Mobbade diskus??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tennessee
    Användare
    • januari 2006
    • 46

    Mobbade diskus??

    Hej jag vet att det finns jättemånga trådar om diskus på forumet men hittar inte riktigt det jag söker..

    Jag köpte för en tid sedan 6 diskus (3 Pigeon blood, 3 Blue Scribbelt) Det var ingen skillnad på dom till att börja med dom var alla 6 cm (näst intill ingen skillnad i varje fall). Jag matar med Räkmix, tetradiskus, Artemia och mygglarver. Problemet är att två av PB växer jättefort och dom andra 4 står helt still.. vilket har skapat en rangordning som gör att alla blue är längst ner i rang och vissar för det mesta ränder. har ni någon teori om varför det är så på bara 1½ månad så är det nästan 1½ cm skillnad på den störste och dom 4 mindre. Är det normalt eller har dom 4 små "stannat" i växten. Det var min första fundering och då till min andra om rangordning m.m.

    Hittintills så har alla ätit lika mycket enligt min mening men för kanske en vecka sedan så såg jag att den som är lägst i rang bara tar maten i munnen men spottar ut. Den verkar inte äta något fasten den är väldigt aktiv "bråkar" lika mycket som alla andra och ser inte sjukut. I dag när jag mata så såg jag att den som är nästlägst i rang åt väldigt lite (vilket den inte brukar göra utan brukar vara glupskast av alla fasten den är minst nu).. Är dom på väg att bli sjuka tror ni eller är dom bara mobbade? Jag byter vatten en gång i veckan 40-50 % bör jag öka vattenbytena läste att det skall man göra om man vill att diskusarna skall växa snabbare. Kan jag dela av akvariet med typ nät så att dom som inte äter så bra nu får lite lugn och ro. Eller bör jag flytta dom till ett annat akvarium för uppmatning/medicinering? Känns inte som att de är sjuka utan bara lägst i rang så tänkte att om jag kan undvika flytt så skulle det kanske vara bäst för fiskarna..

    glad för alla svar då jag tycker det står olika i alla böcker och på forumet kan man hitta alla svar man kan tänka sig..
    MvH Mattias
    222 L Malawi
  • ixxe
    Användare
    • februari 2005
    • 234

    #2
    Vad har du för temp i akvariet?
    http://ixxe.se

    Kommentar

    • Tennessee
      Användare
      • januari 2006
      • 46

      #3
      Jag har haft 29 hela tiden men höjt till 30 för några dagar sedan. Gjorde ingen skillnad dock.. har pansarmalar med i karet därför jag inte ville höja för mycket då dom kanske inte tycker om det.. Tror du dom är sjuka alltså eller? det känns inte så i betendet men kan kanske vara så.. vad för medicinering behövs tror ni? och vad är det som är fel?
      MvH Mattias
      222 L Malawi

      Kommentar

      Arbetssätt...