Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #16
    Borellin fixar alltså att försvara yngel mot mindre tetror? De kan ju vara ganska snabba och apisto-yngel är ju inte direkt kända för att vara stora. Jag har ett 125 liters som jag funderar på att ha borelli i (bottenytan är 80*40). Förslag på fiskkombination mottages med glädje. Min tanke är att endel yngel gärna får klara sig. Trevlig tråd det här förresten. Fler än vad jag trodde som är intresserad av småciklider från Sydamerika.

    /Jocke

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      Hej!
      hemma hos mig har det gått 4-5 sorter dvärjciklider.
      Tycker att favoriten bland småfiskarna från sydamerika är boliansk Fjärilsciklid.
      det är en lite robustare dvärj som tål att gå med betydligt större och tuffare SA.
      Den har många bra och trevliga sidor. Dom blir lite äldre, har två som är på sitt 4:e år utan att ha mattats av. Deras munkamper och småkiv är mycket underhållade, dom slår inte ihjäl varandra eller andra fiskar heller. Dom tål stor variation på vattnet. Dom är lättlekta och goda föräldrar, tål att gå tätt ihop.
      Har 14st ett 130 liters och det funkar hur bra som helst.
      Bifogar en bild där ja lyckats fånga 13 av dom samtidigt. Dom är ca 3cm och alldeles strax könsmogna.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #18
        Ja nu ska ni inte titta på växterna för dom har inte fått rätt näring de senaste veckorna. Har nämnligen förutom fiskarna på bilden 20-30 1,5 cm;s ancistrusungel i byttan. Med andra ord så går det en himla massa fisk just nu där och tydligen kräver växterna mer än massor av fiskskit och pmdd för att trivas.
        Eftersom bolivianerna tål det mesta samt lever i bottenregionen så tycker jag att det är en "måstefisk" i SA.kar.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #19
          Kul att se en bild. Jag lovar att jag ska posta bilder när mina kar väl kommer igång.

          /Jocke

          Kommentar

          • Helenai
            Användare
            • oktober 2004
            • 269

            #20
            Gör det! Bilder är alltid bra.

            Jag blev en förlorad fisk rikare i tisdags!! Jag begriper inte alls hur en vuxen A. hongsloi-hane kan försvinna helt ur ett akvarium i gott och väl 6 veckor och sedan bara dyka upp? Jag menar: Det var knappt planterat, jag letade igenom hela karet inklusive filtret för att hitta honom, inte ett spår. Trodde ju att A. metae-ynglen slaktat honom?

            Tala om att kunna ligga och trycka! Sällskapet har ju bra länge nu bestått av bara schackisar, kardinaler och pansarmalar, inget särskilt skrämmande sallskap, väl?

            Och detta glada fynd aktualiserar ju frågan: Ska jag flytta in honan till honom nu och låta dem göra schackisarna sällskap (nu är karet väl planterat igen). Hongsloier ihop med schackisar, det kunde visst bli lite för tufft?
            Varde ljus... och det vart mörker.

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

            Kommentar

            • Helenai
              Användare
              • oktober 2004
              • 269

              #21
              Hongsloi-hanen blir bortjagad av schackishanen! Borde det inte vara tvärtom? Är han inte lite väl mesig för sin kaxiga (och rätt biffiga) hona då?

              Visserligen färgar han ut nu och behåller färgen även när han flyttar sig undan schackishanen, och hon simmar omkring och är grå och tråkig i den andra baljan (dvs hon är väl inte lika kaxig som hon brukade vara?). Kan jag flytta ihop dem, tro?
              Varde ljus... och det vart mörker.

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #22
                Hur stort är karet de går i Helenai?

                /Jocke

                Kommentar

                • Helenai
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 269

                  #23
                  250 liter. Där går fyra pansarmalar, 20 kardinaler, 8 bilbukar, fem schackisar (5+1) och en hongsloi-hane. Karet är väl planterat med stjärngräs.

                  Hongsloihanen har varit bort i minst 6 v och jag trodde han var död och uppäten av de metaacara-yngel som gick kvar då. Han dök upp igen för en 4-5 dagar sedan och såg frisk ohc pigg ut (något tunn kanske, men faktiskt svårt att avgöra). Jag hade verkligen letat efter honom. Ena mästare på att ligga och trycka, tydligen. Honan har oxå bara "försvunnit" några dagar ibland.
                  Varde ljus... och det vart mörker.

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #24
                    En kompis till mig hade Hongsloi, de gick dock ensamma i ett kar (1+1). Schackisar är väl inte jättekända för att vara tuffa, men jag har ingen personlig erfarenhet av dem. Kanske att det är lite många schackishannar i karet, så att Hongsloiarna av den anledningen får det lite tufft. Schackishannarna borde väl iof ge sig på varandra också.... Men som sagt, jag har begränsad erfarenhet av dvärgciklider hittills, kanske någon annan som har mer kvalificerade råd att ge. Men jag tycker nog att du kan prova att flytta ihop hannen och honan.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Helenai
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 269

                      #25
                      Ursäkta, jag skriver visst utanför praxis... Det är EN schackishane och fyra schackishonor! Och ja, när jag hade 2+2 schackisar strök den ena hanen vit flagg efter ett dygn. Han var så utmattad att jag kunde plocka upp honom med fingrarna (och var helt utan stjärtfena). Ett dygn senare hade den ena honan spöat upp den andra så att hon avled... Skadorna var till synes mindre, men hon dog av dem.

                      Jag provar att sätta ihop hongsloierna. Acaraparet misslyckades just med en lek och åt upp sina romkorn så då det kvittar ju om jag jagar upp hongsloi-honan med håven i deras kar...
                      Senast redigerad av Helenai; 29 april 2006, 17:09.
                      Varde ljus... och det vart mörker.

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #26
                        Ah, ok. Jag missförstod fördelningen mellan hannar/honor där.... Hoppas det går bra med Hongsloi-paret nu....

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Helenai
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 269

                          #27
                          I möte fisk mot fisk (?) vann schackishanen över hongsloihanen. Ingen fight, bara uppvisning och en snabb attack. Nu går hongsloi-paret tillsammans med schackisarna och de ignorerar varandra i stort sett helt och hållet. Alla ser offensiva och pigga ut.
                          Varde ljus... och det vart mörker.

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #28
                            Grattis, låter som ett intressant kar det där.... Har du några bilder Helenai?

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • Helenai
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 269

                              #29
                              En darrhänt bild utan blixt med kompaktkamera... Och stjärngräset ser rätt överexponerat ut.
                              Senast redigerad av Helenai; 30 april 2006, 14:43.
                              Varde ljus... och det vart mörker.

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                              Kommentar

                              • cichlids4fun
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 3111

                                #30
                                Schackisar kan vara grymt tuffa, även mot apistos, förmodligen har schackis hanen lekt av sin hona nånstans och därför blir stentuff mot alla andra...dock är det lite svårare att få dem att klara sina yngel, kräver lite hyffsade vattenvärden.........

                                va fan jocke har du inte vattenfyllt karen ännu? du har ju haft dem flera veckor....


                                Peter
                                Mvh
                                Peter

                                don´t drink water-fish ..... in it!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...