Cichlasoma festae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredricn

    Cichlasoma festae

    Hej vet någon om det finns någon som har honor till salu göteborgs ombrådet?
    Tror att jag bara lyckats få hannar eller kanske någon som vet hur man ska könsbestämma dom annat än blåa prickar?
  • Erik Wikström
    Användare
    • mars 2003
    • 127

    #2
    Ursprungligen postat av fredricn
    Hej vet någon om det finns någon som har honor till salu göteborgs ombrådet?
    Tror att jag bara lyckats få hannar eller kanske någon som vet hur man ska könsbestämma dom annat än blåa prickar?
    Alexander ylipää här på forumet hade ett vuxet par av festae hanen ca 30 och honan 25.
    Honan var lite mer kompakt i kroppsformen och var betydligt rödare i färgen och hade tydliga blå ränder över hela kroppen. Hanen var mer långsmal och "mindre" randig.

    mvh Erik
    Mvh Erik

    Kommentar

    • nike69
      Användare
      • augusti 2005
      • 172

      #3
      hur stora är dina festae nu då?
      dom kan vara rätt sena att färga ut
      Fisk gör dig smart !

      / Niklas

      Kommentar

      • fredricn

        #4
        En som är 10+ och så 4st som är 6-7 cm

        Kommentar

        • nike69
          Användare
          • augusti 2005
          • 172

          #5
          Jag tror inte du med säkerhet kan fastställa kön redan nu, låt dom gå o bli större.
          Men är du orolig så kan du ju köpa till flera om du söker ett par som slutresultat.
          Fisk gör dig smart !

          / Niklas

          Kommentar

          • SOLO
            Användare
            • augusti 2004
            • 53

            #6
            Ursprungligen postat av nike69
            Jag tror inte du med säkerhet kan fastställa kön redan nu, låt dom gå o bli större.
            Men är du orolig så kan du ju köpa till flera om du söker ett par som slutresultat.
            Ja fastaerna jag köpte utv dig hade ju honan precis börjat komma lite i färger. Vad var hon då...16-18cm vill jag minnas. Nu är hon ca:21-22 och börjar bli riktigt grann. Det är klart att när denna fisk blir så pass stor som den blir så tar det en stund att få på sina färger som det skall.

            Det är ju bara titta på oss som växer.....man får mer färg,prakt OCH kilon ju äldre man blir....och vackrare blir man.....hehheh....så lycka till "fredricn".
            3x200,480,960 SA&CA

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              tycker att vid tio cm ser man skillnad på dem. mina hona tex hade svart på sig ryggfena samt hanen rätt synliga blå prickar på fenor o kropp. hanen är lite mer avlång i kroppen då han blir större. lägger upp vars in bild på dem när de var runt tio cm

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #8
                ...

                ...

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  #9


                  Hanen först, honan bakom.
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • sydamerikanen
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 108

                    #10
                    Jag har haft dessa färgstarka galningar, men om ni ska ha en video med detta disco-tryck måste det väl ändå hända något?! Mina featae på 80-talet var gigantiska och slagtade alla mina mindre sydamerikanare i en ciklidsoppa daterad 1985 och lekte sedan i skrikande rödgul färg med svarta band (honan), så eftersom jag bedömmer denna ciklid som typisk heavy metal i klass med texas ge oss en video som ger arten rättvisa For those about to rock, we salute you!

                    Du brukar bubbla ur dig mer än så här Alex?...
                    375L Sydamerika med rötter och växter
                    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...