Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Hej

    Skulle du kunna tanka dig att beskara bilderna sa att vi kan anvanda dem i artregistret? Annars kan jag lagga upp dem som det ar (om du godkanner det forstas).

    http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?id=281
    Hej Ola,
    Klart ni får ta bilderna.
    Men jag är inte bra på beskära och sånt med fotoprogram.
    Så om ni vill kan få dom i orginal format i mail och fixa det själv, eller ta dom som dom är.
    Det är två vildfångade exemplar.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      Ursprungligen postat av discusred
      Hej Ola,
      Klart ni får ta bilderna.
      Men jag är inte bra på beskära och sånt med fotoprogram.
      Så om ni vill kan få dom i orginal format i mail och fixa det själv, eller ta dom som dom är.
      Det är två vildfångade exemplar.
      Ar bilderna skarpa i fullformat? Annars ar det lika bra att lagga upp dem som det ar.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • juni 2004
        • 851

        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Ar bilderna skarpa i fullformat? Annars ar det lika bra att lagga upp dem som det ar.
        Tror att dom blir bäst som dom är.

        Kommentar

        • Vic
          Användare
          • september 2006
          • 94

          Intressant tråd! varför har jag inte sett denna förrut?

          Tänkte höra om någon haft A. bitaeniata här?

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            Apistogramma baenschi
            Är väl inte optimal för artregistret men jag kan fixa bättre "artbilder".
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              Ursprungligen postat av Robin
              Apistogramma baenschi
              Är väl inte optimal för artregistret men jag kan fixa bättre "artbilder".
              Baenschi saknar bra artbild rakt fran sidan sa fixa garna det. Kolla garna igonom Apistogramma pa http://www.ciklidbladet.se/artregist..._map_sydam.asp och lagg upp bilder som saknas.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Baenschi saknar bra artbild rakt fran sidan sa fixa garna det. Kolla garna igonom Apistogramma pa http://www.ciklidbladet.se/artregist..._map_sydam.asp och lagg upp bilder som saknas.
                Kan kolla upp detta.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Vic
                  Användare
                  • september 2006
                  • 94

                  En liten fråga..

                  Hur ser VF kakaduaciklider ut?

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    Betydligt färglösare men scrolla ner lite på denna sidan så hittar du dem.

                    Här en annan favorit
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • discusred
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 851

                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Betydligt färglösare men scrolla ner lite på denna sidan så hittar du dem.

                      Här en annan favorit
                      Mycket snygg bild Kaj!

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        Jag funderar på att skaffa en grupp Apistogramma, och är framförallt intresserad av Apistogramma trifasciata och Apistogramma borelli.

                        Vad kallas den helt ljusblå varianten av borelli? Är det "opal"? Nån som vet vilken flod den varianten kommer ifrån?

                        ...Å sista frågan: även av trifasciata vill jag ha den helblå varianten, inte den med rött på huvudet - så vad heter den variant jag skall leta efter?

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2294

                          Ursprungligen postat av Mike_Noren
                          Jag funderar på att skaffa en grupp Apistogramma, och är framförallt intresserad av Apistogramma trifasciata och Apistogramma borelli.

                          Vad kallas den helt ljusblå varianten av borelli? Är det "opal"? Nån som vet vilken flod den varianten kommer ifrån?

                          ...Å sista frågan: även av trifasciata vill jag ha den helblå varianten, inte den med rött på huvudet - så vad heter den variant jag skall leta efter?

                          A Borelii "opal" är en sydlig art o finns ner till floderna i Argentina. Från Matto grasson sedan längs Rio paraguay ända ner till argentina Vek men lär klara temp ner till 8 grader. Har också förstått att det inte är helt säkert att opalen är en apistogamma. Kanon fisk o hålla iallfall.
                          Senast redigerad av kaj.p; 28 september 2007, 01:09.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Pelle
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 387

                            Hej Kaj

                            Jag läste just dina funderingar om Opal-färgvarianten av Ap. Borellii.

                            Jag tänkte lägga tillrätta lite i detta ämne. Jag saxar lite från ett av mina tidigare inlägg i en apistotråd för ett tag sedan:

                            "
                            Honorna är alltid gula, oavsett vilket område eller vilken färg hanarna omkring dem har.
                            Det är bara hanarna som uppvisar en varierad (polykromatisk) färgsättning. Bestående av gult, blått och röda prickar.

                            Precis som Erik skriver, så är uppträder färgvarianterna syntopiskt. Alltså alla varianter kan förekomma på samma fångstplats.

                            Dock så dominerar den blå (opalfärgade) varianten i södra utbrednings området. Och den gul blå, traditionella varianten dominerar i norr.

                            I öster så dominerar (se tidigare inlägg) kraftigt gula färgvarianter. Ofta kan hela huvudet och nacken vara kraftigt gulfärgade.

                            Några exempel på typiska färgvarianter:

                            Yellowhead


                            vanlig blå gul


                            Uruguay borelli


                            Opal
                            http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=142"



                            Mvh/ Per

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              Ursprungligen postat av Pelle
                              Precis som Erik skriver, så är uppträder färgvarianterna syntopiskt. Alltså alla varianter kan förekomma på samma fångstplats.
                              Tackar. Jag föredrar helt klart Opal, då vet jag vad jag skall söka efter.

                              Ang. den syntopiska utbredningen... har nån gjort korsningsförsök för att se om de hybridiserar spontant, eller om honorna väljer hane av samma "färg"?
                              Om honorna väljer hanar av samma färg är det ju egentligen tre olika arter vi talar om.
                              En DNA-studie på populationsnivå vore också intressant i sammanhanget: sorterar "färgerna" upp sig i analysen så att gul från lokal A och B är mer lika varandra än vad gul och blå från lokal A är, då kan man säga att de är arter.

                              Kommentar

                              • Pelle
                                Användare
                                • maj 2002
                                • 387

                                Borellii är en polykromatisk art, på samma sätt som med Ap. Gibbiceps m.fl.
                                Det rör sig enbart om naturliga färgvariationer, så det finns vad jag vet inga hypoteser om att skulle röra sig om olika arter.

                                Mvh/ Per

                                Kommentar

                                Arbetssätt...