Satanoperca Redlips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Satanoperca Redlips?

    Jag har fem stycken redlips. Och undrar vilket utbredningsområde dom har i naturen: Har försökt att leta på internet men hittar ingen information.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • malplacerad
    Användare
    • maj 2005
    • 877

    #2


    Lite sparsam info.



    Info på danska, red lips längst ner
    Senast redigerad av malplacerad; 08 mars 2006, 18:21.
    ||||

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #3
      Lek av mina Redlips!

      Döm om min förvåning när jag skulle jämföra mina Satanoperca med den danska artbeskrivningen. Så såg jag att min dominanta hane hade larver i munnen. Om jag lyckas dra fram yngel så måste det vara förstagångsuppfödning i Sverige. Jag fiskade genast upp dom andra sydamerikanarna så att han får gå själv i ett 325-literskar. Förmodligen så har dom lekt för att jag har sänkt Ph från 6.8 till 6.0 i förra veckan med hjälp av min koldioxidanläggning. Jiipppiii!!!!!!!!!!!!!!!
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • malplacerad
        Användare
        • maj 2005
        • 877

        #4
        Grattis till leken matz
        Hoppas du får ett gäng friska småttingar.
        ||||

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • februari 2004
          • 1127

          #5
          Satanoperca yngel!

          Nu precis när jag kollade min Redlip hona såg jag att hon hade släppt ut frisimmande yngel! Vilken glädje! Hon verkar vara en mycket duktig förälder kommer man för nära så suger hon direkt upp dom. När kan man börja mata ynglena. Dom är inte mer än 3mmlånga tror ni dom kan ta artemianauplier eller är det för stort. Hon verkar ha minst 100 yngel i munnen vad jag har sett och då har hon inte släppt ut alla tror jag. Vågar man sig på att göra ett delvattenbyte medan hon har yngel?
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Grattis Matz! Hur länge har du haft dom?

            Svårt det där med delvattenbyte osv då det är en speciell kull du fått nu...jag hade nog avvaktat en del innan jag bökat för mycket...men så är jag kanske lite försiktig i överkant ibland.

            När du talar om förstagångsuppfödning så hoppar det till i mig då jag väntar på att mitt Protomelas virgatus, Namalenje-par ska leka och få yngel. Det blir i sådana fall, såvitt jag vet, första gången i Norden...kanske t o m i fångenskap (enligt den info jag fått). Jag sitter och inväntar deras lekcykeln igen och jag tror att den kommer april-maj...men jag har sett nu att hanen börjat färga ut sådär underbart igen och det känns som om det kan vara något på G snart.

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • februari 2004
              • 1127

              #7
              Satanoperca yngel!

              Jag har haft dom i ett och ett halvt år. Köpte dom som Leucosticta. Men jag blev mäkta glad när dom färgade ut som redlips. Hoppas du får lek av dina ciklider. Man blir ju lite stolt om man är först med en uppfödning. Satte förresten igång en artemiaodling så småttingarna kan få något att äta i morgon.
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • wofflan
                NCS Medlem
                • september 2003
                • 660

                #8
                vad kul Matz, stort GRATTIS, kan du inte skriva en artikel till CB om den lyckade leken, hade varit väldigt kul att läsa
                Mvh Fredrik

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  #9
                  Artikel i CB

                  Nej den här gången blir det inte någon artikel eftersom jag har lånat ut min kamera till min grabb. Men nästa gång det blir lek skall jag nog försöka mig på en artikel. Det är väldigt svårt att mata ynglena för så fort man kommer i närheten av akvariet så tar hon in ynglen i munnen. Men förhoppningsvis blir det bättre framöver. Jag har bara hunnit med att se ett trettiotal yngel och har ingen aning om hur många det kan vara. Försöker i alla fall att mata med artemia.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...