Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helenai
    Användare
    • oktober 2004
    • 269

    Grattis Bandared!!
    Varde ljus... och det vart mörker.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      Lite uppdatering: Om en vecka drar jag igång 6 kar i akvarierummet (375, 222, 125, 105, 55 och 55). Planen är att ha Sydamerikanare i alla kar utom ett litet (som förmodligen blir någon liten snäcklekare). Jag har väntat lite med att dra igång karen eftersom jag vill ha tomma kar inför Tysklandsresan ner till Duisburg. Hoppas på att hitta några intressanta Sydamerikanare under resan....

      /Jocke

      Kommentar

      • svanvik
        Användare
        • september 2006
        • 90

        Ursprungligen postat av Lucas_magi
        Aa de gör jag och den åker omkring i akvariet. Men dom kanske tar utan att jag ser eller dom kanske hittar annan mat?
        Har inte läst hela tråden och vet inte om jag sparkar in öppna dörrar. Jag har i alla fall dragit upp några kullar Fjärilsciklider nu och min erfarenhet är att de inte klarar nykläckt artemia de första dagarna. Jag har utfordrat med Liquifry No1 samt finfördelat yngeltorrfoder (minns inte namnet, men jag har provat med havremust till tomasi och paletter och det har fungerat bra, dock inte provat på fjärilarna) Man märker direkt när de tar artemia för de får en stor gul mage och dubblar antagligen sin vikt. Fjärilsynglen är ca hälften så stora som tex A. agassizi. När de väl tar artemia växer de bra och är inte särskillt svåra att få upp. I sällskapsakvarium kan man bara ha tämligen lugna medinvånare och gott tålamod om de skall dra upp dem själva.

        Kommentar

        • Tobias_Bylund
          Användare
          • november 2006
          • 38

          Slänger in en fråga...

          Hejsan alla!
          Har börjat med firrar igen nu och starta upp 112 liters kar med apistogramma Agazisii
          undrar lite över hur många av dom jag kan ha om jag gör art akvarie av det??
          Mvh//Tobbe

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            Hej o välkommen till detta formidabla forum.

            Antalet beror lite på hur inredningen ser ut. Är det t.ex mycket och flera lager av t.ex boklöv, så ser ju fiskarna knappt varandra och då kan man ha många par i samma burk. Risken är ju förståss att man själv inte ser fiskarna.

            Många växter (låga) många smårötter, lite stenrösen av mindre stenar, så kan de skapa sina revir. 3 par tror jag nog du ska kunna ha i så fall om det är rikligt med gömslen.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Tobias_Bylund
              Användare
              • november 2006
              • 38

              Tackar faktum e att ja hängt här på forumet för ca ett år sen o en ba bit längre bak men la ner akvarier o nu ne ja starta hade ja totalt glömt mitt namn o lösen men de va nå på tobbe_b

              oki har inga boklöv finns inte ens här tror ja:/
              men ja har en ganska stor rot o ett stenröse o halvmycke växterkan lägga upp bild.
              Fast va menar du med par?? dom är väl ahrem lekare så kanske en hane till 4-5 honor??
              tackar för svaret

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                Menar förståss 2-3 hanar + några fler honor
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Tobias_Bylund
                  Användare
                  • november 2006
                  • 38

                  oki missförstogg dej men kan man ha flera hanar i en 112 liters?? isåfall vore ju de perfekt då kan ja köpa en grupp o låta dom växa upp utan att förlora hanarna utom en....
                  Mvh//Tobbe

                  Kommentar

                  • Gäst

                    Hej!

                    Hej!
                    Hi,hi, man får ju inte göra reklam här men kan inte låta bli butiken i Sundbyberg har fått in Boliviansk fjärilsciklid dom har även fina fjärilar av den vanliga sorten,bra fiskar med fina färger,Mvh Ann-Mari

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      Hej allihopa

                      Mina Gröna bågciklider (Nannacara anomala) leker för fullt hemma. Jag köte dem på Zoozajak i Duisburg för ett par månader sedan och har redan bevittnat 3 lekar. De två första lekarna resulterade inte i några yngel (vad jag såg i alla fall) och honan förlorade lekdräkten ganska fort efter leken. Eftersom jag nyss har startat upp karen i huset var jag lite rädd för att det var något skit i vattnet som gjorde att rommen möglade bort (eftersom jag inte ens har sett yngel i multiskaret ännu). Till min glädje lyckades dock den senaste leken och nu simmar 10-20 små yngel under den intensivt vaktande mamman (förbannad liten fisk det där). Nu går 3 bågciklider med 2 Biotoma Cupido i ett 222 liters. Vi får se om några yngel klarar sig, annars får jag väl plocka över lekparet i ett eget kar nästa gång det börjar dra ihop sig till lek (jag misstänker att man få plocka över hannen ganska fort från lekkaret, för honan verkar fullt kapabel att slå ihjäl honom i ett mindre kar).

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Gäst

                        Ja nog är lekande honor mycket arga och hanar är det inte lång livslängd på i små burkar.så nog är det enklast att ta bort hanen efter lyckad lek.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          Hej!

                          Hej!
                          Oj det fanns visst en apistotråd hade ingen aning om det men nu kör vi apisto 2007,Mvh Ann-Mari

                          Kommentar

                          • Gäst

                            Hej!

                            Hej!
                            Jag köpte mina svenskodlade fjärilar idag i min butik öerhört vackra,Mvh Ann-Mari

                            Kommentar

                            • discusred
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 851

                              Inhandlade ett vackert par dvärgciklider till mitt sällskapskar igår.
                              Apistogramma Paucisguamis
                              Här i bild på honan och hanen.

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                Ursprungligen postat av discusred
                                Inhandlade ett vackert par dvärgciklider till mitt sällskapskar igår.
                                Apistogramma Paucisguamis
                                Här i bild på honan och hanen.
                                Hej

                                Skulle du kunna tanka dig att beskara bilderna sa att vi kan anvanda dem i artregistret? Annars kan jag lagga upp dem som det ar (om du godkanner det forstas).

                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...