Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helenai
    Användare
    • oktober 2004
    • 269

    #31
    Är det största problemet med schackisyngel "kemiskt" eller p g a konkurrens från tetror/pansarmalar?

    Jag funderar över förutsättningarna för lyckade lekar för både schackisar och apistos i mitt befintliga sällskapskar (beskrivet ovan). Jag har idag inga rötter eller stenar eller grottor i karet. Allt som finns är en sandbotten med 0,8-1,2 mm råda, en mängd (rätt frodiga) stjärngräs, ett filterhörn som täcks av varierande mängder javamossa (dock lyckas allt som vill gömma sig där) samt en del boklöv (torra, sedan kokta och numera älskade av schackisarna). Alla fiskar som vill ha en lugn stund lägger sig nära stjärngräsens rötter och syns inte om man inte har både tur och tittar riktigt noga. Pansarmalarna t ex är himla svåra att upptäcka.

    Behöver man grottor? Rör? Eller måste man fixa tydliga revir? Av vad i så fall? Schackisarna har en hög löv de samlas runt rätt ofta, någon av honorna har grejat lite med löv precis vid filtret, men låter sig lätt jagas bort av en annan schackishona.
    Varde ljus... och det vart mörker.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #32
      Jag skulle gissa att pansarmalarna och tetrorna frossar rom/yngel om de kommer åt. Sedan behöver schackisar enligt litteraturen surt vatten för att leka/klara yngel. I dess naturliga biotop ligger pH:t på mellan 4,5 och 5,5. Där emot leker de på löv och andra horisontella ytor i naturen.

      Jag köpte för några veckor sedan boken South American Dwarf Cichlids av H.J. Mayland och D. Bork. Måste säga att jag är imponerad av denna bok. Jag rekommenderar den varmt om man gillar ciklider ur släkterna Apistogramma, Crenicara och Microgeophagus.

      /Jocke
      Senast redigerad av Banderad; 01 maj 2006, 11:02.

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #33
        Väntar fortfarande på ställningen Peter. Dessutom ska vi bjuda på hus nästa vecka, så om det blir husköp är det någon ingen idé att sätta igång dem innan flytten... Men då finns det plats för betydligt fler kar....

        /Jocke

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #34
          Jo. men visst är det så.............*s*bådadera altså

          Hej Helena.
          Schackisynglel kan vara svåra att få upp speciellt i ett akvarie befolkat av andra urinvånare.........., men det kan funka det oxå, jag hade frisimmade yngel i ett sällskapsakvarie en gång i tiden, men när jag upptäckte det stod jag med händerna i akvariet och höll på med grovgallring av växter och storrengöring = slamsugning av botten noggrant + filterengöring + 50% vattenbyte.........så av ynglerna såg jag inte mera dagen efter, kräver ganska låga vattenvärlden (salthalt, nitrat,allmänt låg bakterie nivå, torv filtrering) jag skulle nästan säga tvång på osmos pga av vattenverkens tillsatser i vattnen, men med god akvarieskötsel kan det nog funka ändå. Men framför allt skulle jag säga att ett ensamt lekkar är den bästa ("enda") lösningen..

          Men de är öppet substratlekande så grottor är inget tvång även om jag tror att de skulle gilla att lekja ovanpå dem... och kanske gömma ynglerna i sedan.......

          ok Jocke, men vänta inte för länge då torkar kanske siliconet............*s* inte.

          kul ett hus, mned stor källare då givetvis. men då får du öva på att limma lite själv så det blir billigare för dig..

          Peter
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #35
            Hehe, jo det är planen. Jag får väl gå en weekend kurs hos dig i Kalmar...

            /Jocke

            Kommentar

            • Kalle-El
              Användare
              • augusti 2005
              • 255

              #36
              Kan flera skriva upp sig på den kursen?!

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #37
                Tjena.

                inga kurser ges tyvärr för allmänheten :-)

                men alla ni som tror att ni inte klarar att limma ett akvarie, så tror ni säkert fel......det är inte speciellt svårt, bara man är nogrann med rengöringen och att glaset är rätt storlek på, sen att de första man gör kanske inte blir det snyggaste man nånsin sett, men man blir bättre, sen blir det ju efter vad man gör det till..

                Fast lite händig är ju en fördel om man är och ju grundligare och ju mer tid man tar på sig ju snyggare blir det, men när jag smäller ihop mina baljor så gör jag det snabbt, kanske tar 2-5minuter beroende på storlek och kanske 10-15minuter med förberedelser som rengöring och framplockning av grejer. ska man bara odla i dem som jag så skiter jag i om det blir lite kladdigt.

                den ultimata limtiden för att akvarium skulle jag uppskatta till 4-7 dagar. Om jag skulle gå tillväga på det sättet så skulle jag använda stödskenor och ta bort allt invändigt och överflödigt silicon direkt, limma 2 rutor i stöten och låta härda för att allt skulle bli perfekt......

                Men allt detta är ju bara mitt personliga sätt (och tankar) att limma akvarie, det finns säkert massor av folk som hävdar gör si gör så, det är rätt det är fel, men dessa får gärna undvika att utrycka dem för mig, då detta limsätt har funkat för mig i 10 år snart och inga problem(läckage) har uppstått , jag är självlärd limmare och har testat mig fram, givetvis har jag tittat på när nån annan limmat ett par gånger, men mitt första limmade akvarie gjorde jag helt på egen hand och det håller ännu (240 liters) snyggt blev det inte men robust, och det var tom begagnat glas jag använde.


                EN MYCKET VIKTIGT SAK VILL JAG DOCK TILLÄGGA.

                ska ni limma själva bör ni ha ett tåligt utrymme där ni ska ha akvariet = källare + målat betonggolv eller klinker, inte ett parkettgolv eller liknande i en lgh, då skulle iaf inte jag vilja ha ett som man är osäker på, dessutom så tror jag inte hemförsäkringen gäller om man limmar själv.................

                mvh

                Peter
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • Jarnis
                  Användare
                  • november 2005
                  • 415

                  #38
                  Har nyligen införskaffat mina första Apistogramma. Det är 1+3 Viejita II som går i ett 100L tillsammans med ett 20-tal Kardinaltetra och en Peckoltia L134 mal. Finkorning sand på botten, javamossa, rötter och skapligt med andra växter. Läser lite här och var om att man bör ha grottor till cikliderna. Jag vill inte ha lerkrukor i karet, är det någon som har något bra tips på vad jag kan använda istället? Hur stark cirkulation kan man ha till Apistogramma? Är van vid orkanstyrka i mina Malawi-kar...
                  Slutligen, kan jag komplettera med ytterligare en dvärgart och i så fall vilken?
                  Micke

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #39
                    Med stenar och rötter kan du väl bilda lite grottor. Svart skiffer brukar jag använda, men själv ska jag bli lite duktigare på att variera mig. Det viktiga är väl att inte använda någon stenart som höjer pH-värdet i karet. I regel ska väl vattnet vara ganska lugnt i ett Apistogramma-kar. Jag tror inte du bör lägga till en art i ett 100-liters, det blir nog mer intressant som det är i karet nu. Jag är inte någon Sydamerika-expert, så rätta mig gärna ni som kan dessa biotoper bättre än mig...

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #40
                      Ville bara berätta att mina Nannacara anomala (bågfensciklider) vallar yngel just nu. Skettufft. Honan låter inget komma nära de små stackarna på knappa 5 mm.

                      Ett intressant beteende jag faktiskt aldrig sett förut (dålig erfarenhet kanske) är att honorna simmar ikapp "små-rymmare" och samlar upp dom i munnen och spottar ut dom i gruppen igen. Det har jag inte sett hos nån annan fisk.

                      Samtidigt som honan hållit sig borta för att få ynglen frisimmande fick jag även en kull på ancistrusen som var i karet.. tyvärr har L001'an ätit upp de flesta. Har bara sett 2 st samtidigt än så länge.

                      En anomala-hona har blivit ihjälslagen av den dominante hanen så mitt 375 ser ut som följer:

                      1+1 Nannacara anomala + yngel
                      1 ensam hene anomala
                      1+1 Ancistrus + yngel
                      1 L001
                      Senast redigerad av Robin; 26 juni 2006, 21:39.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #41
                        Grattis till kullen Robin!!!! Lite tråkigt att honan dog bara. Jag har sett snäcklekare med det beteendet. Kul med yngelvård... Börjar känna abstinens nu vad det gäller mina dvärgciklidkar. De kommer dock inte igång förrän september (kommer nog att försöka hitta endel dvärgciklider i Tyskland i slutet av september).

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #42
                          Ursprungligen postat av Banderad
                          Grattis till kullen Robin!!!! Lite tråkigt att honan dog bara. Jag har sett snäcklekare med det beteendet. Kul med yngelvård... Börjar känna abstinens nu vad det gäller mina dvärgciklidkar. De kommer dock inte igång förrän september (kommer nog att försöka hitta endel dvärgciklider i Tyskland i slutet av september).

                          /Jocke
                          Det är alltid tråkigt med bortfall men tanken var ju från början att få till ett lekpar och det har jag ju lyckats med nu. Undrar hur länge den ensamma hanen klarar sig...

                          Planerar du att utöka skaran? Vad står på önskelistan?
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #43
                            Jag har 4 kar mellan 50-125 liter som ska fyllas med fisk. Dessutom ska jag införskaffa ett par större kar (åtminstone ett 450 liters innan Tyskland). Mitt 222 liters ska friställas också. Jag har börjat fundera på lite olika alternativ (Sydamerika och Tanganyika på önskelistan). En art jag aldrig har ägt, och som jag är riktigt sugen på är Ap. borelli. Det finns dock även många andra intressanta dvärgciklider från Sydamerika som jag kan tänka mig. Jag får helt enkelt kolla vad som finns nere i Tyskland.

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #44
                              Hej!

                              Hej!
                              'Ja själv har jag ett lekpar Bolivianer i en 100 lit akvarium,dom har lekt men ätit upp rommen men det är på gång ingen.Mvh Ann-Mari

                              Kommentar

                              • Banderad
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 3479

                                #45
                                Jag har funderat på bolivianer också. Vore kul om man fick tag på ett gäng vildfångade.

                                /Jocke

                                Kommentar

                                Arbetssätt...