Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Snygga firrar Kaj
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • oaken
      Användare
      • januari 2008
      • 269

      Ursprungligen postat av joe
      Först - fina fiskar Kaj! Sen, intressant detta med Signalflagge-användning..tror du inte att det verkligen är så att det är en signal, på riktigt!?
      Det där med stjärtfenan är iofs något som förekommer hos många fiskar för att visa under/överlägsenhet, fast det kanske inte är så vanligt hos just ciklider. Snygga fiskar i alla fall

      Kommentar

      • fishweed
        Användare
        • februari 2008
        • 434

        fina firrar! =)
        när det står sp 2 menas det att dom inte är helt definerade med latinsk namn eller vad?
        hur googlar man efter ett liv?

        Kommentar

        • Pelle
          Användare
          • maj 2002
          • 387

          Ursprungligen postat av fishweed
          fina firrar! =)
          när det står sp 2 menas det att dom inte är helt definerade med latinsk namn eller vad?
          Förmodligen är namnet ett rent "fantasi foster" från exportören i Sydamerika.
          Har aldrig sett namnet tidigare, men förmodligen är fiskarna fångade någonstans längs floden "Rio purus" i Peru/Brasilien. "Pyrus" är förmodligen en felstavning. Det skall vara "Purus".
          Det finns en färgvariant av Agassizi i Rio purus. Och jag tror att fiskarna på fotona är helt enkelt en färgvariant av Ap. Agassizi fångade i Rio Purus.
          Vad "2" och "jiri" syftar på, har jag ingen aning om. Förmodligen är det bara nåt bullshit som såg häftigt ut att skriva på lagerlistan.

          Kommentar

          • Pelle
            Användare
            • maj 2002
            • 387

            ...oops, läste för slarvigt. Det står ju "purus" under fotot. Ingen felstavning alltså.

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              Ursprungligen postat av Pelle
              Förmodligen är namnet ett rent "fantasi foster" från exportören i Sydamerika.
              Har aldrig sett namnet tidigare, men förmodligen är fiskarna fångade någonstans längs floden "Rio purus" i Peru/Brasilien. "Pyrus" är förmodligen en felstavning. Det skall vara "Purus".
              Det finns en färgvariant av Agassizi i Rio purus. Och jag tror att fiskarna på fotona är helt enkelt en färgvariant av Ap. Agassizi fångade i Rio Purus.
              Vad "2" och "jiri" syftar på, har jag ingen aning om. Förmodligen är det bara nåt bullshit som såg häftigt ut att skriva på lagerlistan.
              Hmm Fick fiskarna personligen av Heiko Bleeher. Han hade med dom i Duisburg som showfisk. Heiko sa att de helt nya o de är de första i europa. Enlig honom hittade han dem själv förra hösten. Men jag skall maila honom o fråga.
              Senast redigerad av kaj.p; 24 oktober 2008, 08:47.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Pelle
                Användare
                • maj 2002
                • 387

                Ursprungligen postat av kaj.p
                Hmm Fick fiskarna personligen av Heiko Bleeher. Han hade med dom i Duisburg som showfisk. Heiko sa att de helt nya o de är de första i europa. Enlig honom hittade han dem själv förra hösten. Men jag skall maila honom o fråga.
                Ok, då finns det nog mycket mer substans bakom det namnet. Jag trodde att det var ett namn från en lagerlista.
                Det är väl en art/variant som inte har kommit ut på "marknaden" än. Jag har ialla fall inte sett den omnämnas någonstans än så länge.
                Det vore naturligtvis intressant att veta hur Heiko kommenterar namnet, om du ställer frågan till honom.

                Kommentar

                • fishweed
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 434

                  en liten fråga har kommit i mitt huvud och det är om det finns nån apistogramma som äter växter, då större ciklider gör det. har inte kollat runt på flera arter och så men jag märkte att min ap. Barlowi hon simma runt och tog lite från mina växter och åt.
                  hur googlar man efter ett liv?

                  Kommentar

                  • Pelle
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 387

                    Ursprungligen postat av fishweed
                    en liten fråga har kommit i mitt huvud och det är om det finns nån apistogramma som äter växter, då större ciklider gör det. har inte kollat runt på flera arter och så men jag märkte att min ap. Barlowi hon simma runt och tog lite från mina växter och åt.
                    Den enda arten jag har haft som äter grönsaker, är Ap. Steindachneri. Den äter gröna ärter med god aptit.
                    Jag har däremot aldrig sett någon art (inte Barlowi heller) äta växter i akvariet.

                    Kommentar

                    • fishweed
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 434

                      Ursprungligen postat av Pelle
                      Den enda arten jag har haft som äter grönsaker, är Ap. Steindachneri. Den äter gröna ärter med god aptit.
                      Jag har däremot aldrig sett någon art (inte Barlowi heller) äta växter i akvariet.
                      okej... nja jag får väl hålla ett extra öga och se om den fortsätter eller om det var en engångsförselse...
                      hur googlar man efter ett liv?

                      Kommentar

                      • palleh
                        Användare
                        • december 2006
                        • 704

                        har nyss skaffat mig ett gäng Apisotgramma borelli och tänkte kolla vid vilken storlek brukar normalt dessa apistogramma bli könsmogna? Ja eller generellt apistogrammas?
                        http://picasaweb.google.com/palleph

                        Nya bilder laddas upp hela tiden


                        Mvh Patrik

                        Kampfisk!

                        Kommentar

                        • c90368
                          Användare
                          • september 2007
                          • 890

                          Ursprungligen postat av palleh
                          har nyss skaffat mig ett gäng Apisotgramma borelli och tänkte kolla vid vilken storlek brukar normalt dessa apistogramma bli könsmogna? Ja eller generellt apistogrammas?
                          Jag försökte i höstas starta en tråd med inriktning på just SA dvärgciklider, där just denna typ av frågor skulle ventileras. Men tyvärr har tråden dött ut pga av att det inte finns tillräckligt många på forumet som verkar vara intresserade av SA dvärgar.

                          Efter lite ordväxlingar i denna tråd http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=46838 där vi har konstaterat att det kanske behövs lite mer tryck på diskussionerna om Sydamerikanska dvärgciklider och kanske då framförallt Apistogramma så startar jag denna tråd. Det är väl ett faktum att om besökare kommer in på forumet


                          Att du sedan hittar en tråd om Ap från 2006 känns lite sorgligt

                          Men åter till din fråga, storlek på Ap är ett ganska vagt begrepp om man inte dragit upp dem själv. När man köper i butik vet man inte åldern och under vilka förhållanden de vuxit upp. Så att ange en storlek när de är lekmogna är svårt, det är snarare kopplat till ålder.
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • fishweed
                            Användare
                            • februari 2008
                            • 434

                            tagit några nya bilder på Ap. Barlowi hanen... (oxå en ny favvo i mina ögon)
                            och även ap. bitaenita hanen
                            hur googlar man efter ett liv?

                            Kommentar

                            • Nicke SA
                              NCS Medlem
                              • januari 2007
                              • 290

                              Fina bilder (särskilt barlowin)!
                              Vad det gäller palle h:s fråga tror jag så här. Om apistogrammorna utfodras bra osv. kan det nog räcka med 4 månader innan de leker, vanligare är nog att de är åtminstone ett halvår. Hur stora kan de vara vid denna ålder då? Jag skulle tippa att de är 2,5-3 cm. Antagandena bygger jag på de apisto jag haft, men borelli har jag inte testat på.
                              Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                              Kommentar

                              • Pelle
                                Användare
                                • maj 2002
                                • 387

                                Ursprungligen postat av palleh
                                har nyss skaffat mig ett gäng Apisotgramma borelli och tänkte kolla vid vilken storlek brukar normalt dessa apistogramma bli könsmogna? Ja eller generellt apistogrammas?
                                Man kan nog säga att när du kan se någon form av könsskillnad mellan fiskarna, så är de könsmogna.
                                Att säga någon specifik ålder går nog inte, det beror som sagts tidigare på hur förutsättningarna är, typ vatten kvalitet, foder, utrymme, etc.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...