Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    Ursprungligen postat av Mike_Noren
    Finns det flera varianter av trifasciata?
    Jag var nyligen på Akvarielagret och de har ett helt kar fullt med vad som skall vara trifasciata, men de saknar linje längs sidan, har inte hög ryggfena, och är nästan helt blå. Ser för mig, som knappt vet nåt om Apistogramma alls, mest ut som gröna kurvciklider... fast blå.
    Var har vi dom???
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      Ursprungligen postat av c90368
      Zoopet.se = 1024*1000 (480 kb) blir betydligt bättre bilder
      Men då förminskas de i inlägget. Sen är zoopet en betalsajt och vi en ideell förening. Vi har inte råd med en massa extra utrymme på servern.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        Ursprungligen postat av Gabbi
        Var har vi dom???
        Högst upp till vänster i Sydamerika-delen. Säkert 50 fiskar, står trifasciata på karet. Reservation för att jag kan ha varit trött & sur och läst fel.
        Senast redigerad av Mike_Noren; 05 oktober 2007, 02:51.

        Kommentar

        • Pelle
          Användare
          • maj 2002
          • 387

          Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Finns det flera varianter av trifasciata?
          Jag var nyligen på Akvarielagret och de har ett helt kar fullt med vad som skall vara trifasciata, men de saknar linje längs sidan, har inte hög ryggfena, och är nästan helt blå. Ser för mig, som knappt vet nåt om Apistogramma alls, mest ut som gröna kurvciklider... fast blå.

          Edit: gröna bågciklider.
          Läs den här tråden om Trifasciata. Det är inte alltid så lätt att försöka strukturera och beskriva arter.
          Läs inläggen från Mike Wise, han är en av de få personerna som kan beskriva och reda ut begreppen kring Trifasciata´s färgformer/ närbesläktade arter.



          Mvh/ Per

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • april 2002
            • 897

            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Högst upp till vänster i Sydamerika-delen. Säkert 50 fiskar, står trifasciata på karet. Reservation för att jag kan ha varit trött & sur och läst fel.
            Jaha, du menar bågfenscikliderna. Det går en trifasciatahona kvar där, därav att den arten också är uppmärkt.
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              Ursprungligen postat av Gabbi
              Jaha, du menar bågfenscikliderna. Det går en trifasciatahona kvar där, därav att den arten också är uppmärkt.
              Haha, inte så konstigt att de såg ut som bågciklider då!
              Sorry, såg inte att det stod bågciklider på akvariet också. Som sagt, jag kan noll om Apistogramma.

              Kommentar

              • Felipe
                Användare
                • april 2002
                • 327

                Jag kan +/- 0 om apistos, men forra veckan fangade vi aterigen A.commbrae och A.borelli i Salto och Artigas (norra Uruguay).
                A.commbrae sydligaste punkt (an sa lange) ar "Villa Constitucion" i Salto regionen, och A.borellis i Artigas regionen (+ commbrae dar ocksa).
                Tack vare en mycket hard vinter sa verkar allting vara 4-5 veckor forsenade.
                Vattentrmp. var endast +16 vilket ar nagot under det normala for oktober.
                I Juni-Juli var det bara +8 pa de flesta platserna dar vi fangade.
                Nagot som inte ar sa konstigt och kanske viktigt att papeka; via en del argentinska bekanta (bl.a. exportorer) all info om fangstplatser maste ibland tas med en nippa salt....inte alls ovanligt att folk (akvarister?) slapper fiskar dar dessa arter inte forekommer.....sa Buenos Aires kan mycket val vara ett fall, trots att man maste skillja pa regionen Buenos Aires och staden Bueno Aires.



                Ha det,
                Felipe
                Felipe

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  Hejsan Felipe,
                  Ja, du har ju definitivt rätt i att folk släpper ut fisk. Det kan mycket väl röra sig om utsläppta akvariefiskar. Jag hade faktiskt inte ens tänkt på den möjligheten.

                  Hur kall blir en kall vinter i Uruguay? Brukar det bli frost? Kanske tillochmed is på vattnet?

                  Kommentar

                  • Felipe
                    Användare
                    • april 2002
                    • 327

                    Ursprungligen postat av Mike_Noren
                    Hejsan Felipe,
                    Ja, du har ju definitivt rätt i att folk släpper ut fisk. Det kan mycket väl röra sig om utsläppta akvariefiskar. Jag hade faktiskt inte ens tänkt på den möjligheten.

                    Hur kall blir en kall vinter i Uruguay? Brukar det bli frost? Kanske tillochmed is på vattnet?
                    Hej Mike;
                    Vintrarna har nere blir kalla, men i ar blev det ovanligt kallt.
                    I juli snoade till och med pa 3 platser (sydvastra, sydostra och centrala Uruguay) och is pa vattnet (mindre vattendrag) var ingen ovanlighet.
                    Frost ar det annars vanligt.
                    Jag brukar kolla har hemma i mina akvarier och bassanger (utomhus):akvarierna hade under 2 manader mellan +5 och +10 och
                    bassangerna mellan +4 och +8.
                    Vintern ar nu over och vi far val se hur den langa/ovanliga kalla perioden paverkar bestanden?
                    Just nu ar det oversvamningar overallt och fortfarande kallt (+15), men trots detta fangade vi en hel del A.commbrae i Artigas regionen.....men bara nagra fa A.borelli.
                    Det sags att bara om ett par veckor kommer lufttemperaturen att stiga upp till +40 i norra Uruguay....och da ska jag dit igen med en grupp amerikaner....det ska bli kul att se om allting ar som det brukar vara.
                    Felipe

                    Kommentar

                    • Pelle
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 387

                      Ursprungligen postat av Felipe
                      Nagot som inte ar sa konstigt och kanske viktigt att papeka; via en del argentinska bekanta (bl.a. exportorer) all info om fangstplatser maste ibland tas med en nippa salt....inte alls ovanligt att folk (akvarister?) slapper fiskar dar dessa arter inte forekommer.....sa Buenos Aires kan mycket val vara ett fall, trots att man maste skillja pa regionen Buenos Aires och staden Bueno Aires.
                      Ha det,
                      Felipe
                      Jag har haft en del e-mailkorrespondans med juan i Argentina om detta, och jag har den uppfattningen att det är en naturlig population.
                      Det är väl heller inte orimligt att anta det finns poulationer nedströms i Rio Parana, även om huvudsakliga utbrednings området ligger uppströms i Rio Parana och Rio Paraguay.
                      Tittar man på en karta ser man ocksa att det bara skiljer ungefär 300-400km i sydlig riktning mellan Salto i Uruguay och fångstplatsen i Argentina.
                      Klimat mässigt bör inte detta vara en oöverstiglig barriär.

                      Mvh/ Per

                      Kommentar

                      • Felipe
                        Användare
                        • april 2002
                        • 327

                        Ursprungligen postat av Pelle
                        Jag har haft en del e-mailkorrespondans med juan i Argentina om detta, och jag har den uppfattningen att det är en naturlig population.
                        Det är väl heller inte orimligt att anta det finns poulationer nedströms i Rio Parana, även om huvudsakliga utbrednings området ligger uppströms i Rio Parana och Rio Paraguay.
                        Tittar man på en karta ser man ocksa att det bara skiljer ungefär 300-400km i sydlig riktning mellan Salto i Uruguay och fångstplatsen i Argentina.
                        Klimat mässigt bör inte detta vara en oöverstiglig barriär.

                        Mvh/ Per
                        Hej Per!

                        Om man nu jamfor vara populationer, betyder 300-400 klm. oerhort mycket; just Salto och Artigas ar regionerna i Uruguay som har varit mest utforskade, men A.borelli har (hittills) aldrig hittats i Salto (160 klm. soderut om staden Bella Union i Artigas dar A.borellin fangas).
                        Och A.commbrae sydligaste punkt har an sa lange varit staden Villa Constitucion; 65 klm. norr om staden Salto i regionen med samma namn.
                        Men a andra sidan, allting ar mycket annorlunda pa denna sidan om Rio Uruguay; arterna skilljer oerhort pa bara nagra fa klms. avstand och har inte sa lang utstrackning som vaster om Rio Uruguay.
                        En hel del Gymnogeophagusar (bl.a) finns bara pa denna sidan trots att deras fangstplats ligger bara nagra fa mil oster Rio Uruguay.....men om man gar samma avstand vaster om Rio Uruguay hittas inte dessa arter.....kan mycket val ha att gora med att denna sidan ar betydligt hogre/kuperad medan vastra sidan om floden ar enbart lagland???
                        Naja...G.balzanii, G.australis,C.dimmerus, C.vittata, A.commbrae och andra arter (inte bara ciklider) sydligaste punkt ar just Salto....medeltemperaturen ovanfor Rio Negro brukar vara +5/+7 hogre.
                        Buenos Aires har samma klimat som vi har i sodra Uruguay, och vi ar 500klm. fran Apistos sydligaste punkt....men som sagt; mycket ser annorlunda ut pa andra sidan floden.
                        Felipe

                        Kommentar

                        • Felipe
                          Användare
                          • april 2002
                          • 327

                          Hej igen!
                          Kollade med nagra argentinska bekanta som exporterar och andra akvarister;
                          sydligaste punkt for A.borellin i Argentina ar 250klm. norr om staden Buenos Aires.
                          Om man jamfor avstandet mellan Salto och fangstplatsen; 250 klm, soder om Salto.
                          Tyvarr kunde ingen av dem forsakra om det rorde sig om naturlig population da detta verkar inte alls vara en ovanlighet i Argentina (kanske pa grund av att avstanden ar sa pass langa och nagra akvarister vill underlatta fangsten?)
                          Felipe

                          Kommentar

                          • Pelle
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 387

                            Ok, tack för informationen Felipe. Det känns som att vi ändå pratar om ungefär samma område. Juans beskrivning av fångsplatsen verkar tyda på att den ligger på ungefär den distansen från Buenos Aries. I alla fall i norra delen av Buenos Aries provinsen gränsande mot floden Parana.

                            Felipe, har du någon info från Argentina om var den sydliga gränsen för Commbrae går?

                            Mvh/ Per

                            Kommentar

                            • Felipe
                              Användare
                              • april 2002
                              • 327

                              Nix, men jag kan ju kolla detta med samma personer.
                              Aterkommer med info sa fort jag far ett svar.

                              Ha det!
                              Felipe

                              Kommentar

                              • Mike_Noren
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 2695

                                @Felipe: exporteras borelli ur de sydligaste populationerna till sverige?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...