Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    Ursprungligen postat av Pelle
    Borellii är en polykromatisk art, på samma sätt som med Ap. Gibbiceps m.fl.
    Det rör sig enbart om naturliga färgvariationer
    Utan att känna till detaljer om just den här arten måste jag säga det låter extremt osannolikt med tanke på mängden variation.
    Senast redigerad av Mike_Noren; 02 oktober 2007, 20:40.

    Kommentar

    • Pelle
      Användare
      • maj 2002
      • 387

      Här är en länk till en diskussions tråd om Borellii på apistogramma.com
      Rätt intressant faktiskt. Har du läst artikeln av Wolfgang staeck som jag refererar till i slutet av tråden?
      Jag kan scanna artikeln och skicka den till dig om du är intresserad. Mycket uttömmande, men tyvärr på Tyska



      Mvh/ Per

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        Men det har jag läst. Kommer bara inte på var just nu. Hmm
        Men blir också förrundrad då de "gula" han varianter blir minst 2 cm större De borde ju rimligtvis konkurrera ut de mindre opalhannarna

        Skall upp til sollentuna i november kan ta med bägge gruppera då Om de ff är i god vigör så klart.
        Senast redigerad av kaj.p; 03 oktober 2007, 01:44.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          Apistogramma commbrae (och kanske Apistogramma borelli "yellowhead") förekommer vid Buenos aires?!

          Det är riktigt imponerande - det blir rejält kallt där, det snöar varje vinter och det blir (tillfällig) is på vattendragen.
          Otocinclus flexilis, som kommer därifrån, övervintrade jag på våran frostfria balkong i ett försök att få dem att leka - övervintringen, med en vattentemperatur på +4C, gick bara bra, fast lekte gjorde de ändå inte. Gissningsvis är de här två Apistogrammorna ungefär lika köldtåliga.

          Går det att få tag i commbrae eller argentinska 'yellowhead' borelli? I såna fall skall jag jäklar i mig prova att ha några i min trädgårdsdamm (när den blir klar, om två år)!

          EDIT: Pelle, ja visst, kan du tänka dig att scanna artikeln och maila den till mig är jag mycket intresserad. Jag kan läsa tyska, så det är inget problem.
          Senast redigerad av Mike_Noren; 03 oktober 2007, 01:05.

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            Bara o hämta har bägge hemma åtskilda Men vet juså klart inte ursprunget på honorna.
            Senast redigerad av kaj.p; 03 oktober 2007, 01:45.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              Ursprungligen postat av kaj.p
              Bara o hämta har bägge hemma åtskilda
              Jag bor i Täby strax norr om Stockholm, så Halland är ju en bit bort. Du har inte vägarna förbi Stockholm nån gång?

              Jag kollade Fishbase, och både commbrae och borelli är tagna i massor i Paraguay, men knappt alls i Argentina, och definitivt inte så långt söderut som Buenos Aires.
              Eftersom alla de Paraguayanska är tagna av Sven Kullander på hans trippar i Paraguay så säger det nog ingenting om hur långt söder bägge arterna går utan bara om var nån har fångat dem och rapporterat in koordinater.

              Jag fick faktiskt för bara någon dag sedan frågan om vad jag skulle ha för fisk i min damm, och jag sa att jag inte visste men att det i alla fall inte skulle bli guldfisk eller koi. Nu vet jag nåt jag måste försöka prova!

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                Vill du ha dem så tar jag med dem upp. Jag skall upp till Sollentuna i nov.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Pelle
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 387

                  Köpte min första grupp av Ap. borellii (opal) redan 1982 (!!)
                  Vid den tiden hade odlare i dåvarande DDR odlat fram en stabil stam av opal varianten. Vid den tiden ansåg många att det rörde sig om en helt ny art. Den såldes under början på 80 talet under namnet Apistogramma sp. "Opal"
                  Sedermera har mer detaljerade studier vid fångstplatserna gjort att man har förkastat den åsikten.
                  Hur som helst så hade jag en stabil stam under många år av Opaler. Men till slut så korsade jag in den vanliga färgvarianten i gruppen. Jag såg inte någon orsak till att fortsätta att behålla en "ren" Opal linje. Jag har faktiskt fortfarande en grupp ättlingar kvar från dessa opaler. Och de ser mer ut som Opaler än vanliga gul/ blå Borelliis.

                  Har även ett gäng med vuxna Commbrae också. Jag fick lite ny inspiration från er här på tråden, så jag ska dra upp en kull med Commbrae yngel nu också. (de är ganska lättlekta)

                  Se lite bilder från minzoon.



                  Gamla bilder, men det ser i stort sett likt ut i akvarierna idag.

                  Mike, jag ska ta tidningen till jobbet och använda en färg scanner så förhoppningsvis så kan jag maila artikeln lite senare i veckan.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    Pelle: enligt uppgift från Apistogramma.com så var "gårdagens" opaler var en odlingsform, medan dagens opaler är en vildform. Skillnaden ligger i att de "nya" opalerna har rött på huvudet. Eller så förstod jag det i alla fall.

                    Kommentar

                    • Pelle
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 387

                      Hanar med större eller mindre antal röda prickar dyker upp lite emellanåt bland Opal hanar. De första Opaler jag köpte var DDR odlade och de hade röda prickar på huvudet.
                      Bland mina egna opal kullar har det dock inte varit speciellt vanligt med med den färg varianten. Jag är medveten om att vissa stöder en teori om att DDR opalerna såg annorlunda ut än dagens Opaler, men det är något som jag inte kan hålla med om.

                      Kaj.
                      Är fotot som du bifogat på en av dina egna Borellii´s? Det är i alla fall en grymt snygg hane du har där!
                      Färgen liknar faktiskt de ockra-gul /blå-färgade fiskar som fångas i det östliga utbredningsområdet. (Rio Uruguay och i södra Brasilien).

                      Mvh/ Per

                      Kommentar

                      • c90368
                        Användare
                        • september 2007
                        • 890

                        Mina Ap.

                        Apistogramma trifasciata

                        Apistogramma nijsseni

                        Apistogramma baenschi

                        Samt ett par Apistogramma hongsloi som går i ett lekkar och inte vill vara med på bild

                        Det var väldigt låg upplösning ni tillät på bilder här
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          Finns det flera varianter av trifasciata?
                          Jag var nyligen på Akvarielagret och de har ett helt kar fullt med vad som skall vara trifasciata, men de saknar linje längs sidan, har inte hög ryggfena, och är nästan helt blå. Ser för mig, som knappt vet nåt om Apistogramma alls, mest ut som gröna kurvciklider... fast blå.

                          Edit: gröna bågciklider.
                          Senast redigerad av Mike_Noren; 05 oktober 2007, 01:25. Anledning: Afasi

                          Kommentar

                          • c90368
                            Användare
                            • september 2007
                            • 890

                            Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Finns det flera varianter av trifasciata?
                            Jag var nyligen på Akvarielagret och de har ett helt kar fullt med vad som skall vara trifasciata, men de saknar linje längs sidan, har inte hög ryggfena, och är nästan helt blå. Ser för mig, som knappt vet nåt om Apistogramma alls, mest ut som gröna kurvciklider... fast blå.
                            Här komer en något sämre men blåare bild på samma fisk. Kan tillägga att denna hanne var paxad av en av de anställda där jag köpte den. Detta är den finaste trifasciata de någonsin haft hemma.

                            Har en hanne till som helt saknar linje.

                            Denna hanne anser att hela burken (400 l) är hans revir, eftersom han är äldsta/första Ap. i akvariet. Så det är en bestämd herre med sin "dominanta" teckning påslagen hela tiden.
                            Senast redigerad av c90368; 04 oktober 2007, 22:55.
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 4526

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Det var väldigt låg upplösning ni tillät på bilder här
                              500 pixlars bredd är ganska ok faktiskt. Max 100kb.
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              • c90368
                                Användare
                                • september 2007
                                • 890

                                Ursprungligen postat av Robin
                                500 pixlars bredd är ganska ok faktiskt. Max 100kb.
                                Zoopet.se = 1024*1000 (480 kb) blir betydligt bättre bilder
                                Senast redigerad av c90368; 05 oktober 2007, 00:17.
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...