel inget problem..

                          Kommentar

                          • MickeA
                            Användare
                            • juni 2003
                            • 456

                            Ursprungligen postat av Torsten
                            Hur går det med dina yngel då?? Växer dom något??

                            Blir det bara lek så är nog yngel inget problem..
                            Japp, nu när dom börjat äta frysfoder så går det bra, men helst ska det vara levande. Jocke har börjat ta hem nån slags levande mygglarver, dom kallar dem loppor men jag tycker det ser ut som vanliga vita mygglarver. Dom käkar dom så att dom blir smällfeta, alltså riktigt runde, det är nästan läsigt att se, trodde dom hade fått bukvattensot i en handvändning första gången. Men nu växer dom så det knakar i alla fall. Stor skillnad från dag till dag till och med.

                            Har dock bara 15 kvar, eventuellt tror jag att dom som kommer och hämtar dom vuxna ikväll/imorgon ville ha ynglen med, men vi får se.

                            Kommentar

                            • MickeA
                              Användare
                              • juni 2003
                              • 456

                              Hur går det för dig David? Käkar dom nåt? Jag tänkte ringa men klantade bort alla telefonnummer som inte var sparade i telefonen. Men du läser säkert här.

                              Det slog mig sen att jag visst har matat med skalade räkor en gång och mycket riktigt uppskattades dom inte alls.

                              Kommentar

                              • Allbrand

                                Ursprungligen postat av MickeA
                                Hur går det för dig David? Käkar dom nåt? Jag tänkte ringa men klantade bort alla telefonnummer som inte var sparade i telefonen. Men du läser säkert här.

                                Det slog mig sen att jag visst har matat med skalade räkor en gång och mycket riktigt uppskattades dom inte alls.
                                Alla cichlorna på Universeum äter för fullt !
                                idag köpte jag räkor med skal som du sa och mycket riktigt så tog dom
                                honan är piggast hon kommer till mat hålet o hugger efter fingret,
                                jag tror dom blev lite stressade av att komma ner imitt kar jag har gallrat ordentligt nu .
                                dom går med 3 pearsi 4 fredrichstali och 2faceatum.
                                dessa fiskar är verkligen kanonsnygga det häftigaste jag haft
                                tack för all hjälp när vi packade (teamvork)
                                hör av dig om du kommer förbi göteborg!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...