Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Felipe
    Användare
    • april 2002
    • 327

    Ingen export fran Uruguay till Sverige.
    Vet ej om nagon fran Argentina gor det?
    Det ar inte sa ovanligt att det smmuglas fisk fran Uruguay till Argentina som senare sands till Japan, Tyskland, Kanada och USA.
    Men det ror sig om arter som inte finns i Argentina....A.borellin finns ju gott om i Argentina sa jag tror knappt att dessa smugglas.
    Men jag kan ju alltid kolla med Villanucci och Milillo (argentinska exportorer) om dem sander apistos till Europa.
    Felipe

    Kommentar

    • Vic
      Användare
      • september 2006
      • 94

      Ap. trifasciata
      Nån som vet om de typiska höga främre ryggfenorna kanske kommer lite senare? Han är 4 cm nu.

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        Hej.
        Dom som jag har haft är fenan utväxt i den storleken.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          Är det inte så att honorna saknar de långa fenstrålarna? Kan detta vara en hona isf?
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Vic
            Användare
            • september 2006
            • 94

            Ursprungligen postat av Robin
            Är det inte så att honorna saknar de långa fenstrålarna? Kan detta vara en hona isf?
            Hur menar du? Att han är en hon? Är 100% säker på att det är en hane
            Blev dock lite fundersam på en sak.. Är det möjligt att Ap. trifasciata kan korsa sig med någon annan Apisto?

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              Ursprungligen postat av Vic
              Hur menar du? Att han är en hon? Är 100% säker på att det är en hane
              Blev dock lite fundersam på en sak.. Är det möjligt att Ap. trifasciata kan korsa sig med någon annan Apisto?
              Det är säkert möjligt.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 804

                Hej.
                Du har två som heter nästan lika,en tricifatum ? stavningen är kanske fel och den som du har.Ser nästan lika ut nästan men fenorna är olika,det var ett tag sdan jag hade dessa samt namn är ej min starka sida.
                mvh Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • Vic
                  Användare
                  • september 2006
                  • 94

                  Ursprungligen postat av Mats
                  Hej.
                  Du har två som heter nästan lika,en tricifatum ? stavningen är kanske fel och den som du har.Ser nästan lika ut nästan men fenorna är olika,det var ett tag sdan jag hade dessa samt namn är ej min starka sida.
                  mvh Mats
                  Trifasciatum?
                  Jag tror det är samma, bara att trifasciatum är handelsnamnet, eller bara ett annat namn på Ap. trifasciata.
                  Nu kom jag förresten på att det var en artikel här om att det fanns några underarter ur A. trifasciata? Måste kolla upp den..

                  Kommentar

                  • c90368
                    Användare
                    • september 2007
                    • 890

                    Har Googlat lite eftersom jag tyckte det här var intressant.

                    Läs vad som står i denna tråd. Apistogramma.com

                    http://www.forum.apistogramma.com/sh...ht=trifasciata[/SIZE][/FONT]

                    Hoppas du kan läsa den, vet inte om man måste vara medlem. Men om du inte är det redan så finns det ju en anledning nu

                    Sök även på bilder i Google på Trifasciata & Maciliensis. Jag vill inte påstå att vi har svaret på din "fenlösa" firre här, men man får en ökad förståelse för komplexiteten i frågan.
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Vic
                      Användare
                      • september 2006
                      • 94

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Har Googlat lite eftersom jag tyckte det här var intressant.

                      Läs vad som står i denna tråd. Apistogramma.com

                      http://www.forum.apistogramma.com/sh...ht=trifasciata[/SIZE][/FONT]

                      Hoppas du kan läsa den, vet inte om man måste vara medlem. Men om du inte är det redan så finns det ju en anledning nu

                      Sök även på bilder i Google på Trifasciata & Maciliensis. Jag vill inte påstå att vi har svaret på din "fenlösa" firre här, men man får en ökad förståelse för komplexiteten i frågan.
                      Jodå, jag är medlem, men engelska är inte mitt bästa ämne
                      Om du har nån större lust skulle det vara snällt att ta ut det viktigaste ur texten på svenska? Som jag hittills förstått det så kan mina Ap. trifasciata vara korsningar med Ap. maciliensis?
                      Hittade en bild på Google och honan är ruskigt lik min.

                      Kommentar

                      • c90368
                        Användare
                        • september 2007
                        • 890

                        Ursprungligen postat av Vic
                        Jodå, jag är medlem, men engelska är inte mitt bästa ämne
                        Om du har nån större lust skulle det vara snällt att ta ut det viktigaste ur texten på svenska?
                        Lusten kanske finns men klockan och det faktum att det är lördagskväll gör nog att det får vänta lite. Jag skriver en liten notis så får vi se.... Det kanske är någon annan som hinner före mig
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Pelle
                          Användare
                          • maj 2002
                          • 387

                          Vic, nej det finns inget som tyder på att din hane är en korsning. Din hane uppvisar typiska kännetecken för en Trifasciata.

                          Mike Wise på apistogramma.com, försöker bara beskriva turerna och namn- förvirringen kring de vetenskapliga namnen och handels namnen på arterna i "Trifasciata gruppen" (Trifasciata, Maciliencis och Sp. Rio mamore´).
                          Namn förvirringen och problemen med att identifiera arter och färgvarianter beror på att Trifasciata gruppen är spridd över ett enormt område. Och människornas iver över att försöka sätta namn på alla "nya" varianter de hittar i naturen gör att det ibland blir så här "struligt".

                          Det råder samma namn kaos kring andra apisto arter också.
                          Macmasteri/ Vijeta är ett exempel. Ap. alacrina /sp. red spot är ett annat.

                          Många apisto arter kan troligen korsa sig med varandra. Många arter inom den stora Regani gruppen är väldigt nära släkt med varandra. Ibland krävs verkligen expertis för att skilja arterna från varandra.
                          Kom ihåg att, förmåga att korsa sig med andra arter och ge fertil avkomma inte är ett möjligt sätt att skilja "arter". Naturen funkar inte riktigt så.
                          DNA analys får allt större betydelse för art beskrivandet inom vetenskapen. Och begrepp som "Super species" diskuteras alltmer. Agassizi gruppen och Macmasteri gruppen skulle möjligtvis vara "superspecies".

                          Mvh/ Per

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2294

                            Tycker det börjar bli bra fart på mina Apistogramma sp 2 Jari Purus nu.
                            Jag har nu delat upp dem i lite olika kar o revirstriderna körde igång för fullt.
                            De har ett intressant beteende och stjärtfenan verkar nästan användas som någon signalflagga. de strycker den när de inte vi ta fight o reser den när de utmanar. Vi får väl se vad det blir av det men de verkar inte ha varit några som helst problem acklimatiseringen till mitt vatten.
                            Senast redigerad av kaj.p; 22 oktober 2008, 23:48.
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • joe
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 1451

                              Ursprungligen postat av kaj.p
                              Tycker det börjar bli bra fart på mina Apistogramma sp 2 Jari Purus nu.
                              Jag har nu delat upp dem i lite olika kar o revirstriderna körde igång för fullt.
                              De har ett intressant beteende och stjärtfenan verkar nästan användas som någon signalflagga. de strycker den när de inte vi ta fight o reser den när de utmanar. Vi får väl se vad det blir av det men de verkar inte ha varit några som helst problem acklimatiseringen till mitt vatten.
                              Först - fina fiskar Kaj! Sen, intressant detta med Signalflagge-användning..tror du inte att det verkligen är så att det är en signal, på riktigt!?
                              MVH - joe

                              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                              Kommentar

                              • kaj.p
                                Användare
                                • april 2002
                                • 2294

                                Jodå helt säkert det är väldigt tydligt när de stryker flagg eller inte vill ta fight.
                                Diskussällskapet
                                www.diskusforum.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...