Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    Hallå!

    Är ny på forumet, och i stort sett helt grön inom akvariehobbyn. Började med att jag skulle göra i ordning ett 98-literskar jag hade som barn åt min dotter, sen spårade det så klart ur. Så efter mycket läsande, pill och en längre uppstart så har nu merparten av innevånarna fått flytta in. Dock har jag lite funderingar och söker råd kring just mina dvärgciklider.

    De fiskar som går i akvariet är

    Mikrogeophagus ramirezi , Fjärilsciklid - Ett par
    Apistogramma trifasciata - En hane, en hone

    Kardinaltetror - 21st
    Ancistrus dolichopterus (L183) 2st

    Hade ursprungligen tänkt mig 2 par Fjärilar, men efter att ha spånat lite med personalen på Akvarielagret blev det ett par Ap. trifasciata istället. Men efter att ha läst på lite så inser jag att jag borde ha fler än en hona. Det jag undrar är om inredningen i mitt akvarium lämnar utrymme för mer än 2 revir för honorna, eller om jag med gott samvete kan ha 3.

    Som det är nu är trifasciata-hanen väldigt skygg och håller sig oftast gömd när jag är i närheten av akvariet, trifasciata-honan simmar runt i hela akvariet, är inte särskillt skygg, och tyr sig mycket till Fjärilscikliderna som också dom simmar runt i hela akvariet och inte heller dom är nämnvärt skygga. Visserligen har dom bara befunnit sig i sin nya miljö i 2 dagar, och växtligheten är inte fullt utvecklad, så det finns inte lika gott om skydd i de större växterna i bakkant eller av flytväxterna ännu. Min tanke är att om jag skaffar en trifasciata-hona eller två till så blir det naturligare för dom. Fler än en hane tvekar jag till att det finns plats för i karet, men även där behöver jag råd. Kardinalerna håller sig i stort sett enbart i akvariets framkant över den öppna ytan (som nu till merpart är täckt av boklöv), till min besvikelse håller sig även alla fiskar i stort sett hela tiden i akvariets ~15-20 nedre centimeter. Hade tänkt mig några pansarmalar i framtiden, men som det är nu känns det som om det skulle bli för trångt, och plottrigt. Och när flytväxterna täckt upp en större yta kanske det blir ett gäng marmorerade bilbukar.

    Bifogar en bild på akvariet så ni kan se hur möjligheten till revir och gömställen ser ut, jag har lite svårt att bedöma vad naturligt avgränsade" betyder, är mitt första seriösa försök på ett akvarium, så jag fick med största säkerhet inte allt rätt den här gången. Vore tacksam för svar!

    Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 29 mars 2013, 08:56.

    Kommentar

    • PiaJo
      • januari 2011
      • 1744

      Dessa har jag nu hemma med Apistogramma eremnopyge de är ungdjur och inte utfärgade helt än men det kommer och då kommer bättre bilder
      Bifogade filer
      ----------------------------------
      /PIA

      Kommentar

      • fart66
        Användare
        • januari 2012
        • 191

        Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
        Hallå!

        Är ny på forumet, och i stort sett helt grön inom akvariehobbyn. Började med att jag skulle göra i ordning ett 98-literskar jag hade som barn åt min dotter, sen spårade det så klart ur. Så efter mycket läsande, pill och en längre uppstart så har nu merparten av innevånarna fått flytta in. Dock har jag lite funderingar och söker råd kring just mina dvärgciklider.

        De fiskar som går i akvariet är

        Mikrogeophagus ramirezi , Fjärilsciklid - Ett par
        Apistogramma trifasciata - En hane, en hone

        Kardinaltetror - 21st
        Ancistrus dolichopterus (L183) 2st

        Hade ursprungligen tänkt mig 2 par Fjärilar, men efter att ha spånat lite med personalen på Akvarielagret blev det ett par Ap. trifasciata istället. Men efter att ha läst på lite så inser jag att jag borde ha fler än en hona. Det jag undrar är om inredningen i mitt akvarium lämnar utrymme för mer än 2 revir för honorna, eller om jag med gott samvete kan ha 3.



        [ATTACH=CONFIG]44924[/ATTACH]
        Velkommen til forumet

        Har du tenkt på oppdrett av Mikrogeophagus ramirezi og Apistogramma trifasciata ?


        Disse to i samme akvarium vil ikke gå bra, når de leger egg vil det bli bråk. Apistogramma trifasciata kan være veldig hissig.
        Begge vil ha sine revir og i et 98liter kan det fort bli nabokrangel. Med enda flere A. trifascuata hunner blir det trangt om plassen.
        Med Kun Apistogramma trifasciata , så har det vært greit med 2 kanskje 3 hunner til hannen.

        Jeg vil Ikke flere Apistogramma trifasciata hanner.

        Jeg vil heller ikke anbefale pansarmalar sammen med A. trifasciata. Legger A. trifasciata egg, vil den bli hissig, og pansermalen som stoler på sitt skydd (panser) bryr seg ikke om signalene apistogrammaen gir, og fall kan det gå et øye hos pansermallen.

        Kan desverre ikke se bildet du har vedlagt så kan ikke komentere det.

        Jeg har et kar med rundt 20 stk A. trifasciata og Nannostomus minimus. Der er det flere generasjoner med A. trifasciata det er kun en dominant hanne.





        Hilsen
        RHD

        Kommentar

        • fart66
          Användare
          • januari 2012
          • 191

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Dessa har jag nu hemma med Apistogramma eremnopyge de är ungdjur och inte utfärgade helt än men det kommer och då kommer bättre bilder

          Det var virkelig et fint bilde av en nydeli Apistogramma

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Dessa har jag nu hemma med Apistogramma eremnopyge de är ungdjur och inte utfärgade helt än men det kommer och då kommer bättre bilder
            Grymt snygg!!

            Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
            Hallå!

            Är ny på forumet, och i stort sett helt grön inom akvariehobbyn. Började med att jag skulle göra i ordning ett 98-literskar jag hade som barn åt min dotter, sen spårade det så klart ur. Så efter mycket läsande, pill och en längre uppstart så har nu merparten av innevånarna fått flytta in. Dock har jag lite funderingar och söker råd kring just mina dvärgciklider.

            De fiskar som går i akvariet är

            Mikrogeophagus ramirezi , Fjärilsciklid - Ett par
            Apistogramma trifasciata - En hane, en hone

            Kardinaltetror - 21st
            Ancistrus dolichopterus (L183) 2st

            Hade ursprungligen tänkt mig 2 par Fjärilar, men efter att ha spånat lite med personalen på Akvarielagret blev det ett par Ap. trifasciata istället. Men efter att ha läst på lite så inser jag att jag borde ha fler än en hona. Det jag undrar är om inredningen i mitt akvarium lämnar utrymme för mer än 2 revir för honorna, eller om jag med gott samvete kan ha 3.

            Som det är nu är trifasciata-hanen väldigt skygg och håller sig oftast gömd när jag är i närheten av akvariet, trifasciata-honan simmar runt i hela akvariet, är inte särskillt skygg, och tyr sig mycket till Fjärilscikliderna som också dom simmar runt i hela akvariet och inte heller dom är nämnvärt skygga. Visserligen har dom bara befunnit sig i sin nya miljö i 2 dagar, och växtligheten är inte fullt utvecklad, så det finns inte lika gott om skydd i de större växterna i bakkant eller av flytväxterna ännu. Min tanke är att om jag skaffar en trifasciata-hona eller två till så blir det naturligare för dom. Fler än en hane tvekar jag till att det finns plats för i karet, men även där behöver jag råd. Kardinalerna håller sig i stort sett enbart i akvariets framkant över den öppna ytan (som nu till merpart är täckt av boklöv), till min besvikelse håller sig även alla fiskar i stort sett hela tiden i akvariets ~15-20 nedre centimeter. Hade tänkt mig några pansarmalar i framtiden, men som det är nu känns det som om det skulle bli för trångt, och plottrigt. Och när flytväxterna täckt upp en större yta kanske det blir ett gäng marmorerade bilbukar.

            Bifogar en bild på akvariet så ni kan se hur möjligheten till revir och gömställen ser ut, jag har lite svårt att bedöma vad naturligt avgränsade" betyder, är mitt första seriösa försök på ett akvarium, så jag fick med största säkerhet inte allt rätt den här gången. Vore tacksam för svar!

            [ATTACH=CONFIG]44924[/ATTACH]
            Hehe, kul användarnamn! Broccoli är ju omtyckt som fiskmat dessutom. Stort välkommen hit och tveka inte att starta nya trådar, du har nog större chans att få fler svar då.

            Jag skulle tippa på att du bör stanna med den bemanning du har. Det akvariet rymmer i princip ett revir. Jag tror dock det kan gå med just fjärilscikliden och apistogramman i samma burk, precis som du nu har. Dock ser jag inte bilden.
            Senast redigerad av DaRe; 29 mars 2013, 21:54.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • fart66
              Användare
              • januari 2012
              • 191

              Apistogramma sp. ´Wangenfleck´

              Har tatt en del bilder av Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ i forskjellig humør.
              Dette er bare noen av alle de forskjellige jeg har observert hos denne apsitogrammaen.

              Først ett av den dominante hannen.



              Så en underdanig hanne


              Så ei gul hue



              Litt gulere hue



              Dominante hannen prøver å sjekke opp ei av hunnene.



              En mørk litt "redd" en




              Gul hunne til


              Den mørke linja er hel



              Gul hunne med hel mørk linje



              Nærbilde

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Coolt Rolf!!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Toompa
                  Användare
                  • september 2012
                  • 247

                  Idag hittade jag min Apistogramma cacatuoides hona död Riktigt trist.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Sv: Apistogrammatråden

                    Tråkigt att höra
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • gullefjun
                      Användare
                      • juni 2012
                      • 101

                      Ursprungligen postat av Toompa
                      Idag hittade jag min Apistogramma cacatuoides hona död Riktigt trist.
                      Ja, det är trist när ens fiskar dör. Just Ap. cacatuoidses, lever inte speciellt länge - honan vad jag vet, kanske lever ett till två år, hon hinner bara med ett par kullar innan hon dör. Men vackra är dom - förhoppningsvis får man avkommor, som man kan fylla på med.

                      //Inger
                      Inger

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Hur varierar egentligen ålder mellan olika apistogrammaarter?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2294

                          3-5 år säger jag, i vissa fall kanske till och med mer. JAg upplver dock många VF mycket mer tåliga o mer långlivade än de odlade varianterna. Och det kan man ju fundera på .
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Sv: Apistogrammatråden

                            Intressant men egentligen borde det vara rätt rimligt att vildfångade är robustare.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • PiaJo
                              • januari 2011
                              • 1744

                              Detta fotot blev lite fräckt

                              Det är Apistogramma eremnopyge
                              Bifogade filer
                              ----------------------------------
                              /PIA

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Sv: Apistogrammatråden

                                Jäklar vad snyggt. Det hade du kunnat vinna fototävlingen med.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...