Nyckelhålsciklider, rovgiriga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnny 99
    Användare
    • december 2004
    • 80

    Nyckelhålsciklider, rovgiriga?

    Hallå ciklidister.

    Min kamrat har en SA-burk med Nyckelhålsciklider, tetror, ancistrus och bilbukar. Nu är det tydligen så att bilbukarna försvinner spårlöst, på ca två veckor har större delen av stimmet på ca 10 bilbukar försvunnit. Bilbukar ska ju ifs vara lite känsliga men han har tydligen bara hittat en död sådan.

    Tror ni att det kan vara möjligt att nyckelhålsciklider kan knipa bilbukar eller tror ni att dom bara käkar upp redan döda bilbukar.

    erik
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag tror att de har hoppat over. Har din kamrat katt eller hund? Da marker man inte at fiskar har hoppat ut.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Tennessee
      Användare
      • januari 2006
      • 46

      #3
      Min efarenhet av bilbukar just är att dom hoppar ut ur karet.. hur litet hål du än har så hittar dom det.. inte för att dumförklara din kompis men jag leta på helt fel ställe när mina bilbukar börja försvinna.. dom låg bakom akvariet dom.. (fanns en liten springa bakom ljusrampen som dom hitta.. )

      Men å andra sidan så är det ju inte så mycket kött på en bilbuk så om dom faktiskt dör i akvariet så kan jag tänka mig att malarna och tetrorna kommer äta upp dom rätt snabbt.. Men jag kan inget om nycklar men kan tänka mig att dom säkert äter upp dom också.. tror dock inte dom tar dom levande då jag har fått för mig att det är snälla ciklider..
      MvH Mattias
      222 L Malawi

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Du tar orden ur mun på mig Ola. För bilbukar gäller HELTÄCKANDE täckglas. Minsta springa så ligger de torra på golvet på morgonen (om inte katten hunnit vara framme).
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • johnny 99
          Användare
          • december 2004
          • 80

          #5
          Hmmm.... Grabben har faktiskt två katter hemma. Låter som en bra förklaring.

          Tack för dom rappa svaren.

          Kommentar

          Arbetssätt...