Oscar,eldbukar,Salvini och guldsöm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zikelskim

    Oscar,eldbukar,Salvini och guldsöm

    Ser ut som man kanske gjorde nått dumt när man köpte 4 stycken guldsömmar igår, men kunde inte hålla mig.
    Var igentligen dessa jag ville ha från början men av den simpla anledningen att dom inte fanns inne när jag skaffade mitt 540l vart det andra fiskar. Under en period på 6 månaders har jag skaffat mig 3 Oscar:s som fick bo med akvariumets orginalinvånare, en röd zebra och 2 Tropheus Duboisi + runt 7 bottenfiskar.
    Så såg det ut i kanske 4 månader tills jag skaffade 4 Eldbukar som trevligt nog funkade finfint ihop med mina nu runt 8-15cm oscars. Tyvär vart det ett till impulsköp när jag införskaffade affärens sista 2 Salvini-ciklider. Allt funkade där också finfint, tills när jag nu såg dess grymmt snygga guldsöms ciklider. Hade jag tänkt till lite till kanske jag inte skulle ha köpt dom, men nu vart det som de vart.

    Nu när jag sitter här och kollar på alla dessa vackar fiskar inser jag efter en liten tankestund att det kanske inte går så bra när fiskarna börjar växa.

    Hur pass stort akvarium ska det vara om jag ska ha kvar alla fiskarna? (om det går)
    Är i tankarna att köpa ett 720l men 50cm extra på längden kanske inte ger så mycket för fisken.
    Vad skulle funkar i ett 720l?
  • sydamerikanen
    Användare
    • oktober 2005
    • 108

    #2
    Du blandar friskt! Tänk - som du själv skriver - på att fiskarna växer till sig ganska snart och det blir mer ont om utrymme då i takt med att tuffare fiskar som tex salvini tar revir. Vet ej hur bra troffar går med amerikaner, men det är verkligen skilda biotoper och humör på de sorter du valt, utan att jag vill säga att det omöjligt kan funka ett tag.

    Eldbukar och oscar går ju jättebra ihop. Kanske skulle guldsömmarna visa sig vara för snälla när de andra växer till sig, men än så länge i den storlek de har nu funkar det säkert någolunda...

    Som sagt akta dig för en ciklidsoppa. []
    375L Sydamerika med rötter och växter
    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

    Min Zoon

    Kommentar

    Arbetssätt...