Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus Karlsten
    Användare
    • januari 2013
    • 318

    Observerade ett nytt betende hos mina Apistogrammoides pucallpaensis
    Två honor låg i en ovanligt intensiv revirstrid med "lip locking" (något som
    jag inte tidigare sätt) då den dominante hanen som aldrig tidigare blandat sej
    i honornas tjafs, fullständigt tappade fattningen läxade upp båda honnorna!
    www.marcuskarlsten.se
    -www.mobelspecialen.se-

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      Marcus,
      har sett det också. Normalt sett bryr sig inte hannen om honorna bråkar, men blir det för intensivt går han i mellan eller blir riktigt sur.

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • c90368
        Användare
        • september 2007
        • 890

        En film på mina Apistogramma viejita som går i ett eget kar med Endlers och Räkor.

        Tjeckisk hokuspokus som säljs under namnet viejita II.

        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          Ursprungligen postat av c90368

          Tjeckisk hokuspokus som säljs under namnet viejita II.
          Men snygg är den, trots namnet!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Cronan
            Användare
            • juli 2008
            • 907

            Mina första Apistogrammor sålda som Vejita 2. Men antar att dom endast heter vejita. Går i ett 60l svartvatten kar med några neontetror. Två första är på vad jag vill ha till en hane och den sista förhoppningsviss på honan. Är dock inte säker då dom är ganska små fortfarande. Och att min kunskap på Apistogrammor är minst sakt väldigt liten.




            Kommentar

            • c90368
              Användare
              • september 2007
              • 890

              Ursprungligen postat av Cronan
              Två första är på vad jag vill ha till en hane och den sista förhoppningsviss på honan.
              Verkar mycket troligt.

              Att de säljs under namnet Vejita 2 beror på att de är odlade och att det idag knappast finns några "rena" Vejita till salu i handeln.

              Jag tycker det är bra att de namnger dem på detta sätt så att ingen tror att de är "äkta" vara man köper.

              Har själv ett par Vejita 2 simmande i en burk just nu. Som du kan se i inlägget före ditt.
              Senast redigerad av c90368; 25 juli 2010, 20:00.
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Cronan
                Användare
                • juli 2008
                • 907

                Ok då vet jag vad 2an betyde inte riktigt vad han sa affären men det gör inget. Kan bara hoppas att det är en hane och en hona då. Jodå såg föra inlägget såg riktigt fina ut. Har aldrig haft några dvärgciklider förut men dom är riktigt trevliga att sitta och studera. Kanske man skulle införskaffa en hona till eller karet kanske är för litet? Planerar göra om ett av mina 310l kar till ett svartvattenskar och sen köra några Appistogrammor i det med några jordätare och tetror.

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  Ursprungligen postat av Cronan
                  Ok då vet jag vad 2an betyde inte riktigt vad han sa affären men det gör inget. Kan bara hoppas att det är en hane och en hona då. Jodå såg föra inlägget såg riktigt fina ut. Har aldrig haft några dvärgciklider förut men dom är riktigt trevliga att sitta och studera. Kanske man skulle införskaffa en hona till eller karet kanske är för litet? Planerar göra om ett av mina 310l kar till ett svartvattenskar och sen köra några Appistogrammor i det med några jordätare och tetror.
                  Även jag har dessa, MYCKET fina när dom vuxit till sig. Min hane har fått ett ryggsegel som heter duga nu, grann som få när han visar upp sig.

                  Apropå två honor så vete fasen om de kommer hålla i 60 Liter, då får du ha BRA med gömställen, iaf om din är lika aggresiv som min är.

                  Kommentar

                  • RobinH
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 2150

                    Ursprungligen postat av Cronan
                    Ok då vet jag vad 2an betyde inte riktigt vad han sa affären men det gör inget. Kan bara hoppas att det är en hane och en hona då. Jodå såg föra inlägget såg riktigt fina ut. Har aldrig haft några dvärgciklider förut men dom är riktigt trevliga att sitta och studera. Kanske man skulle införskaffa en hona till eller karet kanske är för litet? Planerar göra om ett av mina 310l kar till ett svartvattenskar och sen köra några Appistogrammor i det med några jordätare och tetror.
                    Va F*N går du över till SA nu? hehehehe
                    nä men ärligt, jag har faktiskt alltid gillat apistogrammor och dina ser ju fina ut.. kul
                    CA

                    Kommentar

                    • c90368
                      Användare
                      • september 2007
                      • 890

                      Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                      Apropå två honor så vete fasen om de kommer hålla i 60 Liter, då får du ha BRA med gömställen, iaf om din är lika aggresiv som min är.
                      Håller med, jag skulle aldrig skicka in två honor i mitt 150 liters.

                      Möjligen i 300+ med kaosinredning.
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Håller med, jag skulle aldrig skicka in två honor i mitt 150 liters.

                        Möjligen i 300+ med kaosinredning.
                        Precis, Funderar på att skaffa ett till par till min 720 som mina går i, men de jag har nu har blivit så stora och granna att dom hade nog haft ihjäl ett nytt par rätt omgående, av de 4 Apisto arter jag prövat än så länge så är dessa överlägset aggresivast!

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          Fick fotat dom lite idag med, ingen lek på dom just nu tyvärr, annars ganska ofta faktiskt, undrar om de är för att det varit så varmt på sistone...

                          Karet ligger på 28 grader annars men har ett tag legat på 30 grader nu...

                          Kommentar

                          • c90368
                            Användare
                            • september 2007
                            • 890

                            Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                            Karet ligger på 28 grader annars men har ett tag legat på 30 grader nu...

                            Ap tycker inte om 29+ i karet, har jag provat när jag hade Discus, inga lekar och de dog som flugor
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Ap tycker inte om 29+ i karet, har jag provat när jag hade Discus, inga lekar och de dog som flugor
                              Jo...förlorade en mindre cacatuoides hane igen under värsta värmeböljan... inte mycket jag kan göra tyvärr kör inte ens med värmare... och luftar lägenheten så gott de går+ persienner nere hela dagarna. Fast nu är de ju svalare igen.

                              Kommentar

                              • Cronan
                                Användare
                                • juli 2008
                                • 907

                                Ursprungligen postat av RobinH
                                Va F*N går du över till SA nu? hehehehe
                                nä men ärligt, jag har faktiskt alltid gillat apistogrammor och dina ser ju fina ut.. kul
                                Inte chans att jag överger CA-träsket. Men där ska in lite nya saker i akvarierumet. Finns risk för att det även kan bli några afrikanska kar med.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...