Eldbuk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kim
    Användare
    • april 2002
    • 25

    Eldbuk

    Hej. Jag har haft Malawiciklider i ca åtta år och nu funderar jag på att testa något nytt. Jag har fastnat för den klassiska Eldbuken, men vad kan man ha som sällskap till dessa? Kan man ha Eldbukar tillsammans med P.Salvini? eller vad rekommenderar ni? Akvariestorlek ca 250 lit.

  • Anette
    Användare
    • april 2002
    • 178

    #2
    Hej Kim!

    Någon annan vet nog bättre än mig vad som passar bra till eldbukar. Salvinin blir dock uppemot 25 - 30 cm så den blir lite väl stor för ett 250 liters akvarium...

    Lycka till
    Anette

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Eldbuken är lite svår att kombinera med andra mellanamerikaner då den är lite väl snäll. Salvini zebra mm är för aggressiva även i stora akvarier. Archocentrus septembfasciatus går säkert utmärkt i 250 liter. Theraps carouleus är en firre jag letat efter i åratal men jag har bara sett hanar. Den borde också funka. Sydamerikaner som går i något hårdare vatten likaså (dvs. som inte kräver mycket mjukt och surt), t ex. blåciklid och tuppkam. Lite kalk för att höja kH är allt som behövs. pH brukar ligga strax över sju men kalket håller kvar det där.

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Kim
        Användare
        • april 2002
        • 25

        #4
        Tack för hjälpen.
        Nu undrar jag, är eldbukar såpass snälla att man kan ha tex. Tetror som sällskap?

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Snäll mellanamerikan/nordamerikan betyder att den är betydligt aggressivare än den genomsnittliga sydamerikanen. Stora tetror i stora stim går. Eldbuken blir uppåt 15 cm och äter upp det den får in i munnen. Astyanax mexicana är det mest biotopriktiga men stora Monkenhasior går säkert t ex brilianttetra.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Therese
            Användare
            • april 2002
            • 196

            #6
            Du kan inte tänka om och ta bort eldbuk och välja några fiskar som är mer jämna i humöret?
            mvh Therese

            Kommentar

            • Kim
              Användare
              • april 2002
              • 25

              #7
              Alltså...jag VILL ha Eldbukar.
              Vad tror ni om vanliga Scalarer tillammans med Brillianttetror och Eldbukar i ett ca. 250-300 lit. pH ca 7?
              Jag har haft Scalarer och Brillianttetror tillsammans förr i ett 250 lit. med pH 7,5, fungerade alldeles utmärkt.
              Observera att jag inte har för avsikt att odla några av dessa!
              Föresten, hur är Eldbukarna mot inredningen? gräver de, eller äter på växterna?

              Kommentar

              • bjornl

                #8
                Hej! Scalare är för mesiga, de skulle bli jagade hela tiden. Själv har jag några blåciklider och en sajica med mina eldbukar, vilket funkar bra. De har inte rört växter och gräver inget särskilt. Kanske Herotilapia multispinosa?

                Kommentar

                Arbetssätt...